بهترین تغذیه برای داشتن لبخند و بدنی سالم

 در مقالات آموزشی بهداشت دهان و دندان, مقالات عمومی دندانپزشکی

رژیم غذایی سالم

رژیم غذایی سالم می تواند به شما کمک کند لبخند خود را سال های سال زیبا نگهدارید. اما به نظر می رسد تغذیه از چیزهایی که قاتل لبخند هستند بیشتر از تنها خوردن آبنبات هایی است که موجب پوسیدگی دندان ها می شوند، یا شراب قرمزی که باعث ایجاد لکه روی دندان ها می شود، بلکه به تغذیه بدن مربوط می شود بنابراین می تواند با عفونت ها مبارزه کند، بافت ها سریع تر بهبود پیدا کنند، و استخوان ها و دندان ها را قوی و محکم نگه می دارد. متخصصان معتقدند رژیم غذایی ضعیف از این اهداف تشکیل می شود.

اگر رژیم غذایی شما فاقد مواد غذایی خاصی باشد، ممکن است برای بافت های داخل دهان مقاومت در برابر عفونت دشوارتر باشد. محققان خاطر نشان شده اند که گرچه رژیم غذایی ضیف باعث بروز بیماری لثه (پریودنتال) نمی شد، اما تحقیقات حاکی از این هستند که اجازه می دهد بیماری سریع تر پیش برود و نتایج وخیم تری داشته باشد.

بنابراین به عنوان بخشی از یک طرح پیشگیرانه سلامت دهان- مانند مسواک زدن و نخ دندان کشیدن- به فکر خوب غذا خوردن باشید. مهم است وضعیت تغذیه خود را در بهترین حالت نگه دارید زیرا بسیاری از مشکلات دندانی و پزشکی می توانند پیشگیری شوند.

خوشبختانه، چیزی که برای دهان شما خوب است برای بقیه بدن شما نیز خوب است. تغذیه خوب به بدن شما کمک می کند با عفونت ها مبارزه کند، و دندان ها و لثه های شما سالم بمانند. در این مقاله به معرفی خوراکی هایی می پردازیم که می توانید انتخاب کنید.

تغذیه و سلامت دهان و دندان

تغذیه و سلامت دهان و دندان

لبنیاتی مانند شیر، پنیر، ماست

علت: همه این را از قبل می دانیم که کلسیم و ویتامین D برای سلامت دندان ها و استخوان مهم هستند. لبنیات مجموعه ای کامل از کلسیم و ویتامین D است. مطالعات نشان می دهند که کلسیم موجود در منابع غذایی به کلسیم موجود در مکمل ها ارجحیت دارد، و اینکه در برخی مناطق آب و هوایی و با استفاده از ضد آفتاب ها، برای پوست ما دشوار است از نور خورشید ویتامین D کافی تولید کند. بهترین کار این است که دوز کافی کلسیم و ویتامین D را از منابع غذایی که مصرف می کنید دریافت کنید.

دیگر منابع غذایی جایگزین: توفو، بادام، کنسرو ماهی قزل آلا، لوبیا، کلم بروکلی، و دیگر سبزیجات دارای برگ هایی به رنگ سبز تیره، OJ غنی شده، نوشیدنی سویا یا برنج.

تغذیه و سلامت دهان و دندان

تغذیه و سلامت دهان و دندان

نان تهیه شده از دانه ها و غلات کامل

علت: باردار هستید یا قصد باردار شدن دارید؟ پس باید بدانید که محصولات تهیه شده از غلات کامل و غنی شده با اسید فولیک کلید اصلی تضمین سلامت دهان کودک شما هستند. مصرف اسید فولیک در طول دوران بارداری برای پیشگیری از بروز شکاف کام و لب جنین مهم است.

مطمئن شوید هر روز ۴/۰ میلی گرم اسید فولیک دریافت می کنید. (علاوه بر این، این ماده برای رشد مناسب مغز جنین و ستون فقرات مهم است). و جوانه گندم سرشار از ویتامین E است، ماده دیگری که به بهبود بافت و زخم کمک می کند.

دیگر منابع غذایی جایگزین: غذاهای دیگری که حاوی فولات/ اسید فولیک هستند عبارتند از سبزیجات دارای برگ های به رنگ سبز تیره (کلم بوکلی، اسفناج، نخود فرنگی، جوانه بروکسل) ذرت، حبوبات خشک، پرتقال، و OJ. مکمل های مولتی ویتامینی که قبل از تولد مصرف می شوند نیز اسید فولیک دارند.

تغذیه و سلامت دهان و دندان

تغذیه و سلامت دهان و دندان

گوشت بدون چربی، مرغ و ماهی

علت: برای بهبود سریع تر بعد از جراحی های دندان.

آمینو اسیدهایی که عنصر سازنده پروتئین ها هستند، کمک می کنند زخم ها زودتر بهبود پیدا کنند. رژیم غذایی غنی از پروتئین می توان به شما کمک کند بعد از کشیدن دندان عقل یا فرایند کاشت ایمپلنت دندانی (یا هر جراحی دیگری)، بهتر بهبود پیدا کنید.

بسیاری از غذاهای غنی از پروتئین حاوی مقادیر زیادی روی (زینک) نیز هستند که به تسریع روند بهبود کمک می کند.

دیگر منابع غذایی جایگزین: دانه ها و مغزها، تخم مرغ، توفو، حبوبات.

تغذیه و سلامت دهان و دندان

تغذیه و سلامت دهان و دندان

ویتامین C موجود در مرکبات و آب مرکبات، توت فرنگی ها، کیوی.

علت: ویتامین C نقش زیادی در سلامت بافت های لثه دارد. علاوه بر این، ویتامین C روند بهبود را نیز تسریع می بخشد. بنابراین برای پس از جراحی های دندانی یا حتی خراش های روزمره و زخم هایی مانند سوختگی حاصل از غذا یا نوشیدنی های داغ و گاز گرفتن داخل گونه ها یا زبان، یک موهبت است.

دیگر منابع غذایی جایگزین: کلم بوکلی، فلفل قرمز.

تغذیه و سلامت دهان و دندان

تغذیه و سلامت دهان و دندان

زرده تخم مرغ، پرتقال، کدو، یا سایر میوه ها و سبزیجات به رنگ نارنجی تیره

علت: این خوراکی ها غنی از ویتامین A هستند، که روند بهبود را تسریع می بخشد و باعث رشد پوست جدید می شود، که برای بهبود پس از جراحی های دندان با جراحات دهان ضروری است.

دیگر منابع غذایی جایگزین: فلفل های سبز، کاله و دیگر سبزیجات به رنگ سبز تیره.

تغذیه و سلامت دهان و دندان

تغذیه و سلامت دهان و دندان

آب آشامیدنی شیر آب

خشکی دهان باعث دهیدراته شدن بدن می شود، و می تواند خطر عفونت و زخم های دهانی را افزایش دهد، بنابراین مهم است هر روز مقادیر زیادی آب بنوشید. بعلاوه، آب با شستن ذرات باقی مانده غذا و باکتری ها از داخل دهان می تواند به پیشگیری از بروز بوی بد دهان کمک کند.

دیگر منابع جایگزین: آب معدنی های بسته بندی شده کمتر از آب شیر آب سازگار با محیط زیست هستند و فاقد فلوراید هستند، اما بهتر از هیچ چیز هستند.

سیب ها

خوردن سیب نه تنها باعث می شود پزشک از شما دور بماند، بلکه از دندانپزشک نیز به دور خواهید ماند. زیرا سیب ها حاوی آب زیاد هستند، و خوردن آنها تولید بزاق را تحریک می کند، که به خلاص شدن از شر باکتری ها و ذرات غذای به جا مانده بین دندان ها کمک می کند. فیبر موجود در سیب ها لثه ها را نیز تحریک می کند و به عنوان یک قابض ملایم برای دندان های شما عمل می کند و به آرامی آنها را روشن می کند. فقط مطمئن شوید از میوه های پوست نکنده لذت می برید، زیرا بسیاری از فواید دهانی در پوست میوه ها یافت می شوند.

0/5 (0 نظر)
0/5 (0 نظر)
Recent Posts

Leave a Comment