در مقالات آموزشی بهداشت دهان و دندان

برای کاهش درد دندان چه کار می توان کرد؟

در سر خود ضربان دارید، لثه هایتان زق زق می کنند، و در دهان خود درد و سوزش دارید. در واقع درد دندان دارید. اگر دندان درد شما بیشتر از یک یا دو روز ادامه داشت، به دندانپزشک مراجعه کنید، زیرا مهم است که دندانپزشک به علت اساسی این ناراحتی پی ببرد تا بهترین درمان را برای آن انتخاب نماید. گاهی اوقات درد دندان علامت هشدار دهنده یک مشکل بزرگ دندان است که تنها دندانپزشک می تواند آنها را حل کند. تا زمانی که بتوانید به دندانپزشک مراجعه کنید برای کاهش علائم مشکل دندان مانند، درد، تورم و دیگر نشانه ها، تا مدتی کوتاه از درمان های خانگی استفاده کنید. اگر باردار هستید، در دوران شیردهی به سر می برید، یا شرایط پزشکی خاصی دارید و از داروی خاصی استفاده می کنید که ممکن است تحت تأثیر داروهای گیاهی قرار بگیرند، قبل از انجام هر یک از این اقدامات با دندانپزشک خود مشورت کنید.

شستشوی دهان با محلول آب و نمک

تا زمانی که بتوانید به دندانپزشک مراجعه کنید، یکی از بهترین کارهایی که می توانید انجام دهید شستشوی دهان با آب گرم و نمک است. بهترین ترکیب مخلوط نصف قاشق چایخوری نمک و یک فنجان آب گرم است. از قورت دادن آن بپرهیزید. پس از قرقره کردن آن را تف کنید. علاوه بر این می توانید به آرامی نخ دندان بکشید تا ذرات غذایی که کنار دندان ها گیر کرده اند را خارج کنید و درد دندان را تسکین دهید.

مسکن هایی که نیاز به نسخه پزشک ندارند

دندانپزشک ها توصیه می کنند اگر کودک شما درد دندان دارد به او استامینوفن بدهید و اگر خودتان این درد را تجربه می کنید داروهای دیگری مانند ایبوپروفن مصرف کنید. اگر آسپرین را انتخاب می کنید، آن را قورت دهید و از قرار دادن مستقیم آن روی دندان یا لثه ها خودداری کنید! این درمان سنتی مؤثر واقع نمی شود و ممکن است به بافت های داخل دهان آسیب برساند.

کمپرس آب سرد

اگر صورت شما متورم شده است، روی گونه خود کیسه آب سرد قرار دهید. این کار می تواند به کاهش درد و کاهش تورم کمک کند، مخصوصاً اگر دندان های مصنوعی شما شکسته یا شل شده باشند. تورم می تواند به معنای وجود آبسه نیز باشد، یک کیسه پر از چرک (مایع غلیظی است مرکب از گلبول های سفید پلی مورفونوکلئر زنده و نکروتیک همراه با خرده های بافت نکروتیک که تا اندازه ای بوسیله آنزیم های رها شده از لوکوسیت های مرده هضم و آبکی شده اند) که در عمق ریشه دندان ها نهفته است. این اتفاق می تواند منجر به عفونت جدی داخل استخوان فک و دیگر دندان ها شود. علائم این مشکل شامل تب و لثه های قرمز هستند.

داروهای بی حس کننده ای که نیاز به نسخه پزشک ندارند

این ژل و محلول های تسکین دهنده باید مستقیماً روی دندانی که درد دارد و لثه های اطراف آن اعمال شوند. این محصولات حاوی بنزوکائین هستند، که موجب بی حس شدن دهان برای مدت زمان کوتاهی خواهد شد. باید بدانید که این ابزارها تنها درمان هایی کوتاه مدت هستند.

یخ

مقداری یخ در دست خود، در همان سمت بدن که درد دندان دارید قرار دهید. این یخ را به مدت ۷ دقیقه در فضای بین انگشت شست و انگشت اشاره خود، یا تا زمانی که آن منطقه بی حس شود ماساژ دهید. چرا این کار عملی است؟ محققان بر این باورند که یخ فرستنده های درد به مغز را غیر فعال می کند.

روغن میخک

این راهکار طبیعی می تواند درد را تسکین دهد. آن را مستقیماً روی منطقه ای که درد دارد ماساژ دهید، یا یک تکه پنبه را به این روغن آغشته کنید و آن را به آهستگی روی دندان و لثه ها بمالید. این روغن می تواند به اندازه بنزوکائین مؤثر واقع شود، محلول یا ژل حاوی مواد بی حس کننده ای که در داروخانه ها قابل تهیه هستند.

چای نعناع کیسه ای

از چای نعناع کیسه ای می توان برای از بین بردن درد و کاهش حساسیت دندان ها استفاده کرد. برای این منظور، قبل از استفاده، اجازه دهید چای کیسه ای استفاده شده سرد شود سپس آن را روی منطقه ای که احساس درد دارید قرار دهید، البته باید اندکی ولرم باشد. البته شما می توانید روش استفاده از آن را تغییر دهید و به جای ولرم بودن، آن را سرد استفاده کنید. برای این منظور، یک کیسه چای استفاده شده را به مدت دو دقیقه در فریزر قرار دهید تا سرد شود، سپس آن را روی دندان های خود قرار دهید.

عصاره وانیل

عصاره وانیل حاوی الکل است، که به بی حس شدن منطقه درد و تسکین آن کمک می کند. خاصیت آنتی اکسیدانی این ماده، که به اثبات رسیده است، آن را به یک داروی شفا بخش تبدیل کرده است. برای استفاده از آن، انگشت یا یک گلوله پنبه را به مقدار اندکی عصاره وانیل آغشته کنید و آن را مستقیماً روی ناحیه درد قرار دهید. این کار را چند مرتبه در طول روز استفاده کنید.

سیر

وقتی حبه های سیر را له می کنید، از آنها آلیسین خارج می شود، ماده ای روغنی که یکی از درمان های طبیعی بسیاری از بیماری ها است. آیا این ماده می تواند موجب تسکین درد شود؟ مشخص نیست. می توانید جویدن یک حبه سیر را امتحان کنید یا اینکه تکه های له شده آن را روی دندان های خود قرار دهید. این کار کاملاً بی خطر است، تنها موضوع نگران کننده بوی بد دهان است.

گیاه دندان درد

گل اسپیلانتس یا گیاهی که برای دندان درد استفاده می شود، و تحت همین عنوان نیز شناخته می شود، به نظر می رسد همیشه علائم درد را تسکین می دهد. انواع مختلف این گیاه در سراسر دنیا رشد می کنند و روغن آن ماده ای است که در بسیاری محصولات مورد استفاده قرار می گیرد. اما هنوز مشخص نیست که آیا این گیاه موجب تسکین دردهای دندانی می شود یا خیر.