عادات غلط دهان و دندان

 در مقالات آموزشی بهداشت دهان و دندان, مقالات عمومی دندانپزشکی

برخی عادات بد وجود دارند که برای دندان های شما بد هستند. اکثر افراد این کارها را هر روز و هر شب انجام می دهند، حتی بدون آنکه از آنها یا تأثیری که روی سلامت دهان آنها دارد آگاه باشند. شناسایی عاداتی که موجب آسیب به دهان می شوند می تواند به شما کمک کند در بسیاری از هزینه های دندانپزشکی و ارتودنسی صرفه جویی کنید.

جویدن ناخن

جویدن ناخن به عنوان یک عادت ناخودآگاه شناخته می شود، به این معنی که اغلب شخص بدون اینکه حتی از آنچه انجام می دهد آگاه باشد آن را تکرار می کند. جویدن ناخن تا حدودی شایع است، مخصوصاً در کودکان. اما وقتی اغلب انجام شود به یک مشکل تبدیل می شود. جویدن ناخن شدید می تواند منجر به بروز آسیب به دندان ها و لثه ها شود و اگر ذرات ناخن سهواً بلعیده شوند می توانند به مخاط معده آسیب وارد کنند. علاوه بر این، جویدن ناخن می تواند باکتری هایی را وارد بدن کند که منجر به بروز بیماری خواهند شد.

عادات بد دهانی

عادات بد دهانی

محکم مسواک زدن

به طور کلی، مسواک زدن عادت خوبی است. اما به کار گرفتن فشار زیاد هنگام مسواک زدن، همراه با استفاده از یک مسواک خیلی سفت، می تواند موجب از بین رفتن مینای محافظ دندان شود. دندانپزشکان تخمین زده اند که بین ۱۰% تا ۲۰% از کل جمعیت دنیا در نتیجه محکم مسواک زدن به دندان ها و لثه های خود آسیب زده اند. علائم و نشانه های محکم مسواک زدن عبارتند از تحلیل لثه ها، نقاط ساییده و از بین رفته روی دندان ها، یا وجود حفره در پایه یا ریشه دندان.

عادات بد دهانی

عادات بد دهانی

دندان قروچه

اکثر افراد احتمالاً گاهگاهی، مخصوصاً وقتی عصبی هستند، دندان های خود را روی یکدیگر فشار می دهند و می سایند. اما وقتی دندان قروچه اغلب اتفاق می افتد، ممکن است دندان ها آسیب ببینند. اکثر دندان قروچه ها شب ها و در نتیجه بایت مشکل دار یا کجی دندان ها اتفاق می افتند. نشانه بارز دندان قروچه شبانه سر درد مبهم، مداوم یا درد فک هنگام بیدار شدن از خواب است.

عادات بد دهانی

عادات بد دهانی

میان وعده های شیرین خوردن

اکثر افراد مقدار قندی که در طول روز مصرف می کنند سه برابر مقداری است که پزشکان مجاز اعلام کرده اند. این خوردن مداوم میان وعده ها و نوشابه می تواند موجب به جا ماندن یک لایه فیلم اسیدی روی دندان ها شود که موجب خوردگی دندان ها و لثه ها می شود، و منجر به بوی بد دهان خواهد شد.

جویدن یخ

افسانه های زیادی وجود دارد در مورد اینکه جویدن یخ به چه معنایی می تواند باشد. پزشکان گمان می کنند که این عادت ممکن است با کمبود آهن ارتباط داشته باشد، اما ارتباط آن هنوز مشخص نیست. با این وجود، جویدن مداوم یخ می تواند موجب فرسایش مینای دندان شود، بعلاوه، خطر ترک خوردن یا شکستن دندان (و نیاز به پر کردن دندان یا استفاده از روکش) نیز وجود دارد.

استفاده از دندان ها به عنوان ابزار

ایا تاکنون پاکت چیپس را با دندان های خود باز کرده اید؟ یا برچسب روی لباس خود را با دندان کنده اید؟ به برخی دلایل، وقتی فرد دسترسی به خرید چیزی نداشته باشد ممکن است  به استفاده از دندان های خود به عنوان ابزار روی بیاورد. اما این کار به راحتی می تواند موجب ترک خوردن یا لب پر شدن دندان های شما شود، و ممکن است جایگزین ها چندان مفید نباشند.

نوشیدن الکل

افرادی که به الکل وابسته هستند میزان بیشتری پلاک روی دندان های خود دارند و سه برابر بیشتر احتمال دارد که دچار از دست رفتن دندان های دائمی خود شوند. به احتمال زیاد این اتفاق به این دلیل رخ می دهد که الکل موجب خشک شدن دهان می شود، و مانع می شود که بزاق دهان کار پاکسازی دهان و از بین بردن باکتری ها را انجام دهد.

عادات بد دهانی

عادات بد دهانی

سیگار کشیدن و مصرف دخانیات

مصرف “تنباکو” شامل کشیدن و جویدن تنباکو می شود. نیازی به گفتن نیست که، دلایل زیادی برای ترک سیگار وجود دارد. اما ترک این عادت به شکل غیر قابل باوری دشوار است، اما برخی افراد برای ترک این عادت به سمت داروهای تجویزی، تراپی ها، هیپنونیزم، و دیگر درمان های پر هزینه روی می آورند. یکی از علائمی که باعث می شوند ترک این عادت الزامی باشد مشکلات دهانی هستند: بوی بد دهان، خونریزی لثه ها، سوزش دهان و/ یا گلو، زرد شدن دندان ها. اساساً، هر بخشی از دهان که با دود برخورد پیدا می کند در معرض خطر خواهد بود.

جویدن اشیاء

اکثر افراد احتمالاً عادت دارند وقتی راجع به چیزی فکر می کنند سر مداد و خودکار یا نوک دسته عینک خود را بجوند. این کار اگر گاهگاهی انجام شود خطر جزئی دارد؛ اما وقتی به یک عادت همیشگی تبدیل می شود، احتمال لب پر شدگی دندان ها نیز افزایش پیدا می کند. اشیاء ممکن است میکروب نیز داشته باشند که باعث بروز بیماری یا عفونت داخل دهان می شوند.

مسواک نزدن

به طرز شگفت انگیزی، تعداد کمی از وب سایت ها اشاره می کنند که عدم مراقبت های مناسب یکی از بزرگترین عادات بد دهانی است. افراد اغلب اگر تا دیر وقت بیدار بمانند، برای تفریح بیرون رفته باشند، یا در طول مسافرت، مسواک زدن را نادیده می گیرند. اما زمان هایی نیز وجود دارند که افراد به احتمال زیاد از قهوه، چای، شراب، و میان وعده های شیرین خود لذت می برند… همه چیزهایی که اگر مسواک زدن به خوبی انجام نشود می تواند موجب ایجاد لکه روی دندان ها یا خوردگی آنها می شوند.

پیامدهای عادات بد هانی

اگر شما یکی از این عادات بد را داشته باشید، احتمالاً عادات دیگری نیز دارید. این مسئله را پیچیده می کند. اگرچه یک عادت بد اگر گاهگاهی انجام شود به دندان های شما آسیبی وارد نخواهد کرد، اما چند عادت بد با هم می توانند ترکیب شوند تا مشکلات واقعی بوجود بیاورند. برای مثال:

  • بوی بد دهان
  • خشکی دهان
  • بیماری لثه
  • از دست رفتن دندان ها
  • زخم های دهانی
  • سرطان دهان
  • پوسیدگی دندان
  • خوردگی دندان ها
  • حساسیت دندان ها و دندان درد
  • لبخند غیر جذاب
0/5 (0 نظر)
0/5 (0 نظر)
نوشته های توصیه شده

Leave a Comment