شکستن و ترک خوردن دندان

 در مقالات آموزشی دندانپزشکی ترمیمی, مقالات عمومی دندانپزشکی

ضربه خوردن به عنوان یک ورزشکار همواره بخشی از ورزش بوده است، و همواره این حوادث با خود اسکار و زخم هایی به همراه دارند که برای برخی ورزشکاران مایه افتخار هستند. اما این برای سلامت دهانی صدق نمی کند و فرد با داشتن آسیب های دندانی که طی ورزش اتفاق افتاده اند، احساس خوبی نخواهد داشت؛ اما خوشبختانه، دندانپزشکی مدرن تقریباً می تواند هر آسیب دندانی که طی ورزش کردن وارد شده باشد را ترمیم و اصلاح نماید.

و با توجه به تجربیات متعدد حوادث دندانی که ورزشکارها دارند، این کار نسبتاً بزرگی است. بر اساس گزارش انجمن دندانپزشکان آمریکا، هر ساله، ۵ میلیون نفر آمریکایی طی حوادث دندانی که به ورزش ها مربوط می شوند، دندان های خود را از دست می دهند و اینها به سه دسته مختلف تقسیم می شوند:

انواع حوادث دندانی

انواع حوادث دندانی

 

ترک خوردن دندان

ترک خوردن یا شکستن دندان ها، که میزان وخامت آنها می تواند بسیار متفاوت باشد، اغلب در طول ورزش و بازی زمانی اتفاق می افتند که ضربه ناگهانی به صورت بازیکن وارد شود. انجمن ملی امنیت و سلامت ورزش جوانان تخمین زده است که بازیکنانی که از محافظ دندان استفاده نمی کنند ۶۰ برابر بیشتر از افرادی که از محافظ دندان استفاده می کنند در معرض آسیب های دندانی به این شکل، در طول رقابت هستند، و آسیب های دندانی به این شکل می توانند علت بروز مشکلات مختلفی باشند که در دراز مدت رخ می دهند.

دندانی که در آن ترک های طولی مشاهده می شود، احتمالاً دارای ترک هایی است که متخصصان دندانی آنها را تحت عنوان “ترک مویی” می نامند. این نوع خطوط مانند برچسب روی مینای دندان هستند و خطرات بزرگی برای سلامت دندان ها نیستند. از سوی دیگر، دندان ترک خورده عبارت است از ترک یا شکافی که از قسمت تاج دندان آغاز می شود و تا پایین دندان ادامه پیدا می کند. علائمی که ممکن است شما با ترک دندان تجربه کنید عبارتند از:

·        درد شدید و ناگهانی هنگام بستن دهان، که پس از آن از بین می رود.

·        دردی که بروز می یابد و سپس از بین می رود، اما همیشه وجود ندارد.

·        درد حین خوردن و نوشیدن، مخصوصاً حین خوردن غذاهای داغ یا سرد.

·        از دست رفتن بخشی از لایه بیرونی دندان، که موجب از بین رفتن پوشش روی عاج و پالپ دندان، و گاهی اوقات سطح ریشه می شود.

البته، این احتمال وجود دارد که ممکن است هیچ دردی احساس نکنید، و از آنجا که همیشه ترک دندان با چشم غیر مصلح قابل مشاهده نیست، شما ممکن است تنها زمانی متوجه وجود آنها شوید که برای چکاپ به دندانپزشک مراجعه کنید. اگر ترک دندان عمودی و نزدیک مرکز دندان باشد، معمولاً منجر به از دست رفتن هیچ بخشی از دندان و بدون پوشش باقی ماندن پالپ دندان نمی شود.

اما اگر ترک به بیرون دندان امتداد پیدا کند، می تواند کاسپ دندان را تحت تأثیر قرار دهد، که همان سرهای نوک تیز دندان هستند. در این موارد، دندانپزشک ممکن است ترک دندان را شناسایی نماید، که می تواند باعث شود برای اجتناب و جلوگیری از عفونت های باکتریایی، لازم باشد دندان کشیده شود یا درمان ریشه (عصب کشی) روی آن انجام شود.

انواع حوادث دندانی

انواع حوادث دندانی

 

شکستن ریشه دندان

حوادث دندانی که طی ورزش بروز پیدا می کنند همیشه به تاج دندان محدود می شوند. این احتمال وجود دارد که یک ضربه به دندان از زاویه اشتباه، می تواند باعث شکستن دندان شود. این اتفاق زمانی رخ می دهد که ترکی که در دندان بوجود می آید از ریشه آن آغاز می شود و در ادامه سطح جونده دندان امتداد پیدا می کند. از آنجا که ترک های دندانی اغلب قابل مشاهده نیستند، ممکن است تنها زمانی متوجه بروز مشکل شوید که عفونت بروز پیدا کرده باشد.

وخامت این نوع حوادث دندانی به محل شکستگی در امتداد ریشه دندان بستگی دارد. هر چه شکستگی ریشه دندان زودتر رسیدگی شود و برای پیشگیری از عفونت پالپ تحت درمان ریشه (درمان اندودانتیک یا همان عصب کشی) قرار بگیرد، احتمال نکروز و در نهایت از دست رفتن دندان کمتر خواهد بود.

انواع حوادث دندانی

انواع حوادث دندانی

 

فرو رفتن دندان داخل حفره خود

حوادث ورزشی معمولاً با ضربه به دندان ها همراه هستند، اما این امکان وجود دارد که به جای آن، دندان به داخل حفره خود درون استخوان فک فشرده شود. این نوع حوادث، اینتروژن intrusion یا فرو رفتگی به داخل نامیده می شوند و در درصد کمی از حوادث دندانی، از جمله دندان های دائمی، رخ می دهند. این اتفاق بیشتر برای دندان های شیری رخ می دهد زیرا استخوان آلوئولار کودک، که حفره دندان را نگه می دارد، به اندازه حفره دندانی دندان های افراد بزرگسال محکم نیستند.

برخی از مشکلات ناشی از فرو رفتن دندان به داخل حفره عبارتند از:

·        تخریب پالپ دندان، خواه با مرگ (نکروز) دندان یا با آسیب دیدگی که قابل بهبود نباشد.

·        تحلیل ریشه دندان، یا همان کوتاه شدن ریشه های دندان ها. این اتفاق در ۷۰ درصد از دندان های دائمی که به این طریق آسیب دیده اند رخ می دهد.

·        انکیلوز، که به عنوان جوش خوردگی ریشه دندان آسیب دیده با استخوان آلوئولار تعریف می شود.

 

حوادث دندانی که با ورزش مرتبط هستند، تنها اگر خیلی زود مورد رسیدگی قرار نگیرند، این پتانسیل را دارند که منجر به بروز مشکلات دندانی طولانی مدت شوند. اگر بویژه در طول بازی های سخت و خشن دچار ضربه به دهان یا فک شدید، از دهانشویه های آنتی باکتریال و فاقد الکل استفاده کنید تا دهان را تمیز نگه دارید. سعی کنید در اسرع وقت به دندانپزشک مراجعه کنید.

5/5 (1 نظر)
0/5 (0 نظر)
Recent Posts

Leave a Comment