دندانپزشکی آهسته یا آرام چیست؟

 در مقالات عمومی دندانپزشکی

می خواهید بدانید چه تفاوتی وجود دارد بین دندانپزشکی که مطبش خیلی شلوغ است و هر  ۱۵ دقیقه یک بیمار را درمان می کند با دندانپزشکی که هر ۲ ساعت یک بیمار را درمان می کند؟

شما تمایل دارید کدام دندانپزشک دندان های شما را درمان کند؟ دندانپزشکی که بسیار سریع کار درمان خود را به اتمام می رساند، یا  دندانپزشکی که برای هر دندان ۲ ساعت زمان می گذارد؟

می خواهید جلسه درمانی شما زودتر تمام شود؟ حوصله درمان طولانی را ندارید؟ یا تمایل دارید یک دندان یک بار برای همیشه درمان شود و احتمال آنکه دوباره همان دندان نیاز به درمان داشته باشد تقریبا صفر باشد؟

کدام یک را انتخاب می کنید؟

چالشی که دندانپزشکان در این عصر مدرن با آن روبرو هستند با آنچه در گذشته با آن روبرو بودند، بسیار متفاوت است. سرعت سریع زندگی ما، تعداد بیشمار قرار های ملاقات و مشغله های زندگی، کمبود و مدیریت وقت و سازماندهی آن و استرس زیاد در حین کار برخی از مواردی هستند که می توانند دندانپزشکان را از فوق العاده بودن در کارشان و نیز سلامت عمومی آنها دور کند. صرف نظر از این مشاهدات، متخصصان روان شناسی تاکید می کنند که این نوع سبک زندگی سریع، همراه با نیاز مستمر به مقابله با زمان، چیزی است که آنها تنها باید آن را به عنوان یک “چیز عادی” بپذیرند.

دندانپزشکانی که می خواهند مسائل را مقداری ساده تر بگیرند، با دانستن اینکه ابتکاراتی در دست اقدام هستند تا رویکردی آرام تر برای زندگی در زمینه هایی مانند غذا خوردن، مد، یادگیری، و گردشگری یافته شود، باید تشویق شوند که بخشی از “جنبش آهسته” باشند.

دندانپزشکی آهسته یا آرام

دندانپزشکی آهسته یا آرام

دندانپزشکان با استفاده از درمان و تمرین دندانپزشکی آرام یا آهسته، می توانند یاد بگیرند هم مراقب بیماران باشند و هم محیط، و بیماران و دندانپزشکان به یک اندازه از آن بهره مند شوند. کیفیت مراقبت هایی که ارائه می شوند می تواند ثابت باشد و به حداکثر برسد، و آن را در یک بازه زمانی کاملاً متفاوت از تجربه های قبلی در گذشته، قابل دسترسی تر و سودآورتر کند. ما به نقطه ای رسیده ایم که تکامل فناوری و نوآوری، سرعتی که با آن حرکت می کنیم، و رقابتی که با آن روبرو هستیم، پیاده سازی همان اصولی را دشوار می کند که سال ها پیش باعث موفقیت بسیاری از دندانپزشکان شده بودند؛یعنی دقت، زمان کافی برای تشخیص و اجرای تکنیک ها و طرح درمان.

کیفیت درمان در برابر سرعت

نتایج سریع همراه با بهره وری بالا، اغلب نشانه موفقیت تلقی می شوند. بنابراین، این باور که “بیشتر بیشتر است” می تواند باعث شود ما بخواهیم تعداد بیشتر و بیشتری بیمار داشته باشیم، با این حال، این خواسته باعث می شود کیفیت مراقبت ها و توانایی ما در انجام فرایند در بالاترین سطح بالینی ممکن به خطر بیفتد.

سرعت و شدت، ابزارهای حیرت انگیزی هستند، و بی شک مفید نیز هستند. وقتی در مواقعی به کار گرفته شوند که روی موقعیت بالینی خاصی تأثیر بگذارند، مناسب باشند و برای بیمار مفید باشند، آنها می توانند فوق العاده باشند. با این حال، اگر بیش از حد باشند، چنین تمرکزی می تواند موجب فرسودگی شغلی شود. دندانپزشکی آرام یا آهسته به خودی خود چیزی در مقابل سرعت و شدت ندارد، اما این مفهوم ایجاب می کند که سرعت در نظر گرفته شود و به درستی اجرا شود، به گونه ای که برای ما و بیماران ما کار کند، و برعکس ما نباشد.

سرعت کنترل شده می تواند برای بهبود عملکرد خوب باشد، اما متخصصان به اتفاق موافق هستند که کار خیلی سخت برای مدت زمان طولانی، خطر بیماری های جسمی یا روحی را افزایش می دهد. هیچ کس نمی تواند تمام روزهای هفته را دور مسیر دومیدانی را بدود. دانستن چگونگی ایجاد تعادل در سکون در عملکردهای ما و انفجار فعالیت، نه تنها وقتی نوبت به مراقبت از خود می رسد، بلکه برای بهترین بودن در کار، امری حیاتی است.

قدر زمان را بدانید

بی شک، وقتی نوبت به لذت بردن از انجام درمان دندانپزشکی و مفید ساختن آن برای ما و برای بیمارانمان می رسد، زمان ضروری است. منصفانه به نظر می رسد اگر بگوییم که وقتی ما بیماران را در یک ویزیت کوتاه با عجله ملاقات می کنیم، احتمالاً با آرامش و به طور کامل با آنها ارتباط برقرار نمی کنیم، علاوه بر این نمی توانیم فرایندهای بالینی را به همان راحتی که باید، انجام دهیم. فوق العاده بودن تنها زمانی می تواند حاصل شود که افراد حرفه ای برای انجام آنچه لازم است زمان کافی داشته باشند.

یک برنامه کاری که برنامه ریزی ضعیفی دارد یا مدیریت خوشایندی ندارد، می تواند عملکرد ما را در بهره وری بدون فکر و خالی از هر گونه استراتژی تخریب کند، و جنبه های متفکرانه، تحلیلی، و تشخیصی مراقبت را به زمینه می برد.  این رویکرد مراقبتی باعث می شود خطر انجام نشدن بهترین اقدام برای سلامت دندانی بیمار افزایش پیدا کند، و با توجه به عملکرد و و سودآوری اقدام دندانپزشکی، مضر است. هدف کم کار کردن نیست، بلکه کار کردن با یک سرعت کندتر است.

در دندانپزشکی آرام یا آهسته تأکید و تمرکز دندانپزشک، به تحقق یک رویکرد دقیق تر، با کارایی بیشتر، و بهره وری بالاتر، کاهش اتلاف نیرو، و تأکید روی کیفیت درمان منتقل شده است. این به بیشتر بهره بردن از کمترین ها مربوط می شود و انجام دادن کارها آنطوری که باید، در عین لذت بردن از پیوندهای عاطفی با بیمار و کارکنان. علاوه بر این، به این موضوع مربوط می شود که به خاطر داشته باشیم که اگر ما عوامل انسانی را در پیش زمینه نگهداریم، و برای فوق العاده بودن تلاش کنیم، هم برای خودمان، هم برای بیمارانمان، و هم برای دندانپزشکی به طور کلی، می توانیم مزایای بیشتری به ارمغان بیاوریم.

دندانپزشکی آهسته یا آرام

دندانپزشکی آهسته یا آرام

چرا دندانپزشکی آرام یا آهسته؟

اگر هنوز متقاعد نشده اید، در اینجا به بیان برخی از مهم ترین مزایایی خواهیم پرداخت که هم دندانپزشک و هم بیمار با انجام فرایندهای دندانپزشکی به روش آرام از آنها بهره مند خواهند شد:

  • کیفیت بالاتر مراقبت با نتایج بهبود یافته.
  • افزایش آگاهی از آنچه بیماران ما نیاز دارند، که به ما اجازه می دهد آنچه آنها نیاز دارند را پیش بینی کنیم و بنابراین اضطراب و “غافلگیر شدن” را کاهش دهیم.
  • افزایش امنیت بیمار، با کاهش خطرات، خطاها، و دشواری ها و پیچیدگی ها.
  • افزایش رضایتف و داشتن تجربه کلی بهتر برای بیماران در تمام زمینه های دندانپزشکی.
  • به دلیل رویکرد پیشگیرانه تر و محافظه کارانه تر برای درمان، دندان های سالم تری برای سال های بیشتری وجود خواهند داشت.
  • پیشگیری از خطر و و خطا، با مشکلات کمتر.
  • صرفه جویی مالی با نتایج طولانی تر به دلیل به دلیل زمان و دقت اضافی که در فرایندهای دندانپزشکی و مطب سرمایه گذاری شده است.
  • افزایش مزایای حاصل از انجام کارها در نخستین مرتبه
  • رضایت بیشتر به عنوان یک متخصص و تعادل بیشتر بین زندگی شخصی و شغلی دندانپزشک.
  • اعتبار و پرستیژ بهتر.
دندانپزشکی آهسته یا آرام

دندانپزشکی آهسته یا آرام

اهمیت دندانپزشکی آرام

چندین سال است که صحبت از دندانپزشکی آرام و میزان اهمیت اقدامات دندانپزشکی به صورت آهسته به میان آمده است. شاید در گذشته صرف زمان کافی برای درست ضد عفونی کردن دست ها و ضد عفونی صحیح اتاق درمان بین بیماران چندان منطقی و معنا دار نبود. اما بسیاری از دندانپزشکان از ابتدای طبابت خود این پروتکل بهداشتی را رعایت کرده اند. این پروتکل در حقیقت پشت پرده به این معنا است که هیچ دندانپزشکی هرگز هر یک ساعت روی صندلی دندانپزشکی خود بیشتر از یک بیمار را نمی بیند و بین هر دو بیمار اتاق درمان را به خوبی ضد عفونی می کند.

البته اگر بخواهیم شفاف تر صحبت کنیم، منظور ما این نیست که یک دندانپزشک نمی تواند در طول روز ۳۰ بیمار را ویزیت کند. بلکه ممکن است یک دندانپزشک تعداد بیشتری بیمار را درمان کند. اما اگر این درمان ها را بتوانید نسبتاً با سرعت و اطمینان و بدون خطر انجام دهید که خوب است. آنچه نمی تواند اتفاق بیفتد یک زمان برگشت سریع بین بیماران است. همه دندانپزشکان باید حداقل ۱۰ دقیقه بین هر دو ویزیت خود زمان بگذارد تا همه سطوح به درستی ضد عفونی شوند.

اکنون اگر شما در حال برنامه ریزی برای انجام یک درمان هستید، منطقی است که بپذیریم یکی از اهداف اصلی شما منافع مالی است. این در هر شغلی طبیعی و سالم است. مشکل این است که، کجا می توانید برای بدست آوردن سود، بین به خطر انداختن سلامت خود و سلامت افرادی که اطراف شما هستند مرزی قرار دهید؟

اکنون همه ما اهمیت بیشتری به ضد عفونی کردن مناسب همه سطوح می دهیم. همانطور که اخیراً در مقاله ای گزارش شده است، همه گیری جهانی اخیر ویروس کرونا، باعث افزایش آگاهی از مشکل چگونگی آلودگی همه سطوح و پارچه ها به ذرات ویروسی شده است و اینکه چطور این پاتوژن (عامل بیماری زا) می تواند برای مدت زمان طولانی فعال باقی بماند.

بدیهی است که آموزش های پزشکی در دانشگاه اهمیت مقابله صحیح با این مشکل را به دندانپزشکان آموخته است، اما فارق التحصیلان این رشته دو انتخاب داشتند: یا دیدن تعداد زیادی بیمار در یک روز برای سود بیشتر بردن و اما به قیمت خطر افزایش آلودگی، و یا کاهش تعداد بیماران و سرمایه گذاری صحیح روی استاندارد طلایی پروتکل های ضد عفونی، حتی اگر به معنای کاهش ویزیت ها تا پایان روز باشد. بدیهی است که بسیاری از دندانپزشکان گزینه دوم را انتخاب کرده اند. به این معنا که، در پایان سال، ممکن است ارقام مالی آنها حتی سودی به اندازه یک سرمایه گذاری اندک نباشد، اما تقریباً مطمئن هستند که اگر نوعی پاداش برای کاهش قابل توجه خطر آلودگی بین بیماران وجود داشت، قطعاً آنها در صدر فهرست پاداش گیرندگان قرار داشتند. اگر تنها روی اخلاقیات کار شود!

اکنون همه ما از اهیمت این جزئیات کوچک مطلع هستیم، که تقریباً اجرای آنها برای هر مطبی هزینه های گزافی در بر داشته است. هرگز  پاداشی به زمانی که پشت پرده صرف می شود تعلق نمی گیرد، و هرگز هیچ کس حتی در مورد آن سؤال هم نمی پرسد. در مطب ها این کارها به سادگی به دلیل درک اخلاقی انجام می شوند که معتقد هستند این وظیفه آنها است که هیچ آسیبی به هیچ بیماری نرسانند.

بیماران نیز نقشی برای ایفا کردن دارند. آنها با مطب تماس می گیرند و مثلاً در مورد هزینه جرمگیری دندان سؤال می پرسند. اما آنها هرگز در مورد نحوه انجام آن سؤال نمی پرسند، اینکه چه تعداد افراد در انجام آن نقش دارند، یا چه فناوری برای انجام آن استفاده می شود. اما به ندرت پیش می آید که آنها در مورد پروتکل های بهداشتی که اجرا می شوند سؤالی بپرسند. تنها در مورد قیمت سؤال می پرسند.

بدیهی است که، اگر بیماران به پرسیدن این پرسش به اندازه کافی ادامه دهند، در نهایت بازاری بوجود خواهند آورد که در نهایت تنها تمرکز آن روی ارائه چیزی خواهد بود که به نظر می رسد مردم می خواهند: دندانپزشکی ارزان.

ما باید این را جدی بگیریم!

تحقیقات نشان می دهند دندانپزشکی در بین مشاغلی است که بیشتر در معرض خطر آلودگی به ویروس کرونا قرار دارند. بعلاوه به این معناست که می توانند آن را به بیماران نیز منتقل کنند. بنابراین، چرا باید سلامت عمومی را به خطر انداخت؟ زمان آن رسیده است که آهسته تر پیش بروید.

در گذشته نه چندان دور تحقیقات حاکی از این بودند که میانگین زمان ارائه خدمات دندانپزشکی ۱۵ دقیقه بود. برای زمان حال، این خطری جدی برای سلامت عموم است و مطمئناً برای دندانپزشکی با کیفیت بالا مناسب نیست. دندانپزشکان اکنون سر دو راهی دوام مالی و تأمین هزینه های خانواده و یا تأمین سلامت عمومی قرار دارند. اما هیچ نباید مجبور باشد تصمیم بگیرد. اما حقیقت این است که اکثر کلینیک ها و شرکت های وابسته به دندانپزشکی ها، دندانپزشکی آرام و آهسته را آغاز می کردند، از بین می رفتند. آنها تنها نتوانستند زمان کافی بین بیماران اختصاص دهند. به این معنا که بسیاری از کلینیک ها تصمیم گرفتند سودآوری را به امنیت ترجیح دهند.

دندانپزشکی آهسته یا آرام

دندانپزشکی آهسته یا آرام

هدف دندانپزشکی آرام

هدف دندانپزشکی آرام همواره صرف زمان کافی برای محافظت از جان بیماران است، و منفعت مالی در درجه دوم قرار دارد. پس از این انتخاب دنیا جای متفاوتی خواهد بود.

سخن پایانی

دندانپزشکی آرام یا آهسته یکی از بزرگترین لذت هایی است که یک دندانپزشک می تواند از حرفه خود ببرد: انجام دادن کاری که واقعاً دوست داریم انجام دهیم، شکلی که واقعاً دوست داریم آن را انجام دهیم، و اینکه چه زمانی و با چه کسی می خواهیم این کار را انجام دهیم. شما به سادگی نمی توانید روی لذت بردن حداکثری از شغلتان قیمت بگذارید، و بهترین نتایج را برای بیمارانتان به ارمغان بیاورید، و تلاش خود را سود بخش کنید و بتوانید بین کار و زندگی شخصی خود تعادل ایجاد کنید.

0/5 (0 نظر)
0/5 (0 نظر)
نوشته های توصیه شده

Leave a Comment