کانتورینگ یا تراش و تغییر شکل مینای دندان

 در مقالات آموزشی دندانپزشکی زیبایی, مقالات عمومی دندانپزشکی

تعداد زیادی از افراد شکل دندان های خود را دوست ندارند و پرسش هایی در مورد تغییر شکل دندان ها دارند، بنابراین در این مقاله قصد داریم نگاهی داشته باشیم به تعدادی از فرایندهای زیبایی دندانپزشکی که همگی برای کمک به تغییر شکل یا کانتور مجدد دندان ها است.

کانتورینگ یا تغییر شکل دندان چیست؟

کانتورینگ یا تراش و تغییر شکل دندان نوعی فرایند زیبایی دندانپزشکی است که تحت عنوان ادونتوپلاستی، لایه برداری، یا باریک کردن نیز به آن اشاره می شود. علاوه بر این، تحت عنوان اناملوپلاستی نیز شناخته می شود زیرا شامل برداشتن مقادیر اندکی از مینای دندان ها برای تغییر ظاهر، شکل، ارتفاع، یا سطح است.

کانتورینگ یا تغییر شکل دندان ها برای چه افرادی مفید است؟

کانتورینگ و تغییر شکل دندان ها نقائص جزئی دندان ها را در اکثر بیماران اصلاح می کند، در حالی که لبخند را بهبود می دهد و بهداشت دهان بهتر می شود. بیمارانی که دندان های صاف تر و با شکل متناسب تری می خواهند می توانند با مقداری تراشیدن دندان هایی که همپوشانی دارند، از ارتفاع دندان بکاهند و شکل های غیر عادی دندان ها را اصلاح کنند. دندان هایی که در مینای دندان های خود برآمدگی یا فرو رفتگی دارند، و نیز بیمارانی که دندان های آنها همپوشانی دارند، می توانند با کانتور دندان ها سلامت کلی آنها را بهبود دهند زیرا پلاک های دندانی و تارتار نیز در این قسمت ها برداشته می شود. کانتور دندان ها به مشکلات جزئی زیبایی محدود شده است زیرا برداشتن مقدار زیادی از مینای دندان می تواند باعث شود دندان ها ضعیف شوند. بیمارانی که مینای دندان نازکی دارند، ممکن است گزینه های خوبی برای این فرایند نباشند. این بیماران می توانند گزینه های بهتری برای دیگر فرایندها مانند باندینگ یا ونیر باشند.

کانتور دندان ها چگونه انجام می شود؟

انجام یک معاینه اولیه برای تعیین اینکه بیمار گزینه گزینه ایده آلی برای کانتورینگ دندان هست یا خیر ضروری است. دندانپزشک تصویر رادیوگرافی با اشعه ایکس خواهد گرفت تا اندازه و محل پالپ دندان را مشخص نماید. اگر دندان ها به اندازه کافی سالم نباشند، و بر اساس ضوابط باشند، دندانپزشک برای انجام درمان برنامه ریزی خواهد کرد. کانتور و تغییر شکل دندان ها، بسته به مقدار کاری که نیاز است روی دندان ها انجام شود، ممکن است ۳۰ دقیقه زمان ببرد. دندانپزشک با یک مداد یا خودکار روی دندان را علامت خواهد زد تا قسمت هایی که نیاز به تراش دارند مشخص شوند. از آنجا که مینای دندان ها اساساً از مواد معدنی تشکیل شده است، و هیچ عروق خونی یا اعصابی زیر آن وجود ندارد، هیچ منبع تغذیه ای در این لایه وجود ندارد. بنابراین، هیچ داروی مسکن یا ماده بی حس کننده ای نیاز نیست. دندانپزشک از ابزارهای مختلفی استفاده می کند مانند یک سندینگ دریل با یک مته الماس تیز یا یک لیزر، تا به تدریج مقدار اندکی از سطح مینای دندان را بردارد.

دندان های شکسته یا لب پر شده صاف و صیقلی می شوند و برخی لبه های خاص گرد یا مربعی شکل می شوند. استریپ های ساینده بین دندان ها استفاده می شوند تا طرفین دندان ها را شکل دهند و صاف و صیقلی کنند. پس از آنکه بایت از نظر درست بودن اکلوژن مورد بررسی قرار می گیرد، دندانپزشک دندان را پولیش می کند و صیقل می دهد. نتایج این درمان ظاهر یکدست تری به دندان ها می بخشد و از فشردگی و نامرتبی آنها می کاهد. بیماران با حداقل دو مرتبه مسواک زدن در طول روز، نخ دندان کشیدن به صورت روزانه، و ادامه چکاپ های منظم دندانپزشکی می توانند نتایج را حفظ کنند.

کانتورینگ یا تراش مینای دندان

کانتورینگ یا تراش مینای دندان

مزایا و معایب کانتور دندان ها

هرگاه بیمار تحت درمان های زیبایی دندانپزشکی قرار می گیرد، مزایا و معایبی وجود دارند. برای هر بیمار مهم است در نظر بگیرد آیا مزایا بیشتر از معایب هستند یا خیر. برای گرفتن یک تصمیم خوب، بیمار باید با دندانپزشک خود مشورت کند. برخی از این مزایا و معایب به قرار زیر هستند:

مزایا

  • کانتور دندان ها روشی محافظه کارانه برای تغییر ظاهر دندان ها است تا لبخند را زیباتر کند.
  • با انجام این فرایند جزئی اعتماد به نفس بیشتر خواهد شد.
  • ظاهر بهبود پیدا خواهد کرد.
  • بدون درد است.
  • کانتور و تغییر شکل دندان، هیچ دوره بهبود یا استراحتی نیاز ندارد.
  • کم هزینه است و اگر نقص بوجود آمده در دندان در نتیجه حادثه یا تصادف بوجود آمده باشد، برخی از شرکت های بیمه بخشی از آن را تقبل می کنند.
  • برداشتن این نقائص جزئی می تواند خطر پوسیدگی دندان ها و بیمار لثه ناشی از تارتار و تجمع پلاک را کاهش دهد.

معایب

  • ساختار سالم دندان ها برداشته می شود که اگر به درستی مدیریت شود، می تواند منجر به مال اکلوژن یا ساییدگی غیر ضروری دندان ها شود. علاوه بر این، کانتور دندان بدون درد نیز هست زیرا تنها مقدار اندکی از دندان تراشیده می شود.
  • پس از کانتورینگ و تغییر شکل، ممکن است دندان ها مقداری به مواد گرم و سرد حساس شوند.
  • کانتورینگ به تغییرات جزئی یا ناچیز محدود می شود.
  • اگر مقدار زیادی از مینای دندان برداشته شود، می تواند بیمار را در معرض خطر شکستگی یا پوسیدگی دندان قرار دهد.
  • اگر این مشکل در اصل ناشی از دندان قروچه و ساییدن دندان ها روی یکدیگر باشد، با دندان قروچه مستمر ممکن است مشکل اولیه مجدداً بروز پیدا کند.
کانتورینگ یا تراش مینای دندان

کانتورینگ یا تراش مینای دندان

آیا می توان دندان ها را تراشید؟

گرچه از نظر تکنیکی پاسخ مثبت است، مخصوصاً توصیه می شود انجام نشود! یک دسته دلایل وجود دارند که چرا نباید دندان های خود را بتراشید:

  • دندان های شما وقتی روی یکدیگر قرار می گیرند، در تعادل خوبی با یکدیگر وجود دارند، این تحت عنوان اکلوژن شناخته می شود. نوک همه دندان های شما به گونه ای طراحی شده اند که وقتی فک خود را حرکت می دهید، به شکل قوس خاصی به چپ و راست می لغزند، و تطبیق دادن نوک های دندان ها می تواند موجب تطبیق این قوس و منجر به بروز مال اکلوژن شود. مال اکلوژن می تواند منجر به بروز درد مفاصل فک و سر درد شود.
  • دندان های شما به مرور زمان و به صورت طبیعی ساییده خواهند شد، این اتفاق حتی زمانی که دندان های شما خیلی صاف و صیقلی هستند رخ می دهد، مانند زمانی که به صورت طبیعی به این شکل هستند. اگر سعی کنید دندان های خود را در منزل بتراشید قطعاً سطوح دندان زبر باقی خواهند ماند. پس این منجر به ساییدگی فوری دندان های مقابل خواهد شد، سپس این دندان ها می توانند منجر به حساسیت دردناک یا مال اکلوژن های دیگر شود.
  • لایه بیرونی دندان های شما (مینا) بسیار سخت است، اما زیر این لایه یک لایه (عاج) قرار دارد که نرم تر است. اگر پوشش روی عاج از بین برود، ساییدگی سریع دندان رخ خواهد داد که یک حساسیت دردناک است. اگر دندان های خود را در منزل تراش دهید، ممکن است تصادفاً از مینای دندان عبور کنید و پوشش عاج زیر آن را از بین ببرید.
  • ممکن است دست شما بلغزد و لثه یا گونه خود را ببرید.

دندانپزشک از اینکه دندان های شما چگونه با یکدیگر در یک اکلوژن متعادل و عملکردی کار می کنند، کاملاً آگاه خواهد بود، علاوه بر این، قادر خواهد بود دندان ها را پس از انجام فرایند دندانی صاف و صیقلی کند و پولیش دهد. دندانپزشک می تواند ببیند آیا احتمال وجود دارد که عاج دندان بدون پوشش باقی بماند، و اگر اینطور است برای آن درمان ارائه دهد. هیچ یک از این کارها در منزل ممکن نیستند.

آیا پس از درمان ارتودنسی هم تراش دندان انجام می شود؟

گاهی اوقات کانتورینگ در کنار بریس های ارتودنسی ارائه می شود. این کار با این اهداف انجام می شود:

  • باعث می شود دندان هایی که کجی شدید دارند باریک تر شوند، در نتیجه فضای بیشتری برای صاف شدن دندان ها ایجاد می شود.
  • لبه های زبر روی دندان های جلوی دهان را اصلاح می کند یا از تیزی نوک دندان های نیش می کاهد.

اگر پر کردن دندان ها برای ایجاد فضای بیشتر با هدف صاف کردن دندان های کج ارائه شود، قبل از دریافت بریس ها انجام خواهد شد، اما این کار اگر با اهداف زیبایی انجام شود، پس از دریافت بریس ها انجام خواهد شد.

 

کانتورینگ دندان های نیش

تعداد زیادی از افراد نوک تیز بودن دندان های نیش خود را دوست ندارند و از دندانپزشک خود می خواهند آنها را بتراشد و کانتور کند. این کار همیشه باید توسط دندانپزشک انجام شود تا اطمینان حاصل شود که اکلوژن (نحوه قرار گیری دندان ها روی یکدیگر) تحت تأثیر قرار نگرفته است. گاهی اوقات، به جای برداشتن نوک دندان های نیش، باندینگ دندان ها یا یک ونیر پرسلاین می تواند برای ساختن لبه ها استفاده شود، در حالی که ارتفاع دندان ها حفظ شود اما از نوک تیزی آنها کاسته شود.

دیگر راه های بهبود لبخند

تراش یا کانتور مجدد دندان ها همیشه تنها راه برای خلق لبخند زیباتر نیست. کانتور مجدد یک تکنیک کاهش دهنده است، به عبارت دیگر شامل برداشتن مقداری از ساختار دندان است. علاوه بر این تکنیک افزاینده نیز برای تغییر لبخند وجود دارد.

اغلب، این تکنیک های افزاینده در کنار تکنیک های کاهنده استفاده می شود. دندانپزشک مقدار کافی از ساختار دندان را خواهد تراشید تا بتواند شکل را دندان به درستی تغییر دهد، سپس از تکنیک کاهنده استفاده خواهد کرد تا دندان را دقیقاً به همان شکلی که شما می خواهید بازسازی کند، تغییر شکل دهد، یا مجدداً طراحی کند.

کانتورینگ یا تراش مینای دندان

کانتورینگ یا تراش مینای دندان

باندینگ دندان ها

باندینگ ممکن است شامل کاهش مقداری از لایه زیرین دندان باشد، گرچه ترجیح داده می شود تا جای ممکن ساختار طبیعی دندان حفظ شود. باندینگ دندان عبارت است از قرار گیری رزین توسط دندانپزشک روی سطح دندان ها، به منظور بازسازی، تغییر شکل، و طراحی مجدد آن. این ماده با استفاده از تکنیک خاصی به دندان شما می چسبد، که شامل اسید اِچ کردن سطح دندان به منظور خلق یک سطح با منفذهای خیلی ریز است که باندینگ دندان می تواند به آن بچسبد. باندینگ دندان اغلب در کنار سفید کردن دندان انجام می شود، سفید کردن کل سطح دندان را روشن تر می کند، سپس رنگ باندینگ مطابق این رنگ جدید انتخاب می شود و شکل دندان را تغییر می دهد.

کانتورینگ یا تراش مینای دندان

کانتورینگ یا تراش مینای دندان

ونیرهای دندانی

ونیرها تقریباً همیشه به نوعی شامل مقداری کاهش حجم دندان هستند، تا اطمینان حاصل شود که خط کناری که ونیرها با دندان ها برخورد می کنند به خوبی ایجاد شده است، این کار این اطمینان را بوجود می آورد که ونیرها نشتی ندارند و باکتری به زیر آنها نفوذ نمی کند.

ونیرهای دندانی بیشترین انعطاف پذیری را در طراحی لبخند جدید ایجاد می کنند، زیرا آنها می توانند به گونه ای ساخته شوند که دندان های تیره را پوشش دهند و شکل آنها را تغییر دهند. ونیرها اغلب در کنار دیگر فرایندهای زیبایی دندانپزشکی انجام می شوند تا لبخند جدیدی خلق شود.

کانتور و تغییر شکل دندان ها می تواند با خلق دهانی سالم تر و لبخندی زیباتر باعث افزایش اعتماد به نفس شود.

0/5 (0 نظر)
0/5 (0 نظر)
Recent Posts

Leave a Comment