پولیش کردن دندان ها

 در مقالات آموزشی دندانپزشکی زیبایی, مقالات عمومی دندانپزشکی

پولیش کردن دندان یکی از فرایندهای دندانپزشکی است که باعث مینای دندان های شما صاف و صیقلی شوند. در بسیاری از مطب های دندانپزشکی، این فرایند یکی از بخش های استاندارد پاکسازی روتین دندان ها است. پولیش کردن دندان ها تنها از نظر زیبایی برای دندان های شما مفید نیست. این فرایند اگر در کنار جرمگیری دندان ها انجام شود می تواند موجب خوشبو شدن دهان شود و به پرهیز از پوسیدگی دندان کمک می کند.

ما با دندانپزشک صحبت می کنیم تا بفهمد:

  • آیا پولیش کردن دندان ها برای سلامت دهان مهم است؟
  • چند وقت یک مرتبه باید پولیش کردن دندان ها را انجام داد؟
  • این فرایند چقدر هزینه دارد؟
  • آیا می توان پولیش کردن دندان ها را در منزل انجام داد؟

به خواندن این مقاله ادامه دهید تا به پاسخ این پرسش های خود دست یابید.

پولیش دندان چیست؟

پولیش دندان کاری است که معمولاً دندانپزشکان در تمام ویزیت های خود انجام می دهند. این کار یکی از مراحل پایانی جلسه پاکسازی دندان ها در مطب دندانپزشکی است.

گام اول: دندان ها برای پوسیدگی و نقاط ضعیف در مینای آنها مورد بررسی قرار می گیرند.

گام دوم: در فرایندی به نام اسکیلینگ یا جرمگیریر، پلاک ها و تارتار با تراشیدن از روی سطح دندان ها زدوده می شوند.

گام سوم: سپس دندان ها جلا داده و پولیش می شوند تا قبل از نخ دندان کشیدن و پوشیده شدن با یا لایه محافظ فلوراید لکه های روی آنها زدوده شوند.

دو روش اصلی وجود دارند که می توانند برای پولیش کردن استاندارد دندان ها استفاده شوند. روش نخست با یک دریل دندانپزشکی با سرعت پایین و یک رابر کپ است. کپ یا همان فنجان درون یک خمیر پولیش کننده نسبتاً ساینده غوطه ور می شود و از آن برای پاکسازی و پولیش دندان ها استفاده می شود.

روش دیگر استفاده از یک ابزار بلاست کننده است که با پودر جوش شیرین پر شده است. این نوع پولیش مؤثرترین روش برای نفوذ به درون ترک ها و شکاف هایی است که روی دندان ها و بین آنها وجود دارند. جوش شیرین ساینده نیست و موجب خوردگی و از بین رفتن مینای دندان ها نخواهد شد.

پولیش کردن دندان

پولیش کردن دندان

مزایای پولیش کردن دندان کدامند؟

مزایای پولیش کردن دندان چیزی است که در دندانپزشکی مورد بحث هستند. در مطالعه ای که در سال ۲۰۱۸ انجام شد اینطور نتیجه گیری شد که پولیش کردن منظم دندان ها به تنهایی از بیماربی لثه پیشگیری نمی کند. در همان مطالعه اشاره شده بود افرادی که دندان های خود را پولیش و جرمگیری کرده بودند تشکیل پلاک روی دندان های آنها به میزان قابل توجهی کمتر بود. داشتن پلاک های دندانی کمتر می تواند به حفظ مینای دندان ها کمک کند، که وقتی دچار خوردگی یا پوسیدگی می شود، احیاء کامل آن غیر ممکن است. پولیش کردن دندان ها موجب زدودن باکتری ها از روی دندان ها می شود.

پولیش کردن هم اهداف زیبایی دارد، هم اهداف سلامتی. گرچه این مطمئناً می تواند موجب بهبود قابل توجه ظاهر دندان ها شود، علاوه بر این پلاک ها و بیوفیلم های ناخواسته را می زداید تا لثه های سالم تری خلق کند.

هدف پولیش کردن دندان ها فراتر از دستیابی به لبخندی سفیدتر است. یکی از بخش های ضروری یک فرایند پولیش مؤثر جرمگیری است که قبل از آغاز پولیش کردن انجام می شود.

برای جرمگیری که در آن پلاک های دندانی و تارتار از روی سطح دندان ها تراشیده می شوند، معمولاً از یک ابزار فلزی تیز برای زدودن پلاک هایی استفاده می شود که دسترسی به آنها با مسواک دشوار است. دندانپزشکین معتقدند پولیش کردن و جرمگیری باید در کنار یکدیگر قرار بگیرند. این فرایند با جرمگیری ترکیب می شود زیرا ذرات باقی مانده روی دندان ها می توانند با دستگاه جرمگیری دستی یا برقی زدوده شوند، اما پولیش موجب زدودن ذرات باقی مانده خیلی ریز می شود که پایان تمیز و صیقلی برای دندان ها خواهد داشت.

پولیش کردن دندان

پولیش کردن دندان

آیا می توان پولیش کردن دندان ها را در منزل انجام داد؟

دستورالعمل های و کیت های OTC زیادی برای پولیش کردن دندان ها وجود دارد که ادعا می کنند همان نتایجی را در بر خواهند داشت که در طول فرایند تخصصی برای شما انجام می شود. برخی از این راهکارهای خانگی برای لکه های روی دندان ها عبارتند از جوش شیرین یا زغال فعال. بنابراین، آیا می توان از مراجعه به دندانپزشک خودداری کرد و پولیش دندان ها را خود فرد در منزل انجام دهد؟

خیر. مینای دندان چیزی است که اگر از بین برود دیگر باز نمی گردد، بنابراین اگر خودتان سعی کنید این کار را انجام دهید ممکن است منجر به خوردگی مینای دندان ها، حساسیت، و حتی پوسیدگی دندان ها شود. بنابراین توصیه می شود از کیت های پولیش خانگی به هر قیمتی بپرهیزید. اکثر خمیر دندان های اقتصادی همان میزان پولیش که مد نظر دندانپزشک است که شما بتوانید در منزل انجام دهید را دارند.

پولیش کردن دندان

پولیش کردن دندان

موارد احتیاط

پولیش کردن دندان فرایند نسبتاً بی دردسری است و خطر زیادی ندارد. برخی شرایط دندانی هستند که ممکن است نیاز به روش های ملایم تر پولیش داشته باشند. این فرایند کلاً برای همه بی خطر تلقی می شود. اگر فردی دندان های بسیار حساسی داشته باشد ممکن است پولیش با کپ توصیه شود زیرا کمتر تهاجمی است.

اگر شخصی از قبل پوسیدگی و خوردگی شدید دندان داشته باشد، دندانپزشک نیز پولیش دندان ها را محدود می کند.

پولیش کردن دندان ها به تنهایی نمی تواند از پوسیدگی دندان ها پیشگیری نماید مگر آنکه بخشی از پاکسازی روتین باشد که جرمگیری و کشیدن نخ دندان در مطب دندانپزشکی را شامل می شود.

دندانپزشکان توصیه می کنند بهترین راهکار برای صاف و صیقلی نگه داشتن دندان ها پاکسازی است که جرمگیری و پولیش هر ۶ ماه یک مرتبه را شامل شود.

هیچ دو بیماری مانند یکدیگر نیستند. افرادی که سریع تر روی دندان های آنها رسوب تشکیل می شود، مشکل پریودنتال یا بیماری پریودنتال دارند، توصیه می شود هر دو ماه پولیش برای آنها انجام شود.

0/5 (0 نظر)
0/5 (0 نظر)
Recent Posts

Leave a Comment