فرایند پر کردن دندان – بخش اول

 در مقالات آموزشی درمان ریشه (عصب کشی), مقالات آموزشی دندانپزشکی ترمیمی, مقالات عمومی دندانپزشکی

عوامل دخیل در موفقیت آمیز بودن پر کردن دندان

سالم ماندن کامپوزیت های دندانی به دو عامل بستگی دارد. یکی خود بیمار و دیگری دندانپزشک. سهم بیمار در این میان به مراقبت هایی مربوط می شود که پس از اقدامات دندانپزشکی با کامپوزیت باید انجام دهند (استفاده از مسواک نرم و پرهیز از خوردن غذاهایی که دارای رنگدانه هستند و می توانند روی دندان ها لکه ایجاد کنند.

عامل دیگر، نقش مهمی است که دندانپزشک به عهده دارد. دندانپزشک برای انجام ترمیم های دندانی از یک سو باید از مواد خوب، با برندهای معتبر استفاده کند که در دنداپزشکی عملی امتحان خود را پس داده اند. از سوی دیگر باید مراحل آماده سازی دندان را به خوبی انجام دهد. در این مقاله قصد داریم فرایند آماده سازی و پر کردن دندان را برای شما توضیح دهیم تا راجع به آن اطلاعات بیشتری بدست بیاورید و بدانید دندانپزشک ها در این فرایند خیلی ساده چه مسئولیت بزرگی به عهده دارند.

آماده سازی دندان برای پر کردن

نخستین کاری که دندانپزشک انجام می دهد بی حس کردن دندانی است که قرار است پر شود، و نیز منطقه اطراف آن. پس از بی حس شدن دهان بیمار، دندانپزشک با استفاده از ابزارهای مخصوص قسمت های پوسیده دندان را می تراشد تا سطح دندان عاری از هر گونه باکتری و آلودگی شود. برای آماده سازی مینا و عاج دندان بایستی سطح دندان متخلل شود (از حالت صاف و صیقلی خارج شود) تا چسبی که قرار است ماده پر کننده را به دندان بچسباند بهتر کار خود را انجام دهد. برای ایجاد تخلخل روی سطح دندان، اسید فسفریک ۳۷% به مدت ۱۰ تا ۱۵ ثانیه روی عاج و ۳۰ ثانیه روی مینای دندان قرار داده می شود.

 

 

فرایند پر کردن دندان - بخش اول

فرایند پر کردن دندان – بخش اول

 

برای ایجاد تخلخل بیشتر، بعد از تراش دندان و قبل استفاده از اسید فسفریک، از دستگاه سندبلاست sandblast استفاده می شود که در آن از ذرات آلومینیوم اکساید ۲۵ میکرون (برای عاج دندان) و ۵۰ میکرون (برای مینای دندان) به صورت ماسه بلاست استفاده می شود تا تخلخل ایجاد شود. در نتیجه این فرایند، مساحت و انرژی سطح دندان افزایش می یابد. پس از آن، دندان با اسید شستشو داده می شود تا تخلخل به بیشترین میزان خود برسد.

 

فرایند پر کردن دندان - بخش اول

فرایند پر کردن دندان – بخش اول

 

یکی از عوامل موفقیت کامپوزیت ها، ایزوله بودن محیط آن ها در داخل دهان است. به این معنا که بزاق و خون هیچ تماسی با دندان نداشته باشند. بهترین راهکار برای این هدف استفاده از رابر دم است که بر اساس تحقیقات انجام شده هیچ روش دیگری مانند استفاده از رابر دم نمی تواند ایزولاسیون را فراهم بیاورد. استفاده از این ابزار تأثیر شگفت انگیز و باور نکردنی در نتایج کار دارد. دکتر فروزش در مطب خود برای همه بیماران از رابر دم و دستگاه سند بلاستی استفاده می کند که محصول یکی از شناخته ترین کمپانی های ایالات متحده آمریکا است.

در واقع پس از انتخاب رنگ کامپوزیت توسط دندانپزشک، بستن رابردم، تراشیدن پوسیدگی ها، و آماده سازی دندان توسط دستگاه سند بلاست (که مخصوص دندانپزشکی است و با سند بلاست های صنعتی متفاوت است)، قسمتی از دندان که قرار است پر شود سند بلاست می شود، شستشو داده می شود، و پس از استفاده از اسید فسفریک مجدداً شستشو داده می شود.

سپس نوبت به باندینگ (چسبی که برای چسباندن ماده پر کننده استفاده می شود) می رسد. باندینگ ها انواع مختلف دارند و از نسل های ۴ تا ۸ هستند که هیچ یک بر دیگری ارجحیت ندارد و استفاده از هر نسل به موقعیت دندانی که قرار است پر شود، داخل دهان بستگی دارد که طبق صلاحدید دندانپزشک انتخاب می شوند.

پس از قرار گیری باندینگ به صورت یک لایه یا دو لایه (که بر اساس پروتکل شرکت سازنده آن انجام می شود) و نازک کردن با دستگاه بار هوا، از دستگاه لایت کیور (دستگاهی که برای تاباندن نور استفاده می شود) برای پلیمریزاسیون (پلیمریزیشن) باندینگ استفاده می شود. این دستگاه از اهمیت ویژه ای برخوردار است و انواع مختلفی دارد که قیمت های آنها از ۲۵۰۰۰۰ تومان تا ۲۲۰۰۰۰۰۰ تومان متغیر است.

 

 

فرایند پر کردن دندان - بخش اول

فرایند پر کردن دندان – بخش اول

 

دستگاه لایت کیوری که دکتر فروزش در مطب خود استفاده می کند دستگاه بلوفاز اِن Bluephase N است که بهترین برند لایت کیور دنیا است که از جمله ویژگی های مهم آن این است که اصلاً گرما تولید نمی کند و قدرت اشعه هایی که از خود ساتع می کند از کم به زیاد قابل تنظیم است. این باعث می شود درد پس از اتمام ترمیم در حداقل میزان خود باشد و کیورینگ باندینگ به بهترین شکل ممکن انجام شود. دستگاه لایت کیور بلوفاز اِن به صورت پلی ویو poly wave است، به همین دلیل از ۳۸۵ نانومتر تا ۵۵۰ نانومتر، هر ماده ای که باشد را کیور می کند. انواع موادی که استفاده می شوند ممکن است به طول موج های خاصی حساس باشند.

لایت کیورهای معمولی، غالباً ۴۴۰ نانومتر هستند و فقط یک طول موج دارند، در حالی که مواد مختلف برای خشک و کیور شدن به طول موج های مختلفی نیاز دارند. پس همیشه نمی توان از لایت کیور ۴۴۰ نانومتر برای کیور کردن استفاده کرد زیرا برخی مواد جدیدی که وارد بازار می شوند ممکن است به طور کامل پلیمریزه نشوند و به شکل خام باقی بمانند و در کوتاه مدت و دراز مدت به دندان آسیب هایی وارد کنند. برای رفع این مشکل، دکتر فروزش در مطب خود از دستگاه لایت کیور با برند بلوفاز استفاده می کند که از تولیدات شرکت ایووکلار Ivoclare، یکی از شناخته شده ترین شرکت های تولید کننده ابزارهای دندانپزشکی، است.

در مقاله بعد به ادامه مراحل پر کردن دندان خواهیم پرداخت…

3.5/5 (2 نظر)
3/5 (1 نظر)
نوشته های توصیه شده

Leave a Comment