مراقبت های پس از درمان ریشه دندان

 در مراقبت های پس از درمان, مقالات آموزشی درمان ریشه (عصب کشی), مقالات عمومی دندانپزشکی

هر روز هزاران نفر در سراسر دنیا تحت درمان ریشه قرار می گیرند. برای دندان هایی که با پر کردن ساده نمی توان آنها را نجات داد، این روش درمان معجزه محسوب می شود. درمان ریشه یا عصب کشی عبارت است از تخلیه بافت آسیب دیده داخل پالپ به گونه ای که بتوان به دندان طبیعی استحکام بخشید و آن را در برابر آسیب بیشتر حفظ کرد. با پیشرفت هایی که در زمینه تکنیک های کنترل درد صورت گرفته است، عصب کشی دندان مانند قبل نمی تواند موجب نگرانی بیمار شود. بیمارانی که دستورالعمل های مربوط به مراقبت های پس از درمان ریشه را با دقت دنبال می کنند سریع تر بهبود پیدا می کنند و نتایج بهتری دارند.

مراقبت های پس از درمان ریشه دندان

مراقبت های پس از درمان ریشه دندان

چرا مراقبت های پس از درمان ریشه مهم هستند؟

درمان ریشه یکی از فرایندهای درمان کاملاً عادی است که نتایج فوق العاده ای خواهد داشت. از آنجا که این روش درمان ساختار دندان را تحت تأثیر قرار می دهد، مراقبت های پس از آن از اهمیت ویژه ای برخوردار است. بیماران باید اصول خاصی را دنبال کنند تا از بهبود سریع و موفقیت درمان اطمینان حاصل نمایند.

مراقبت های پس از درمان ریشه

اگر برای حفظ یک یا چند دندان خود مجبور به انجام درمان ریشه هستید، در زیر به ذکر اقداماتی خواهیم پرداخت که برای مراقبت از دندان خود باید آنها را انجام دهید:

از فشار روی دندان بکاهید.

تا زمانی که روکش روی دندان قرار بگیرد، دندان هیچ محافظی ندارد، بنابراین از جویدن غذا در این سمت صورت خود بپرهیزید تا از فشاری که به دندان وارد می شود بکاهید. از وارد کردن فشار به دندان عصب کشی شده، با زبان، انگشت، یا اشیاء بپرهیزید. زیرا می تواند موجب بروز حساسیت شدید در دندان شود.

مراقبت های پس از درمان ریشه دندان

مراقبت های پس از درمان ریشه دندان

غذاهای نرم انتخاب کنید.

از خوردن غذاهای خشک و سفت و ترد بپرهیزید. خوردن این نوع غذاها موجب افزایش خطر آسیب به پر شدگی موقت دندان خواهد شد. تا زمانی که ترمیم دائم روی دندان قرار بگیرد، این پر شدگی موقت نقش سیل را ایفا می کند. غذاهای سفت می توانند به پر شدگی دندان آسیب بزنند یا حتی موجب شکستن دندان شوند. برای امنیت بیشتر، تا زمانی که ترمیم نهایی روی دندان قرار بگیرد، از خوردن این نوع غذاها بپرهیزید. در صورتی که برای انجام درمان ریشه داروی بی حسی موضعی برای شما تزریق شده است، تا زمانی که بی حسی به طور کامل از بین نرفته است، به مدت چند ساعت از خوردن غذا پرهیز نمایید.

مراقبت های پس از درمان ریشه دندان

مراقبت های پس از درمان ریشه دندان

دندان های خود را به آرامی مسواک بزنید.

هنگام مسواک زدن یا کشیدن نخ دندان در منطقه دندان ترمیم شده، احتیاط کنید. دندان عصب کشی شده و لثه های پیرامون آن هنوز به مراقبت های صحیح نیاز دارند، بنابراین با دقت و به آرامی این کارها را انجام دهید. ممکن است کشیدن نخ دندان اطراف پر شدگی موقت دندان اندکی دشوارتر باشد. برای این کار وقت بگذارید و سعی نکنید نخ دندان را فشار دهید. در صورت مواجه شدن با هر گونه مشکلی، با دندانپزشک خود تماس بگیرید تا در صورت لزوم آن را ترمیم نماید.

مراقبت های پس از درمان ریشه دندان

مراقبت های پس از درمان ریشه دندان

برای قرار گرفتن روکش روی دندان حتماً مراجعه کنید.

طی درمان ریشه بخش داخلی دندان تخلیه می شود، در نتیجه ساختار آن ضعیف تر می شود. به همین دلیل، تقریباً در تمام موارد، روکش یا “کلاهک” استفاده می شود تا از دندان محافظت کند و مانع وارد آمدن آسیب به آن شود. این روکش کمک می کند دندان برای مدت زمان بیشتری بدون هیچ مشکلی در دهان باقی بماند و مانع نفوذ باکتری و نیز شکست دندان خواهد شد. معمولاً روکش دندان در جلسه دوم روی دندان قرار می گیرد، تا در طول این مدت دندان و دیگر بافت های داخل دهان برای بهبود فرصت کافی داشته باشند. موادی که برای پر کردن موقت استفاده می شوند ظرف یک ساعت روی دندان قرار خواهند گرفت. مراقب باشید ظرف این مدت از دستکاری ترمیم موقت خودداری نمایید. قرار نگرفتن روکش روی دندان، مهم ترین علت شکست درمان ریشه، شکست دندان و یا از دست رفتن آن است. متأسفانه برخی افراد به علت شکسته یا دو نیم شدن دندان پس از درمان ریشه آن را از دست می دهند. در صورتی که شکستگی دندان زیر خط لثه اتفاق بیفتد، هیچ راهی برای نجات آن وجود ندارد و باید دندان کشیده شود. اکثر دندان ها پس از درمان ریشه به یک روکش نیاز دارند تا از آن حمایت کند. اگر بیمار پس از انجام درمان ریشه برای مراجعه به دندانپزشک برای دریافت روکش دندان مدت زمان زیادی صبر کند، خطر شکستن دندان افزایش خواهد یافت.

مراقبت های پس از درمان ریشه دندان

مراقبت های پس از درمان ریشه دندان

در صورت بروز درد و ناراحتی، برای درمان اقدام نمایید.

داشتن درد خفیف در اطراف دندان ها و لثه ها به مدت چند روز، دور از انتظار نیست که البته به لطف پیشرفت تکنیک های مورد استفاده در این درمان، اکثر بیماران پس از عصب کشی دندان خود یا هیچ دردی احساس نمی کنند یا این درد بسیار اندک خواهد بود. در بیشتر مواقع این ناراحتی نسبتاً اندک خواهد بود و با میزان آسیب به بافت های اطراف دندان عصب کشی شده مرتبط است. این احساس بسته به فرایندی که روی هر بیمار انجام می شود، و نیز میزان تحمل بیمار متفاوت خواهد بود. برای کنترل درد و کاهش التهاب مسکن استفاده کنید. داروهای ضد التهابی که به تجویز پزشک نیاز ندارند، مانند استامینوفن (تیلنول) یا ایبوپروفن به کاهش هر گونه دردی که طی چند روز نخست پس از درمان ریشه احساس خواهید کرد کمک می کنند. به طور کلی، بیمارانی که احساس درد دارند، این درد را تنها به مدت یک یا دو روز احساس خواهند کرد و به تدریج از بین خواهد رفت. دردی که از بین نمی رود یا به شدت آن افزوده می شود، می تواند علامت یک مشکل باشد. در این صورت باید فوراً با دندانپزشک خود تماس بگیرید یا برای چکاپ حضوری مراجعه نمایید.

آنتی بیوتیک های تجویزی خود را به موقع مصرف نمایید.

گاهی اوقات برای کاهش عفونت دندان ممکن است نیاز باشد دندانپزشک برای شما آنتی بیوتیک تجویز کند. در این صورت حتماً آنها را در ساعات مشخص شده مصرف نمایید تا از تأثیر گذاری آنها مطمئن شوید.

پس از قرار گرفتن روکش دائم روی دندان، مثل قبل باید مراقب دندان های خود باشید.

پس از قرار گرفتن ترمیم نهایی روی دندان، با دو مرتبه مسواک زدن منظم در طول روز و کشیدن نخ دندان به صورت روزانه، باید مراقب دندان های خود باشید.

0/5 (0 نظر)
0/5 (0 نظر)
Recent Posts

Leave a Comment