آیا شما هم اشتباه مسواک می زنید؟!

 در مراقبت های پس از درمان, مقالات آموزشی بهداشت دهان و دندان, مقالات عمومی دندانپزشکی

روی فرم و زیبا نگه داشتن دندان ها از منزل آغاز می شود. داشتن بهداشت خوب دهانی شما و دندانپزشکتان را خوشحال می کند. آگاهی از نحوه مسواک زدن صحیح دندان ها برای داشتن دندان های و لثه هایی سالم ضروری است، و کمک می کند ذرات غذا، پلاک و باکتری ها زدوده شوند. مشخص شده است که برخی از تکنیک های مسواک زدن که ما از کودکی یاد گرفته ایم نادرست هستند و بر اساس استانداردهای سازمان جهانی بهداشت به روز نشده اند، زیرا فناوری مسواک ها پیشرفت زیادی داشته است. در این مقاله آنچه باید راجع به مسواک زدن بدانید را به شما خواهیم گفت.

اشتباهات رایج برای مسواک زدن

مسواک نامناسب انتخاب می کنید.

انتخاب درست مسواک می تواند دشوار باشد، مخصوصاً وقتی گزینه های بیسار زیادی وجود دارند که می توان از بین آنها انتخاب کرد. فرچه های سفت و سخت مسواک ها می توانند موجب ساییدگی دندان ها و لثه ها و حتی منجر به خونریزی شوند. بنابراین، همیشه به دنبال مسواک هایی با فرچه های نرم باشید. فرچه های نرم اجازه می دهند ذرات غذای انباشته و نیز پلاک های روی دندان ها زدوده شوند بدون آنکه لثه ها دچار حساسیت شوند. حتی با فرچه های نرم هم باید به فکر این باشید که خیلی روی قسمت لثه ها فشار وارد نکنید.

مسواک زدن

مسواک زدن

 

مسواک خود را زود تعویض نمی کنید.

سازمان جهانی بهداشت توصیه می کند هر ۳ تا ۴ ماه یک مرتبه، یا وقتی فرچه شروع به خراب شدن می کنند، مسواک خود را تعویض کنید. استفاده از مسواکی که پوسیده شده است مانع پاکسازی کامل و صحیح دندان ها می شود. علاوه بر این، می تواند به معنای خبرهای بد برای لثه ها شما باشد. استفاده از مسواک قدیمی می تواند به فشاری که به دندان ها و لثه ها وارد می شود بیفزاید و می تواند موجب تورم و قرمزی شود.

به اندازه کافی مسواک نمی زنید.

اکثر افراد فکر می کنند مدت زمان مسواک زدن آنها به اندازه کافی طولانی است، اما اینطور نیست. افراد به طور میانگین ۴۵ ثانیه مسواک می زنند. سازمان جهانی بهداشت توصیه می کند همه افراد حداقل ۲ دقیقه مسواک بزنند. این زمان آنقدر کافی است که همه ذرات غذا و پلاک های انباشته شده روی دندان ها زدوده شوند. هنگام مسواک زدن از کرنومتر استفاده کنید یا از مسواک هایی که روی آنها تایمر تعبیه شده است.

مسواک زدن

مسواک زدن

 

درست مسواک نمی زنید.

خیلی محکم یا در زاویه نادرست مسواک زدن می تواند روی سلامت دندان های شما تأثیر معکوس داشته باشد. بر اساس سازمان جهانی بهداشت، با زاویه ۴۵ درجه مسواک بزنید و مسواک خود را به صورت دوایر کوچک جلو و عقب ببرید. سپس، سطوح مختلف دندان ها را با همین حرکت مسواک بزنید. دست آخر اینکه، مسواک خود را به صورت عمودی خم کنید و آن را بالا و پایین ببرید تا سطوح داخلی دندان های جلوی خود را مسواک بزنید.

مسواک زدن

مسواک زدن

 

زبان خود را تمیز نمی کنید.

بسیاری افراد فراموش می کنند، یا اصلاً اطلاع ندارند تمیز کردن زبان چقدر برای حفظ بهداشت دهان مهم است. با این کار باکتری های انباشته شده روی زبان از بین می روند و مانع بروز بوی بد دهان می شوند. اکثر مسواک ها در قسمت پشت فرچه های خود زبان شوی دارند، که باعث می شود کار تمیز کردن زبان راحت تر انجام شود. علاوه بر این، می توانید ابزار مخصوص تمیز کردن زبان بخرید و استفاده کنید.

مسواک زدن

مسواک زدن

 

کشیدن نخ دندان را نادیده می گیرید.

گرچه کشیدن نخ دندان برای همه افراد بخش ناخوشایند بهداشت دهان و دندان است، اما انجام آن ضروری است.با کشیدن نخ دندان می توان باکتری هایی که موجب پوسیدگی دندان ها می شوند را زدود، ذرات غذا را از بین دندان ها خارج نمود، و پلاک هایی که حتی بعد از مسواک زدن بین دندان ها انباشته می شوند را تمیز کرد. علاوه بر این، کشیدن نخ دندان می تواند کمک کند ذراتی که موجب حساسیت لثه ها و قرمزی و التهاب آنها می شوند، از زیر خط لثه خارج شوند.

مسواک زدن

مسواک زدن

 

درست بعد از اتمام غذا مسواک می زنید.

شاید فکر می کنید مسواک زدن دندان های سفیدتان درست پس از خوردن غذا و نوشیدنی برای دهان شما خوب است- باز فکر کنید. پس از مصرف غذا محتوای اسید بزاق دهان شما بالاتر می رود، مسواک زدن درست پس از غذا خوردن باعث ساییدگی داخل عمق مینای دندان توسط اسید داخل دهان موجب می شود. وزرات بهداشت جهانی توصیه می کند برای مسواک زدن بعد از خوردن غذا یا نوشیدنی ها  ۶۰ دقیقه صبر کنید. تا زمانی که برای مسواک زدن صبر کرده اید می توانید آدامس فاقد شکر بجوید یا آب بخورید.

مسواک زدن

مسواک زدن

 

مسواک خود را در جای نادرست نگهداری می کنید.

احتمالاً شما نیز یکی از میلیون ها افرادی هستید که مسواک خود را داخل دستشویی و نزدیک توالت نگه می دارند. هر بار که فلاش تانک را می کشید، محتویات کاسه توالت به تمام جهات، از جمله روی مسواک شما، پرتاب می شوند. مسواک خود را دور از توالت نگه دارید. به فکر نگهداری مسواک خود در قفسه یا کابینت داروها، یا روی میز کنار تختخواب خود باشید. آن را داخل ظرفی نگهداری کنید که هوا داخل آن جریان داشته باشد، زیرا در غیر اینصورت باکتری ها به سرعت روی آن رشد خواهند کرد.ن

0/5 (0 نظر)
0/5 (0 نظر)
Recent Posts

Leave a Comment