مراحل انجام ونیر دندان

 در مقالات آموزشی دندانپزشکی زیبایی, مقالات آموزشی ونیر دندان, مقالات عمومی دندانپزشکی

دریافت ونیرهای پرسلاین معمولاً در سه مرحله توسط دندانپزشک زیبایی و ترمیمی انجام میشود -مرحله اول مشاوره و معاینه تخصصی دندان ها و مشاوره و دو مرحله بعدی برای آماده سازی دندان ها و قرار گرفتن ونیرهای آماده شده روی دندان ها. قبل از انجام هر فرایند ترمیمی و زیبایی ارزیابی دقیق، انجام معاینات تشخیصی، و گرفتن عکس رادیوگرافی با اشعه ایکس از دهان و دندان ها نقشی حیاتی دارند. این فرایندهای اختیاری نه تنها این اطمینان را بوجود می آورند که نتایج درمان از نظر زیبایی و عملکردی قانع کننده خواهند بود، بلکه به دندانپزشک اجازه می دهند پیش از انجام هر گونه تغییری، نتایج نهایی را شخصاً مورد ارزیابی قرار دهد و تصمیم بگیرد کدام گزینه ترمیمی برای وضعیت شما مناسب تر است و در نهایت همه مراحل درمان را برای شما شرح دهد. به خاطر داشته باشید که در این فرایند محافظه کارانه قطعاً شما تصمیم گیرنده خواهید بود تا در پایان از نتایج درمان راضی باشید و با آن احساس راحتی داشته باشید زیرا هر یک از گزینه های درمان ممکن است محدودیت هایی داشته باشند. بهتر است در جلسات مشاوره اولیه همه توقعات و انتظارات خود از نتایج درمان را با دندانپزشک خود در میان بگذارید.

ساخت یک نمونه آزمایشی می تواند ایده خوبی باشد.

تجسم نتایج نهایی پیش از اتمام درمان ابزاری منحصر بفرد برای درمان های دندانپزشکی است. ساخت یک نمونه آزمایشی، خواه برای بهبود ظاهر یکی از دندان های جلو یا تعداد بیشتری از آنها باشد، در کنار معاینات دقیق دندانی ابزاری ضروری است.

مراحل چسباندن ونیر دندان

مراحل چسباندن ونیر دندان

انتخاب سایه رنگ  و ضخامت مواد مورد استفاده

برای مشخص نمودن اینکه روی دندان ها روکش قرار گیرد یا ونیرهای پرسلاین، ممکن است بررسی های زیادی نیاز باشند. به عنوان مثال، ممکن است دندانپزشک شما احساس کند که شرایط ایجاب می کنند که ونیر پرسلاین شما باید ضخیم تر از حد معمول باشد تا درصد بیشتری از سطح دندان را پوشش دهد تا آن را صاف و هم سطح دندان های مجاور کند. بعلاوه، در مورد دندان هایی که به شدت روی آنها لکه ایجاد شده است، ممکن است دندان ها به آماده سازی بیشتری نیاز داشته باشند تا نتایج دلخواه حاصل شوند. دیگر شرایط می توانند تصمیم گیری بین قرار گرفتن روکش یا ونیر روی دندان ها را دشوار کنند- زیرا گاهی اوقات مشکل تنها به جلوی دندان ها محدود نمی شود. به همین دلیل “ونیرهای” پرسلاین تنها زمانی تجویز می شوند که تنها سطح جلوی دندان ها نیاز به بهبود داشته باشد.

مراحل چسباندن ونیر دندان

مراحل چسباندن ونیر دندان

آماده سازی دندان ها برای قرار گرفتن ونیر روی آنها

به منظور آماده سازی دندان ها برای قرار گرفتن ونیر روی آنها، دندانپزشک حدود ۲/۱ میلی متر از مینای سطح دندان ها را خواهد تراشید که به اندازه ضخامت ونیری خواهد بود که قرار است به سطح دندان ها افزوده شود. قبل از تراشیدن مینای دندان، در صورت نیاز دندانپزشک بی حسی موضعی تزریق خواهد کرد. پس از تراشیدن دندان ها نیز دندانپزشک از دندان ها قالبی تهیه خواهد کرد که آن را برای آزمایشگاه دندانی ارسال خواهد کرد که با توجه به آن ونیرها ساخته خواهند شد. پس از دو تا چهار هفته ونیرهای آماده شده به مطب دندانپزشک ارسال خواهند شد که همزمان با آن بیمار باید برای قرار گرفتن ونیرها روی دندان ها باید به دندانپزشک مراجعه نماید.

مراحل چسباندن ونیر دندان

مراحل چسباندن ونیر دندان

چسباندن ونیرها روی دندان های آماده شده

پیش از آنکه ونیرهای دندان برای همیشه به دندان ها چسبانده شوند، دندانپزشک آنها را به طور موقت روی دندان ها قرار می دهد تا تناسب آنها از نظر رنگ و اندازه با دیگر دندان ها را بررسی نماید. ممکن است نیاز باشد چند مرتبه ونیرها روی دندان ها گذاشته و برداشته و مقداری تراشیده شوند تا به تناسب مورد نظر برسند. پس از آن باید مرحله آماده سازی دندان ها پیش از چسباندن ونیر انجام شود که عبارت است از پاکسازی، پولیش و اچ کردن آنها- طی فرایند اچ کردن سطح دندان ها متخلخل و زبر می شود تا اتصال محکم تری ایجاد شود. برای چسباندن ونیرها چسب مخصوصی روی ونیر اعمال می شود، سپس ونیر روی دندان قرار می گیرد. در صورتی که دندانپزشک اطمینان حاصل نماید که ونیر به درستی روی دندان قرار گرفته است روی آن نور مخصوصی می تاباند که فرایند شیمیایی چسب را فعال می کند و باعث می شود سریع تر سفت و خشک شود. مرحله نهایی، برداشتن چسب اضافی است که از کناره های ونیر بیرون زده است. در آخر بایت بررسی می شود تا تنظیمات نهایی لازم روی ونیر صورت گیرند. ممکن است دندانپزشک از شما بخواهد چند هفته بعد مجدداً مراجعه نمایید تا واکنش لثه ها به حضور ونیرها و نیز وضعیت قرار گیری خود ونیرها را مورد بررسی قرار دهد.

ونیرهای پرسلاین چقدر دوام دارند؟

ونیرها عموماً بین ۷ تا ۱۵ سال  دوام خواهند داشت. پس از این زمان ممکن است نیاز باشد تعویض شوند.

آیا ونیرها به مراقبت خاصی نیاز دارند؟

این ترمیم ها نیاز به مراقبت خاصی ندارند. حفظ بهداشت روزانه دهان و دندان ها، شامل مسواک زدن، کشیدن نخ دندان، و شستشو با دهانشویه های ضد عفونی کننده، از جمله اصول حفظ هر نوع ترمیم دندان است. هر چند ونیرهای پرسلاین در برابر ایجاد لکه مقاوم هستند اما ممکن است دندانپزشک به شما توصیه کند از مصرف غذاها و نوشیدنی هایی (مانند قهوه، چای، یا شراب قرمز) که روی دندان ها لکه ایجاد می کنند، بپرهیزید.

ونیرهای پرسلاین قادر به پوشش چه معایبی نیستند؟

این تکنیک ها نمی توانند به طور کامل وضعیت نادرست دندان ها، روابط نادرست بایت، یا مشکل پروفایل (نیمرخ) را بهبود دهند. با این حال، بسته به شرایط هر فرد، می توانند مشکلات جزئی مربوط به کج بودن دندان ها را برطرف کنند. برخی شرایط ممکن است در ابتدا نیازمند شکل خاصی از درمان ارتودنسی (براکت های ارتودنسی) باشند تا دندان ها به جای درست خود جابجا شوند- تا هم عملکرد درستی داشته باشند هم از نظر زیبایی راضی کننده باشند. ترمیم های سرامیکی نیز می توانند به همین میزان راهکارهای فوق العاده ای باشند، اما مانند اکثر تکنیک های دیگر آنها نیز مزایا و معایبی دارند.

یک متخصص آزمایشگاه دندانپزشکی قادر است پرسلاین های دندانی را به شکلی قالب ریزی و طراحی کند که کاملاً شبیه مینای دندان باشند. از جمله ویژگی های پرسلاین سفیدی شیشه مانند و شفافیت- مهم تر از همه جلوه های بصری آن هستند. تفاوت رنگ های جزئی روی سطح پرسلاین اجازه می دهد نور در آن نفوذ کند و داخل آن منتشر شود و ظاهری طبیعی داشته باشد.

0/5 (0 نظر)
0/5 (0 نظر)
نوشته های توصیه شده

Leave a Comment