آشنایی با انواع لکه و تغییر رنگ دندان

 در مقالات آموزشی بهداشت دهان و دندان, مقالات آموزشی دندانپزشکی ترمیمی, مقالات عمومی دندانپزشکی

همه ما می خواهیم برای لبخندی کامل و بی نقص دندان های سفید و درخشانی داشته باشیم اما دندان ها به دلایل مختلفی لک می شوند، از جمله غذا یا نوشیدنی که انتخاب می کنید، بهداشت دهانی، و داروهایی که استفاده می کنید. لک شدن دندان ها روی سطح دندان ها یا زیر مینای دندان ها اتفاق می افتد و در برخی افراد هر دو نوع لکه های دندانی اتفاق می افتند.

انواع تغییر رنگ دندان ها

تغییر رنگ دندان ها می تواند در نتیجه لکه های سطحی، به علت تغییرات واقعی در مواد دندان های شما، یا به علت ترکیبی از عوامل مختلف اتفاق بیفتد. متخصصان دندانپزشکی لکه های دندانی را به سه دسته تقسیم می کنند:

لکه های خارجی دندان ها: لکه خارجی دندان لکه ای روی سطح دندان است. این اتفاق زمانی رخ می دهد که ذرات لکه، مانند باقیمانده های رنگ دار از غذا و نوشیدنی ها، فیلمی از پروتئین ها روی دندان ها تشکیل می دهند که مینای دندان را پوشش می دهند. لکه های خارجی دندان ها عموماً در نتیجه مصرف تنباکو یا با نوشیدن منظم قهوه و چای بروز پیدا می کنند. این نوع لکه های دندان خا به پاکسازی های منظم دندانی و مسواک زدن دندان ها با خمیر دندان های سفید کننده به خوبی واکنش نشان می دهند.

لکه های داخلی دندان ها: لکه داخلی دندان لکه ای است که زیر سطح دندان بوجود می آید. این اتفاق زمانی رخ می دهد که ذراتی که موجب لک شدن دندان می شوند در قسمت خارجی دندان کار می کنند و در مینای دندان انباشته می شوند. مصرف بیش از حد فلوراید، مخصوصاً در کودکان، با لکه های داخلی دندان همراه است. از بین بردن لکه های داخلی دندان ها پیچیده تر است، اما قابل انجام است. زدودن لکه های داخلی دندان ممکن است به بلیچینگ با استفاده از محصولات تخصصی سفید کننده یا محصولات شیمیایی سفید کننده خانگی مانند استریپ های سفید کننده نیاز داشته باشد.

لکه های ناشی از بالا رفتن سن: لکه هایی که در نتیجه بالا رفتن سن روی دندان ها ایجاد می شوند، نتایج تغییرات داخلی و خارجی رنگ دندان ها را ترکیب می کنند. از آنجا که بافت مرکزی دندان ها، عاج، به طور طبیعی زرد رنگ است، دندان ها با مرور زمان تغییر رنگ خواهند داشت. با بالا رفتن سن، مینای دندان که سطح دندان را پوشش می دهد نازک تر می شود، و اجازه می دهد عاج دندان از درون آن قابل مشاهده باشد، این علت داخلی تغییر رنگ دندان با علل خارجی مانند تأثیرات غذاها، نوشیدنی ها، و تنباکو ترکیب می شوند، و باعث خواهند شد دندان های اکثر افراد بزرگسال با بالا رفتن سن تغییر رنگ داشته باشند.

آشنایی با انواع لکه و تغییر رنگ دندان

آشنایی با انواع لکه و تغییر رنگ دندان

علل تغییر رنگ دندان ها

تغییر رنگ دندان ها علت های مختلفی دارد. برخی غذاها و نوشیدنی های خاص می توانند موجب ایجاد لکه روی دندان ها شوند، و همانطور که راجع به آن صحبت کردیم، تغییر رنگ دندان ها یکی از محصولات چندین عامل بیولوژیکی است، از جمله شفافیت مینای دندان ها.

علل متعددی برای تغییر رنگ دندان ها وجود دارد- برخی از آنها احتمالاً قابل پیشگیری هستند و بسیاری از آنها خارج از کنترل شما هستند. این فهرست جامع می تواند به شما کمک کند علت تغییر رنگ دندان های خود را بیابید، و در برخی موارد کمک می کند از تغییر رنگ بیشتر دندان ها جلوگیری کنید.

غذاها و نوشیدنی ها

بسیاری از غذاها و نوشیدنی ها می توانند موجب تغییر رنگ خارجی دندان ها شوند. برخی از این خوراکی ها که بیشترین تغییر رنگ دندان ها را رقم می زنند عبارتند از:

آشنایی با انواع لکه و تغییر رنگ دندان

آشنایی با انواع لکه و تغییر رنگ دندان

خوراکی های اسیدی و مرکبات

خوراکی های اسیدی و مرکبات موجب در هم شکستن مینای دندان و بی پوشش باقی ماندن عاج دندان می شوند- بافت زرد رنگ زیر مینای دندان که از کلسیم و کریستال های فسفات تشکیل شده است.

قهوه

به همه عاشقان قهوه باید بگویم، متأسفم. قهوه حاوی تانن است که منجر به ایجاد لکه روی دندان ها و تغییر رنگ دندان ها می شود. علاوه بر این، اسیدی است، و تعادل pH دهان را تغییر می دهد. این به چه معنا است؟ دیگر خوراکی های اسیدی حتی سریع تر موجب آسیب به دندان های شما می شوند.

آشنایی با انواع لکه و تغییر رنگ دندان

آشنایی با انواع لکه و تغییر رنگ دندان

چای

بر اساس تحقیقات دانشمندان، هر چه چای تیره تر باشد، بیشتر احتمال دارد که موجب لک شدن دندان ها شود. دمنوش های گیاهی و چای سفید نیز می توانند موجب ساییدگی مینای دندان ها و ایجاد لکه روی دندان ها شوند.

شیرینی ها

شیرینی ها می توانند رنگ زبان شما را تغییر دهند، که به این معناست که می توانند روی دندان های شما نیز لکه ایجاد کنند. اما اگر اغلب آنها را نمی خورید مشکلی برای شما پیش نخواهد آمد.

ادویه کاری و سس گوجه فرنگی

ممکن است ادویه کاری و سس گوجه فرنگی خوشمزه باشند، اما می توانند موجب تغییر رنگ دندان ها شوند. ادویه کاری و سس گوجه نه تنها بسیار اشباع و رنگی هستند، بلکه اسیدی نیز هستند. سعی کنید از سس های کم رنگ تر یا کرمی استفاده کنید. خیلی زود بعد از خوردن آنها دهان خود را بشویید و مسواک بزنید.

نوشیدنی های ورزشی و انرژی زا

نوشیدنی های ورزشی و انرژی زا می توانند موجب خوردگی مینای دندان ها نیز شوند، و دندان های شما را بیشتر مستعد ایجاد لکه می کنند. اسید سیتریک موجود در نوشیدنی ها نه تنها به عنوان ماده نگه دارنده باعث افزایش عطر و طعم و ماندگاری آنها می شود، بلکه موجب فرسایش مینای دندان ها نیز می شود.

مشروبات الکلی

این صحت دارد. اسید و تانن موجود در شراب قرمز از جمله علت های اصلی تغییر رنگ و لک شدن دندان ها هستند. شراب نوعی نوشیدنی اسیدی است- درست مانند قهوه، چای، و نوشابه- بنابراین موجب خوردگی مینای دندان ها می شود. آیا فکر می کنید شراب قرمز کم خطرتر از شراب قرمز است؟ گول کم رنگ بودن آن را نخورید. میزان اسیدیته آن هنوز هم وجود دارد.

نوشابه

ترکیبات تیره موجود در نوشابه های گاز دار با رنگ تیره باعث ایجاد لکه روی سطح دندان ها می شوند. سپس، مینای دندان های شما این ترکیبات را جذب می کنند و موجب تغییر رنگ دندان ها به زرد یا قهوه ای می شوند. یک بار دیگر هم اسیدها و رنگدانه ها مقصر هستند.

تنباکو

هم کشیدن سیگار و هم جویدن تنباکو می توانند منجر به تغییر رنگ دندان ها شوند.

مراقبت های دندانی

بهداشت ضعیف دندانی، مانند مسواک زدن و نخ دندان کشیدن ناکافی می توانند منجر به تغییر رنگ دندان ها شوند.

تروما و بیماری

هر گونه تروما، بیماری، یا مرضی که رشد مینای دندان ها را در کودکان تحت تأثیر قرار دهد- خواه در رحم مادر یا در طول مدتی که دندان ها در حال رشد هستند (سن زیر ۸ سال)- می توانند منجر به تغییر رنگ دندان ها شوند. تروما یا آسیب به دندان های دائمی نیز می تواند موجب تغییر رنگ دندان ها شود. برای مثال، شیمی درمانی و پرتو افکندن نیز موجب تغییر رنگ دندان ها می شوند.

درمان های پزشکی

گاهی اوقات درمان های پزشکی می توانند با لکه های روی دندان ها ارتباط داشته باشند، و چند دسته از داروها می توانند موجب ایجاد لکه روی دندان ها شوند از جمله داروهای فشار خون بالا، شیمی درمانی، آنتی هیستامین ها، و برخی از داروهای ضد روان پریشی (آرام بخش ها).

برای دانستن اینکه لکه های روی دندان ها چگونه برطرف می شوند، اینکه بدانید با چه نوع لکه ای روبرو هستید کمک کننده خواهد بود. تحقیقات کامل و جامعی روی این موضوع انجام شده است که نشان می دهند برخی ذرات لکه ها روی مینای دندان ها باقی مانند، در حالی که برخی دیگر به مرور زمان روی مینای دندان کار می کنند و به زیر سطح دندان نفوذ می کنند، که موجب مات شدن و لک شدن دندان ها می شوند.

آشنایی با انواع لکه و تغییر رنگ دندان

آشنایی با انواع لکه و تغییر رنگ دندان

آیا دندان های ما سفید هستند؟

رنگ دندان نسبی است، و ممکن است دشوار باشد بتوان گفت محصولات سفید کننده دندان چقدر خوب می توانند برای زدودن یا کاهش لکه های دندان ها عمل کنند. نتایج مطالعه ای که در سال ۲۰۰۴ در مجله دندانپزشکی منتشر شد نشان می دهند که حتی افراد متخصص و حرفه ای نیز هنگام ارزیابی یک دندان ممکن است اختلاف نظر داشته باشند، و یک متخصص ممکن است میزان سفیدی یک دندان را در موقعیت های مختلف متفاوت ارزیابی کند. یکی از روش های ارزیابی تأثیر گذاری محصولات سفید کننده عبارت است از گرفتن تصاویر دیجیتالی با وضوح بالا از دندان ها و اختصاص مقادیر عددی برای توصیف تأثیرات سفید کنندگی به سه روش: کاهش زردی، کاهش قرمزی، و افزایش روشنی.

آشنایی با انواع لکه و تغییر رنگ دندان

آشنایی با انواع لکه و تغییر رنگ دندان

سفید کردن دندان برای افراد مسن تر

گرچه همه می دانند که با بالا رفتن سن همه افراد جذاب تر می شود، لکه های دندان ها یکی از تغییرات غیر جذاب بدن هستند که در طول روند افزایش سن اتفاق می افتند. در حقیقت، یکی از سه دسته اصلی تغییر رنگ دندان ها تغییر رنگ ناشی از بالا رفتن سن است، که یکی از نتایج چندین عاملل مختلف اسست.

چرا سالمندان مستعد لکه های دندان هستند؟

در درجه اول، با بالا رفتن سن، لایه بیرونی مینای دندان ها به مرور زمان نازک و نازک تر می شود، و رنگ زرد طبیعی بافت مرکزی دندان ها که عاج نامیده می شود، آشکار می گردد. بعلاوه، با بالا رفتن سن، عاج دندان به صورت طبیعی نیز زرد می شود. علاوه بر این، آسیب یا حوادثی که به دندان ها وارد می شوند، که در طول عمر شما به مرور زمان اتفاق می افتند، موجب تغییر رنگ دندانی می شوند که با بالا رفتن سن می تواند قابل توجه باشد.

چگونه می توان لکه های روی دندان ها را برطرف کرد؟

خوشبختانه، گزینه های درمانی متعددی برای لکه های روی دندان ها وجود دارد. با انجام کارهای روتین بهداشتی دهان شامل دو مرتبه مسواک زدن و یک مرتبه نخ دندان کشیدن در طول روز، و دو مرتبه مراجعه به دندانپزشک در طول سال، و نیز با محدود کردن مصرف نوشیدنی هایی که موجب لک شدن دندان ها می شوند، دندان های خود را سالم و با ظاهری خوب حفظ کنید. استفاده منظم از محصولات سفید کننده به شما در سفید و روشن تر نگهداشتن دندان ها کمک خواهد کرد.

صرف نظر از نوع تغییر رنگی که دندان های شما داشته اند، چندین محصول بی خطر سفید کننده دندان هستند که بدون نسخه پزشک می توانید آنها را از داروخانه تهیه کنید، که می توانند به شما کمک کنند دندان های بد رنگ خود را اصلاح نمایید و لبخندی زیبا و سفید برای خود بسازید. از دندانپزشک خود بخواهید بهترین گزینه سفید کردن دندان را برای از بین بردن لکه های مربوط به بالا رفتن سن و تغییر رنگ دندان ها را به شما پیشنهاد کند.

آشنایی با انواع لکه و تغییر رنگ دندان

آشنایی با انواع لکه و تغییر رنگ دندان

پیشگیری بهتر از درمان

اکنون که می دانید چه چیزی موجب تغییر رنگ و لک شدن دندان های شما می شود، می توانید جلوی عواملی که سبک زندگی شما موجب بروز آنها می شوند را بگیرید. لکه های خارجی دندان ها بیشتر قابل پیشگیری هستند. غذاها و نوشیدنی هایی که می خورید از این جمله هستند. نیازی نیست همه مواردی که موجب تغییر رنگ دندان ها می شوند را کنار بگذارید، تنها کافی است مصرف آنها را محدود کنید و برای نوشیدنی ها سعی کنید از نی استفاده کنید، و خوراکی ها را هر چه سریع تر قورت دهید، قبل از آنکه آن مواد مضر فرصت کنند به سطح دندان ها بچسبند و هر چه سریع تر دهان خود را شستشو دهید و مسواک بزنید، به این امید که از ایجاد لکه ها پیشگیری نمایید.

0/5 (0 نظر)
0/5 (0 نظر)
نوشته های توصیه شده

Leave a Comment