رژیم غذایی پس از کاشت ایمپلنت های دندانی

 در مقالات آموزشی جراحی و کاشت ایمپلنت, مقالات عمومی دندانپزشکی

ایمپلنت های دندانی جایگزین هایی فوق العاده برای پروتزها، بریج ها یا دنچرهایی هستند که ممکن است به خوبی داخل دهان قرار نگیرند. با این حال، جراحی کاشت ایمپلنت نیز جراحی است. به همین دلیل باید این فرایند را جدی بگیرید.

پس از جراحی کاشت ایمپلنت، ممکن است مقداری تورم داشته باشید، به همین دلیل به عنوان بخشی از مراقبت های پس از کاشت ایمپلنت همواره تأکید می شود بیمار رژیم غذایی نرم را رعایت کند زیرا داخل دهان همچنان درد و سوزش احساس می شود.

گاز زدن غذاهای سفت نه تنها توصیه نمی شود، بلکه از نظر فیزیکی و جسمی می تواند غیر ممکن باشد. بهتر است غذاهایی که مصرف می کنید کاملاً نرم و حتی المقدور سرد باشند، مانند سوپ، ماست، ریساتو (خوراک ایتالیایی ترکیب برنج، پنیر و آب گوشت) یا بشقاب برنج. غذاها و خوراکی های سرد، با سرد کردن منطقه اطراف ایمپلنت می توانند به تسکین درد و کاهش تورم کمک کنند تا از این طریق در دهان خود احساس بهتری پیدا کنید. بعلاوه، پیشنهاد می کنیم از الکل بپرهیزید اما همچنان مصرف مایعات خود را بالا نگه دارید. فراموش نکنید، از نوشیدنی های گاز دار، بواسطه مقادیر بالای قند آنها بپرهیزید.

 آنچه پس از فرایند جراحی کاشت ایمپلنت می خورید می تواند موجب موفقیت آمیز بودن کاشت ایمپلنت یا مواجه شدن آن با شکست باشد. در این مقاله به معرفی یک دسته از غذاهایی خواهیم پرداخت که با خوردن آنها پس از جراحی می توانید فرایند بهبود آن را تسریع ببخشید.

 

رژیم غذایی پس از کاشت ایمپلنت های دندانی

رژیم غذایی پس از کاشت ایمپلنت های دندانی

تخم مرغ ها

وقتی قرار است رژیم غذایی شما حاوی خوراکی ها و غذاهای نرم باشد، مصرف گوشت می تواند چالش برانگیز باشد. در حالی که شما هنوز هم برای سلامت کامل نیاز به پروتئین دارید. اینجاست که تخم مرغ می تواند کمک کننده باشد. فرقی نمی کند از چه روشی برای آماده سازی آن استفاده کنید، در هر صورت تخم مرغ نرم خواهد بود. انواع املت ها و خاگینه ها می توانند وعده های غذایی مقوی و فوق العاده پس از جراحی کاشت ایمپلنت باشند، مخصوصاً اگر مواد سالمی مانند پنیر، سبزیجات، و شیر را با تخم مرغ ها ترکیب کنید.

علاوه بر تخم مرغ ها، می توانید مقادیر زیادی پروتئین را از طریق خوردن حبوبات یا ماهی دریافت کنید، که می توانند با سبزیجات و برنج ترکیب شوند و یک وعده غذایی سالم را تشکیل دهند. بعلاوه، می توانید تکه های کوچک گوشت را به صورت کاملاً پخته و میکس شده داخل سوپ بخورید.

 

رژیم غذایی پس از کاشت ایمپلنت های دندانی

رژیم غذایی پس از کاشت ایمپلنت های دندانی

پنیر

سعی کنید پس از جراحی ایمپلنت خود به مصرف پنیر عادت کنید، زیرا پنیر- مانند بسیاری محصولات لبنی دیگر- اساساً نرم است. مخصوصاً سعی کنید پنیرهای نرم را انتخاب کنید، یا می توانید پنیرهای سفت تر را آب کنید و از آنها داخل وعده های غذایی خود استفاده کنید.

 

رژیم غذایی پس از کاشت ایمپلنت های دندانی

رژیم غذایی پس از کاشت ایمپلنت های دندانی

میوه ها و سبزیجات

ممکن است پس از جراحی کاشت ایمپلنت خود با میوه ها و سبزیجات مشکل داشته باشید. در حالی که می توانید تعداد زیادی از آنها که به طور طبیعی نرم هستند را مصرف نمایید. حتی میوه ها و سبزیجاتی که نرم نیستند نیز با قرار گرفتن داخل مخلوط کن نرم می شوند و به راحتی می توان آنها را خورد. برخی از بهترین میوه های نرمی که می توانید انتخاب کنید عبارتند از هلو، توت فرنگی، و گلابی. علاوه بر اینها می توانید سس سیب یا انواع کمپوت ها را به راحتی جایگزین آنها کنید.

گرچه بسیاری سبزیجات سفت هستند، اما شما به راحتی و با آب پز یا بخار پز کردن می توانید آنها را برای خوردن آماده کنید. حتی می توانید چند نوع سبزیجات را با یکدیگر مخلوط کنید- مانند کدو سبز، گل کلم، کدو تنبل، و سیب زمینی- تا یک سوپ سبزیجات خوشمزه داشته باشید.

فراموش نکنید آبمیوه های طبیعی به شدت توصیه می شوند، زیرا نوشیدن آنها راحت است و حاوی مقادیر زیادی ویتامین و دیگر مواد مغذی هستند. از خوردن غذاها و نوشیدنی های داغ بپرهیزید. این کار به بهبود بافت های اطراف ایمپلنت های دندانی کمک می کند.

 

رژیم غذایی پس از کاشت ایمپلنت های دندانی

رژیم غذایی پس از کاشت ایمپلنت های دندانی

غلات پخته

یکی دیگر از غذاهای نرمی که می توانید پس از جراحی کاشت ایمپلنت بخورید، غلات پخته هستند. دانه هایی مانند گندم، بلغور جو دو سر، و جو دو سر اگر کامل پخته شوند، پس از جراحی به راحتی قابل خوردن هستند. علاوه بر این، برای افزودن مزه بیشتر می توانید به راحتی به آن وانیل، توت فرنگی، یا دارچین اضافه کنید. شوربا، برنج، و نودل از جمله غذاهای نرم دیگری هستند که گنجاندن آنها در رژیم غذایی پس از جراحی کاشت ایمپلنت مفید است.

شیرینی های نرم

پس از قرار گرفتن تحت جراحی کاشت ایمپلنت حق دارید کمی بیشتر به خودتان برسید، درست است؟

در صورت لزوم می توانید کمی زیاده روی کنید و شیرینی هایی که در روند بهبود بافت اطراف ایمپلنت اختلال ایجاد نمی کنند بخورید. نان های شیرین، مانند کاپ کیک ها، دونات ها، و کلوچه ها انتخاب هایی فوق العاده هستند. همچنین پای های شیرین مانند پای کدو تنبل و پای لیمو ترش.

خطرات دنبال نکردن دستورات مواد غذایی پس از کاشت ایمپلنت ها

پس از جراحی کاشت ایمپلنت های دندانی، خوردن غذاهایی که خیلی سفت هستند می تواند موجب تشدید درد و افزایش خونریزی، بیشتر از حد معمول شود. اگر با نی نوشیدنی بخورید، ممکن است با خشکی حفره دندان مواجه شوید که در نتیجه ایجاد لخته خون بوجود می آید. این می تواند باعث شود روند بهبود طولانی شود، بنابراین سعی کنید مایعات را جرعه جرعه با لیوان بخورید. پس از چند هفته محل کاشت ایمپلنت بهبود پیدا خواهد کرد و پس از آن می توانید از نی استفاده کنید. در نهایت می توانید همانطور که مانند قبل غذا می خوردید، به رژیم غذایی معمول خود بازگردید، تنها کافی است کمی صبور باشید. اگر دستورالعمل های گفته شده را رعایت کنید، می توانید روند بهبود را تسریع ببخشید.

0/5 (0 نظر)
0/5 (0 نظر)
Recent Posts

Leave a Comment