مراحل جراحی و کاشت ایمپلنت دندانی

 در مقالات آموزشی جراحی و کاشت ایمپلنت, مقالات عمومی دندانپزشکی

ایمپلنت دندانی چیست؟

ایمپلنت های دندان یکی از جدیدترین جایگزین های موفق، با دوام، با ظاهری طبیعی برای دندان های از دست رفته یا حمایت از پروتزهای مصنوعی هستند. در واقع ایمپلنت های دندان مستقیماً با استخوان فک جوش می خورند و با ساختار استخوان زنده یکی می شوند. با وجود دندان درون استخوان، با انجام عمل جویدن استخوان فک تقویت می شود. در صورت از دست رفتن دندان، با کمک ایمپلنت این تقویت انجام می شود- در غیر اینصورت با بیرون آمدن دندان بافت استخوان به تدریج از هم گسسته شده و تحلیل می رود.

مراحل جراحی و کاشت ایمپلنت دندانی

مراحل جراحی و کاشت ایمپلنت دندانی

 

دندان طبیعی از دو بخش اصلی تشکیل شده است- بخش ریشه، قسمتی از دندان که درون استخوان قرار دارد، و بخش تاج، آنچه داخل دهان مشاهده می شود. ایمپلنت ها جایگزین ریشه دندان از دست رفته می شوند، سپس یک بخش اضافی به آن افزوده می شود که در بالای خط لثه قرار می گیرد تا دیگر ترمیم های مورد نیاز مانند روکش، بریج یا پروتز مصنوعی (دنچر یا همان دست دندان کامل) را حمایت کنند.

روند کاشت ایمپلنت دندان

فرایند کاشت ایمپلنت شامل چندین مرحله است که هر یک از آنها برای موفقیت طولانی مدت کاشت ایمپلنت و ترمیم نهایی ضروری هستند.

مشاوره اولیه

نخستین کاری که باید انجام دهید مراجعه به دندانپزشک و اعلام آمادگی و تمایل به دریافت ایمپلنت است. دندانپزشک راجع به شرایط خاص دندانی صحبت خواهد کرد. سپس تصویر رادیوگرافی با اشعه ایکس خواهد گرفت تا مطمئن شود با توجه به سلامت دندان ها و شرایط پزشکی آیا شما گزینه مناسبی برای کاشت ایمپلنت هستید یا خیر. همه افراد شرایط دریافت ایمپلنت ها را ندارند زیرا برای قرار گرفتن ایمپلنت درون استخوان فک، استخوان باید حجم مشخصی داشته باشد تا بتواند ایمپلنت را در بر بگیرد و از آن حمایت کند. دندانپزشک تراکم استخوان فک منطقه اطراف دندان از دست رفته را بررسی خواهد کرد. در صورت کمبود تراکم استخوان، چند ماه پیش از کاشت ایمپلنت، جراحی پیوند استخوان انجام خواهد شد.

مراحل جراحی و کاشت ایمپلنت دندانی

مراحل جراحی و کاشت ایمپلنت دندانی

تشخیص های پزشکی

پس از جلسه نخست، دندانپزشک باید با توجه به نیازهای شما ایمپلنتی که برای شما مناسب تر است را انتخاب کند و عکس رادیوگرافی تهیه کند تا ارزیابی و بررسی های دقیق را انجام دهد. پس از طی این مراحل، فرایند کاشت ایمپلنت های دندان شامل دو مرحله است که حداقل ۴ تا ۶ ماه طول خواهد کشید.

جراحی و روکش نهایی

مراحل جراحی و کاشت ایمپلنت دندانی

مراحل جراحی و کاشت ایمپلنت دندانی

 

مرحله نخست جراحی

در این مرحله پست ایمپلنت درون استخوان فک قرار می گیرد سپس محل آن با چند بخیه بسته می شود. این مرحله معمولاً با استفاده از بی حسی موضعی انجام می شود. برای کشیدن بخیه ها و معاینه محل جراحی، باید ۱۰ روز بعد به مطب دندانپزشک خود مراجعه کنید. باید چند ماه صبر کرد تا محل جراحی کاملاً بهبود یابد. طی این دوره، سلول های استخوان اطراف پست رشد می کنند تا جایی که استخوان فک و پست کاملاً با یکدیگر جوش می خورند. این مرحله جوش خوردن ضروری است تا ایمپلنت نتواند جابجا شود و به اندازه کافی محکم باشد تا بتواند روکش ، بریج یا پروتز مصنوعی که قرار است در نهایت روی آن قرار گیرد را نگه دارد.

مراحل جراحی و کاشت ایمپلنت دندانی

مراحل جراحی و کاشت ایمپلنت دندانی

مرحله دوم جراحی

در این مرحله ابتدا محل ایمپلنت با دقت معاینه می شود تا مشخص شود آیا پست و استخوان کاملاً بهبود یافته و با هم جوش خورده اند. در صورت موفق بودن مرحله قبل، سپس پست دیگری به نام اباتمنت درون پست ایمپلنت قرار خواهد گرفت. اباتمنت از سطح خط لثه بالاتر می آید. سپس از کل محل جراحی و منطقه اطراف آن قالب گرفته می شود. این قالب توسط آزمایشگاه دندانپزشکی برای ساخت روکش، بریج یا پروتز مصنوعی استفاده می شود.

مراحل جراحی و کاشت ایمپلنت دندانی

مراحل جراحی و کاشت ایمپلنت دندانی

 

مرحله سوم: روکش نهایی

در این مرحله روکش یا بریج آماده شده با استفاده از چسب دندانپزشکی برای همیشه به اباتمنت چسبانده می شوند. در صورتی که قرار باشد پروتز مصنوعی روی ایمپلنت ها قرار بگیرد، این پروتز می تواند متحرک باشد، که با یک صدای کلیک روی اباتمنت چفت می شود و به راحتی می توان آن را برداشت، یا اینکه ثابت باشد، که با استفاده از پیچ روی ایمپلنت ثابت می شود.

مراجعات بعدی

ایمپلنت های دندان نیز درست مانند دندان های طبیعی به مراقبت نیاز دارند. درست مانند مراقبت های پس از انواع پیوند و کاشت در دیگر قسمت های بدن، مراجعات منظم به دندانپزشک برای معاینه و بررسی شرایط ایمپلنت دندانی از اهمیت ویژه ای برخوردار است. موفقیت دراز مدت قرار گرفتن هر جزء از ایمپلنت مستلزم معاینات منظم و مراقبت های دقیق پس از آنهاست، به گونه ای که سلامت منطقه اطراف محل جراحی نیز تحت نظارت دقیق قرار داشته باشند. مراجعه منظم به دندانپزشک اجازه می دهد ایمپلنت را از نظر وجود التهاب، عفونت، تحلیل استخوان، جابجا شدن یا جوش خوردن آن با استخوان، اتصال روکش دندان با اباتمنت و نیز عملکرد درست مورد بررسی قرار دهد. علاوه بر ایمپلنت، استخوان فک و لثه ها نیز نیاز به مراقبت دارند، زیرا تمام دندان ها و بافت استخوانی و لثه های پیرامون آنها مانند یک ساختار واحد عمل می کنند و یکدیگر را حمایت می کنند. مانند دیگر مشکلات مربوط به سلامتی در بدن، مشکلات مربوط به ایمپلنت نیز هر چه سریع تر شناسایی شوند درمان های ترمیمی آن با موفقیت بیشتری انجام خواهند شد.

میزان موفقیت کاشت ایمپلنت

میزان موفقیت ایمپلنت های دندانی بیشتر از دیگر گزینه های جایگزین دندان است. بیش از ۵۰ سال است که ایمپلنت ها وارد عرصه دندانپزشکی شده اند! ایمپلنت ها به گونه ای طراحی شده اند که یک عمر دوام داشته باشند، به همین دلیل ارزش دارد برای دریافت آنها هزینه کنید، این سرمایه گذاری ارزش یک عمر راحتی را دارد. خبر خوب اینکه، اگر روکش، بریج یا پروتز مصنوعی شما نیاز به تعویض داشته باشند، این کار به راحتی انجام خواهد شد بدون اینکه هیچ تأثیری روی ایمپلنت داشته باشد.

در مقاله بعد به بیان مراقبت هایی خواهیم پرداخت که لازم است فرد پس از جراحی کاشت ایمپلنت انجام دهد.

0/5 (0 نظر)
0/5 (0 نظر)
نوشته های توصیه شده

Leave a Comment