بلیچینگ یا سفید کردن دندان ها

 در مقالات آموزشی ارتودنسی کودکان و بزرگسالان, مقالات آموزشی بلیچینگ (سفید کردن دندان), مقالات آموزشی دندانپزشکی زیبایی, مقالات عمومی دندانپزشکی

در مقاله قبل دندانپزشکی زیبایی را به شما معرفی کردیم و درمان هایی که برای دستیابی به لبخندی زیبا انجام می شوند را برای شما نام بردیم. در این مقاله قصد داریم به شرح کامل یکی از این درمان ها، سفید کردن دندان ها بپردازیم. هیچ چیز مانند لبخندی سفید و شفاف نمی تواند سلامتی، شادابی و حتی موفقیت فرد را منعکس کند. بنابراین تعجب ندارد که بسیاری افراد سفید کردن دندان های خود را به عنوان راهی برای بهبود ظاهر دندان های خود انتخاب می کنند. در واقع، سفید کردن دندان یکی از به صرفه ترین درمان های زیبایی موجود است که برای بهبود دندان هایی استفاده می شود که رنگ آنها تغییر کرده است.

این درمان را می توان در منزل یا در مطب دندانپزشکی با استفاده از انواع محصولات و تکنیک ها انجام داد. اما حتی اگر تنها به سفید کردن دندان ها در منزل فکر می کنید، بهتر است ابتدا توسط دندانپزشک معاینه شوید تا این اطمینان حاصل شود که تغییر رنگ دندان های شما در نتیجه شرایطی نیست که نیاز به درمان دارند. علاوه بر این، دندانپزشک می تواند به شما کمک کند مؤثرترین روش سفید کردن دندان را برای شرایط خاص خود انتخاب کنید.

بلیچینگ یا سفید کردن دندان ها

بلیچینگ یا سفید کردن دندان ها

بلیچینگ دندان ها چگونه انجام می شود؟

سفید کردن دندان عبارت است از اعمال محلول سفید کننده روی دندان ها. این ماده سفید کننده مولکول های ارگانیک فوق العاده رنگی که بین کریستال های مینای دندان (بیرونی ترین لایه دندان)، یا عاج دندان (بخشی از دندان که زیر مینای دندان واقع شده است) گیر می کنند را مورد حمله قرار می دهند. این ذرات ارگانیک هستند که موجب می شوند دندان ها ظاهر لکه داری پیدا کنند. برای لکه های روی سطوح ، بسته به روشی که استفاده می شود، معمولاً محلول به مدت ۳۰ دقیقه تا یک ساعت روی دندان ها باقی می ماند. برای از بین بردن لکه های داخلی روی دندان های غیر زنده (دندان های از دست رفته، دندان هایی که با درمان ریشه یا عصب کشی، پالپ داخل آنها تخلیه شده است و دیگر اعصاب و عروقی درون آنها وجود ندارد تا زنده محسوب شوند) ماده سفید کننده باید داخل دندان قرار گیرد و دندان سیل (مهر و موم یا مسدود) شود. فرایند بلچینگ دندان ادامه پیدا می کند تا زمانی که این ذرات ارگانیک بی رنگ شوند. فرایند بلیچینگ روی دندان های دارای لکه های زرد رنگ و حتی برخی لکه های قهوه ای بهتر عمل می کند، اما ممکن است برای تغییر رنگ خاکستری چندان مؤثر نباشد. مهم است که به خاطر داشته باشید که مواد باندینگ و پر شدگی های دندان را نمی توان با مواد سفید کننده سفید کرد. اگر این ترمیم ها را روی دندان های خود دارید، بایستی فکر کنید که اگر اجزاء طبیعی دندان سفید شوند و مواد باندینگ ثابت باقی بمانند دندان های شما چگونه به نظر خواهند رسید.

آیا سفید کردن دندان ها بی خطر است؟

به طور کلی سفید کردن دندان ها فرایندی بی خطر است زیرا مواد شیمیایی که برای مورد حمله قرار دادن مولکول های ارگانیک مورد استفاده قرار می گیرند هیچ تأثیری روی ساختار معدنی خود دندان ندارند. مطالعات بسیاری انجام شده اند که بی خطر بودن سفید کردن دندان با مواد بلیچینگ را تأیید می کنند، هر چند این احتمال وجود دارد که برای مدت زمان کوتاهی بیمار عوارض جانبی موقتی مانند حساسیت دندان را تجربه کند. دندانپزشک احتیاط های لازم برای محفاظت از سطح ریشه های دندان را انجام خواهد داد تا احتمال حساسیت دندان را به حداقل میزان ممکن برساند.

ماده ای که برای سفید کردن مورد استفاده قرار می گیرد هیدروژن پراکساید و کاربامید پراکساید است. مورد دوم بیشتر برای ساخت محصولاتی استفاده می شود که می توان آنها را در منزل استفاده کرد. زیرا ترکیب پایدارتری است و برای مدت زمان بیشتری می توان آن را داخل قفسه در منزل نگهداری کرد. علاوه بر این، می توان برای مدت زمان طولانی تری آن را روی دندان قرار داد، در حالی که خطر بروز حساسیت آن کمتر است. محلول های تخصصی سفید کردن دندان، که حاوی هیدروژن پر اکساید هستند موادی هستند که زودتر عمل می کنند و می توانند ظرف مدت یک ساعت، تا ۱۰ درجه دندان ها را روشن تر کنند، هر چند برخی افراد ممکن است به چندین درمان نیاز داشته باشند تا به سطح مطلوب سفیدی دندان ها برسند.

بلیچینگ یا سفید کردن دندان ها

بلیچینگ یا سفید کردن دندان ها

چه عواملی موجب ایجاد لکه روی دندان ها و تغییر رنگ آنها می شوند؟

دو نوع تغییر رنگ دندان وجود دارد: خارجی (بیرونی یا سطحی) و داخلی (درونی).

  1. لکه های بیرونی در نتیجه موادی که با دندان تماس پیدا می کنند ایجاد می شوند. از جمله مواد اصلی که موجب این تغییر رنگ می شوند عبارتند از تنباکو، خواه به صورت دود کردن مصرف شود یا جویدن، و نیز خوراکی های حاوی تانن مانند شراب قرمز، قهوه و چای.
  2. تغییر رنگ داخلی دندان ها می تواند به مرو زمان و با افزایش سن اتفاق بیفتد، زمانی که مینای دندان شفافیت جوانی خود را از دست می دهد و منافذ آن کاهش می یابند؛ این باعث می شود عاج زیر آن بیشتر قابل مشاهده باشد که به مرور زمان با افزایش ضخامت، رنگ آن به زردی گرایش پیدا می کند. تغییر رنگ داخلی دندان ها می تواند در نتیجه قرار گرفتن زیاد دندان در معرض فلوراید یا آنتی بیوتیک تتراسایکلین در طول دوره شکل گیری دندان ها، اختلالات ارثی رشد، و نیز زردی یا یرقان در کودکی اتفاق بیفتد. برای دندان هایی که قبل از بروز این مشکلات یا قرار گرفتن در معرض این مواد بیرون آمده اند، مهم ترین علل تغییر رنگ دندان ها می تواند پوسیدگی دندان، ترمیم های آن، مرگ (از دست رفتن) دندان در نتیجه مشکلات کانال ریشه، و نیز آسیب به دندان در حال رشد باشد. این احتمال وجود دارد که تغییر رنگ درونی و بیرونی به طور همزمان دندان را تحت تأثیر قرار دهند.

چه گزینه هایی برای سفید کردن دندان وجود دارند؟

موادی که برای سفید کردن دندان مورد استفاده قرار می گیرند عبارتند از ژل های قوی که تنها باید توسط متخصص روی دندان ها اعمال شوند تا محصولات با دوز پایین تر که فرد می تواند در منزل از آنها استفاده کند. به طور کلی، درمانهای تخصصی زودتر به نتیجه خواهند رسید اما هزینه آنها اندکی بالاتر است.

  • سفید کردن تخصصی دندان ها- این فرایند عبارت است از استفاده از ژل های سفید کننده با غلظت بالا که نمی توان آنها را بدون نسخه از داروخانه تهیه کرد، زیرا اگر در منزل استفاده شوند ممکن است خطرناک باشند و نتایج آنها قابل پیش بینی نخواهد بود.
    بلیچینگ یا سفید کردن دندان ها

    بلیچینگ یا سفید کردن دندان ها

  • سیستم سفید کردن دندان در مطب- دندانپزشک یا لایه از ژل را روی دندان ها اعمال می کند و اجازه می دهد حدود یک ساعت روی دندان ها باقی بماند. طی این فرایند ممکن است یک منبع گرما یا نور (گاهی اوقات لیزر) مورد استفاده قرار گیرد تا عمل بلیچینگ دندان افزایش پیدا کند.
    بلیچینگ یا سفید کردن دندان ها

    بلیچینگ یا سفید کردن دندان ها

  • سفید کردن دندان در منزل- دندانپزشک یک تری سفارشی از جنس پلاستیک نازک منعطف در اختیار بیمار قرار خواهد داد تا آن را با ژل سفید کننده پر کند و برای مدت زمانی مشخص آن را روی دندان ها قرار دهد.
  • سفید کردن دندان با مواد سفید کننده OTC مواد سفید کننده ای که دریافت آنها از داروخانه نیاز به نسخه دندانپزشک ندارد غلظت کمتری دارند اما در صورتی که طبق دستور استفاده شوند به مرور زمان می توانند مؤثر واقع شوند. مراقب باشید محصولی که تهیه می کنید دارای برچسب وزارت غذا و دارو باشد و برای مشاوره بیشتر با دندانپزشک خود مشورت کنید.
    بلیچینگ یا سفید کردن دندان ها

    بلیچینگ یا سفید کردن دندان ها

  • نوارهای سفید کننده- این محصول شبیه چسب های بانداژ شفاف هستند که به دندان ها چسبانده می شوند و معمولاً برای یک هفته دو مرتبه در طول روز، به مدت ۳۰ دقیقه در جای خود باقی می مانند.
    بلیچینگ یا سفید کردن دندان ها

    بلیچینگ یا سفید کردن دندان ها

  • ژل های سفید کننده دندان- این ژل ها با استفاده از یک قلم مو یا فرچه مخصوص، مستقیماً روی دندان ها زده می شوند و معمولاً در طول شب روی دندان ها باقی می مانند.
    بلیچینگ یا سفید کردن دندان ها

    بلیچینگ یا سفید کردن دندان ها

  • آدامس های سفید کننده- اگر از قبل عادت به جویدن آدامس داشته اید، می توانید این شکل جدید سفید کردن دندان ها را امتحان کنید. ممکن است نیاز باشد در طول روز ۸ تکه از این آدامس ها را بجوید تا به نتایج مطلوب دست پیدا کنید.
  • خمیر دندان های سفید کننده- این خمیر دندان ها، با استفاده از مواد شیمیایی یا پولیش کننده خاص، لکه ها و پلاک های سطح دندان ها را بر می دارند. بر خلاف مواد بلیچینگ، این روش رنگ واقعی دندان ها را تغییر نمی دهد.
4.5/5 (2 نظر)
5/5 (2 نظر)
Recent Posts

Leave a Comment