دندانپزشکی زیبایی

 در مقالات آموزشی بلیچینگ (سفید کردن دندان), مقالات آموزشی جراحی و کاشت ایمپلنت, مقالات آموزشی دندانپزشکی زیبایی, مقالات آموزشی لمینیت دندان, مقالات آموزشی ونیر دندان, مقالات عمومی دندانپزشکی

دندانپزشکی زیبایی شاخه ای از دانش دندانپزشکی است که به ظاهر دندان ها و بهبود لبخند فرد می پردازد. در این شاخه، بیشترین تأکید روی هنر دندانپزشکی است، نه دانش دندانپزشکی. خلق دندانی سفید، یا حتی دندانی جدید، شاید به ظاهر چندان پیچیده نباشد. اما دندانپزشکی نیازمند چشمانی ریز بین، درکی دقیق از آناتومی دندان، و نیز افسانه مواد دندانپزشکی است. ورای همه اینها، دندانپزشک باید بتواند دیدگاه خود را به درستی به آزمایشگاه دندانپزشکی منتقل نماید که نقش مهمی در تحقق بخشیدن به رویای لبخندی زیبا ایفا می کند. هر چند دندانپزشکی زیبایی تخصصی شناخته شده در حرفه دندانپزشکی نیست اما دندانپزشک به سال ها مطالعه گسترده و آموزش نیاز دارد تا بتواند فرایندهای زیبایی موجود که در حال حاضر در دسترس هستند را با بالاترین استانداردها انجام دهد.

دندانپزشکی زیبایی در ارومیه

دندانپزشکی زیبایی در ارومیه

 

دندانپزشکی زیبایی و تفاوت آن با دندانپزشکی عمومی

به طور کلی، دندانپزشک زیبایی، دندانپزشکی است که مطالعات گسترده ای روی مفاهیم طرح لبخند و مواد دندانی برای خلق لبخندی داشته است که می توان آن را نوعی هنر توصیف کرد. هر چند دندانپزشکی زیبایی و دندانپزشکی عمومی نقاط مشترک بسیاری دارند اما زمینه تمرکز آنها و نیز سطح تخصص دندانپزشک در هر یک متفاوت است. دندانپزشک زیبایی کاری ورای ترمیم دندان و حفظ عملکرد آن انجام می دهد و سعی می کند بر اساس انتظارات و تعریف بیمار از زیبایی، به بهترین نتایج دست پیدا کند. این زیبایی عبارت است از بالاترین سطح تناسب حتی در کوچک ترین جزئیات، از جمله اینکه چند دندان باید در یک لبخند زدن قابل مشاهده باشند.

دندانپزشکی زیبایی در ارومیه

دندانپزشکی زیبایی در ارومیه

طی مشاوره دندانپزشکی زیبایی چه نکاتی باید مورد توجه قرار گیرند؟

طی این جلسه می توانید انتظار داشته باشید دندانپزشک از شما بخواهد جزئیاتی از لبخند خود که دوست دارید یا ندارید را برای او شرح دهید و بگویید دوست دارید کدام یک تغییر کنند. تصاویر لبخند خود را از گذشته تا کنون به همراه داشته باشید تا بتوانید برای دندانپزشک خود شرح دهید لبخند شما به چه شکل بوده است و دوست دارید چه تغییراتی در آن ایجاد شود. از آنجا که مشکلات زیبایی مانند از دست رفتن دندان ها یا تغییر رنگ آنها می توانند مربوط به یک بیماری خاص و سلامت عمومی بیمار باشند، معاینه دقیق دهان ضروری است. همین که دندانپزشک به طور کامل متوجه منظور شما شود می تواند گزینه های درمان (و نیز هزینه و طول درمان  هر یک) را برای شما شرح دهد و برای طرح درمان برنامه ریزی کند.

انتخاب دندانپزشک زیبایی

شاید یکی از دشوارترین کارهایی که پیش رو دارید انتخاب دندانپزشک مجرب و توانمند باشد. تنها با کمی پرس و جو و مشاهده تصاویر قبل و بعد خدماتی که دندانپزشک ها در گذشته ارائه داده اند می توانید بهترین تصمیم را بگیرید.

دندانپزشکی زیبایی در ارومیه

دندانپزشکی زیبایی در ارومیه

درمان های دندانپزشکی که زیبایی محسوب می شوند

همه درمان های دندانپزشکی زیبایی ظاهر دندان های فرد را بهبود می دهند. برخی درمان ها حتی می توانند عملکرد و نیز سلامت دهان را احیاء کنند. درمان های زیبایی عبارتند از:

  • سفید کردن دندان ها– یکی از راه های نسبتاً مقرون به صرفه برای داشتن لبخندی سفید، سفید کردن دندان ها است که می توان آن را در منزل یا در مطب دندانپزشکی انجام داد. محصولات و روش های مختلفی برای این درمان وجود دارند که فرد می تواند از بین آنها انتخاب کند.
  • کامپوزیت باندینگ- در این روش درمان رزین کامپوزیت همرنگ دندان به تک تک دندان ها متصل می شود تا علاوه بر بهبود ظاهر دندان ها، استحکام دندان های لب پر شده را به آنها باز گرداند. برای این فرایند دندان ها تنها اندکی آماده سازی (دریل کردن) نیاز دارند.
  • ونیرهای پرسلاین و کامپوزیت– این نوع ونیرها به گونه ای طراحی شده اند که جایگزین مینای دندان شوند. این پوسته بسیار نازک همرنگ دندان، بسیار سخت است و می تواند انواع نقص های دندانی را پوشش دهد.
  • روکش های پرسلاین- دندان هایی که به شدت آسیب دیده باشند را می توان با روکش های پرسلاین پوشش داد که ظاهری کاملاً طبیعی دارند و بهتر از ونیرها می توانند جایگزین ساختار طبیعی دندان ها شوند.
  • بریج های پرسلاین- به جای یک یا چند دندان از دست رفته می توان از یک بریج استفاده کرد که از دو طرف فضای خالی به دندان های طبیعی کناری متصل می شود.
  • ایمپلنت های دندانی– ایمپلنت ها معمولاً از جنس تیتانیوم هستند و برای قرار گرفتن به جای قسمت ریشه دندان از دست رفته استفاده می شوند. روی ایمپلنت یک روکش شبیه تاج دندان قرار می گیرد که ظاهری کاملاً طبیعی برای آن خلق می کند و باعث می شود این روش درمان جایگزینی کاملاً طبیعی برای کل دندان باشد.
  • اینله و آنله- در برخی موارد خاص، موادی که برای پر کردن دندان آسیب دیده استفاده می شوند را می توان در یک آزمایشگاه دندانی از مواد پرسلاین یا کامپوزیت ساخت تا بیشترین تناسب را با رنگ دندان ها داشته باشند. وقتی این مواد در داخل دندان قرار می گیرند، تحت عنوان “اینله” شناخته می شوند، و اگر به سطح جونده دندان متصل شوند “آنله” نامیده می شود.
  • مواد همرنگ دندان برای پر کردن آن- مدت هاست که روزگار جلب توجه پر شدگی های دندان ها گذشته است. در حال حاضر، موادی که برای پر کردن دندان استفاده می شوند به ندرت قابل تشخیص هستند.
  • الاینرهای شفاف ارتودنسی- بسیاری از افراد بزرگسال و نیز نوجوانان، برای صاف کردن دندان های خود، به استفاده از الاینرهای شفاف ارتودنسی، به جای براکت های فلزی، تمایل بیشتری دارند.
  • جراحی زیبایی لثه- با یک جراحی جزئی می توان شکل بافت لثه را تغییر داد تا ظاهر یکنواخت و زیباتری پیدا کند.
  • کانتورینگ و تغییر شکل دندان ها- دندانپزشک های زیبایی می توانند با استفاده از دریل یا لیزر سطح دندان ها را صاف و یکدست کنند و شکل آنها را تغییر دهند.

در مقاله های بعد به شرح تک تک این روش های درمان و زیبایی خواهیم پرداخت.

0/5 (0 نظر)
0/5 (0 نظر)
نوشته های توصیه شده

Leave a Comment