چرا دندان شیری بسیار مهم است؟

 در مقالات دندانپزشکی اطفال, مقالات عمومی دندانپزشکی

۲۰ عدد دندان شیری در زمان تولد داخل استخوان فک نوزاد وجود دارند و عموماً وقتی بین ۶ ماه تا ۱ سالگی است شروع به بیرون آمدن می کنند. اکثر کودکان زمانی که ۳ ساله هستند ۲۰ دندان کامل دارند. کودکان با یکدیگر فرق دارند، اما معمولاً اولین دندان هایی که بیرون می آیند در قسمت جلوی دهان (فک بالا و پایین) قرار دارند.

دندان های شیری یا دندان های اولیه کودک به چند دلیل نقشی حیاتی در رشد و نمو فیزیکی، احساسی، و اجتماعی او دارند. متأسفانه، بسیاری از والدین این تصور را دارند که از آنجا که بالأخره قرار است روزی دندان های شیری بیفتند مراقبت از آنها اهمیت چندانی ندارد.

در اینجا به بیان چند دلیل خواهیم پرداخت که چرا در حقیقت دندان های شیری برای کودک شما بسیار مهم هستند:

  • سلامت عمومی و تغذیه: دندان های سالم برای جویدن ضروری هستند؛ دندان های پوسیده و غیر سالم می توانند موجب کمبودهای تغذیه ای شوند. دندان های پوسیده و کرم خورده ای که درمان نشده اند می توانند منجر به بروز عفونت های شدیدی شوند که می توانند به سرعت به دیگر قسمت های بدن مانند مغز و گردن منتشر شوند که در آن صورت بستری شدن در بیمارستان نیاز است.
  • صاف بودن و نحوه قرار گیری دندان های شیری: دندان های شیری فضا نگهدارهایی هستند که برای رویش و هدایت دندان های دائمی در مسیر درست خود فضای کافی را نگه می دارند. در صورتی که دندان های شیری قبل از موعدی که باید از دست بروند، دندان های مجاور می توانند به سمت فضای خالی و باز بلغزند و باعث شوند فضای کافی برای رویش دندان های دائمی وجود نداشته باشد، که منجر به فشردگی و نامرتبی یا حتی نهفتگی دندان های دائمی شود.
  • تحریک رشد طبیعی استخوان ها و عضلات صورت: جوانه دندان های دائمی که همچنین تا حدی مسئول رشد دندان های دائمی سالم هستند، در نزدیکی دندان های شیری قرار دارند. در صورتی که دندان های شیری پوسیده درمان نشده باقی بمانند، پوسیدگی به سرعت به شکل عفونت به سمت دندان های دائمی در حال رشد منتشر می شود و مانع رشد آن می شود و منجر به بروز آسیب های دائمی می شود.
  • پیشرفت گفتار: وجود دندان های شیری و نحوه قرار گیری آنها به شکل گیری تلفظ صحیح کمک می کند.
  • اعتماد به نفس: دندان های پوسیده و عدم وجود دندان ها می تواند باعث شود از اعتماد به نفس و تعاملات اجتماعی کاسته شود.
اهمیت دندان شیری

اهمیت دندان شیری

اشتباهاتی که والدین در مورد دندان های کودک خود می کنند

شما با پرهیز از ارتکاب به این اشتباهات می توانید دهان کودک خود را سالم نگهدارید:

  • تأخیر یا اهمیت ندادن به “چکاپ خوب کودک”. آکادمی دندانپزشکی کودکان آمریکا (AAPD) توصیه می کند کودکان خود را از شش ماه تا یک سال پس از رشد اولین دندان شیری نزد دندانپزشک ببرید.
  • اجازه دهید کودک با شیشه شیر به خواب برود.
  • عدم مسواک زدن با خمیر دندان و نخ دندان نکشیدن- بسیاری از والدین از اهمیت مراقبت های خانگی روتین آگاه نیستند.
  • کیفیت رژیم غذایی مملو از قند در مقایسه با کمیت آن- نوشیدنی هایی که حاوی قند زیادی هستند (آبمیوه، شیر میزه دار، نوشابه) و میان وعده هایی مانند میان وعده های میوه، بیسکوئیت ها، و آبنبات ها.
  • انصراف از گرفتن تصاویر رادیو گرافی با اشعه ایکس. تصاویر رادیو گرافی دندانپزشکی با اشعه ایکس ابزارهایی ارزشمند برای تشخیص بیماری های لثه هستند.
اهمیت دندان شیری

اهمیت دندان شیری

چگونه می توان سلامت خوب دندان ها را برای کودکان حفظ کرد؟

نسبت به مسواک زدن خوش بین باشید؛ به مسواک زدن به عنوان یک تفریح نگاه کنید، نه یک مبارزه! در اینجا به بیان برخی راه هایی خواهیم پرداخت که به کودک شما کمک می کنند سلامت دهان خود را حفظ کند:

  • با هم مسواک بزنید. عادات مراقبتی روتین و منظم دهان با بزرگ شدن کودک روی او تأثیر خواهند گذاشت، آنها انتخاب می کنند عاداتی که از والدین و مربی های مهد کودک خود یاد گرفته اند را انجام دهند.
  • زود شروع کنید. لازم است بریج های دندانی و زبان کودکان به طور منظم با یک گاز استریل یا دستمال تمیز مرطوب پاکسازی شوند.
  • هنگامی که رویش دندان ها آغاز می شود، از مسواک ها و خمیر دندان های مناسب سن آنها استفاده کنید و قانون دو را رعایت کنید: پس از نخ دندان کشیدن، دو مرتبه در طول روز و هر مرتبه به مدت دو دقیقه مسواک بزنید.
  • به خاطر داشته باشید که، کودکان زیر سه سال تنها به اندازه یک دانه برنج خمیر دندان فلورایده نیاز دارند و کودکان ۳ تا ۶ ساله به اندازه یک نخود از این نوع خمیر دندان ها نیاز دارند.

پس از اولین ویزیت دندانپزشکی برای مراجعات منظم برنامه ریزی کنید

درست مانند ویزیت های روتین افراد بزرگسال، کودکان نیاز دارند هر ۶ ماه به دندانپزشک مراجعه کنند مگر آنکه توصیه ای خلاف آن دریافت کرده باشند. علاوه بر معاینات دندانپزشکی، پاکسازی ها، و فلوراید تراپی ها، بر اساس خطر بالای پوسیدگی و حفره های دندانی، ممکن است تصاویر رادیوگرافی با اشعه ایکس توصیه شوند. در استفاده از تصاویر رادیو گرافی با اشعه ایکس خطر اندکی وجود دارد، زیرا روپوش های سربی و فیلم های دیجیتالی با سرعت بالا استفاده می شوند که امنیت را تضمین می کنند و میزان پرتوی که بدن کودک دریافت می کند به حداقل می رسد.

به منظور کاهش اضطراب کودک در مورد مراجعه به دندانپزشک، با صحبت کردن با کودک به نحوه مثبت، خواندن یا تماشای ویدئوهایی در مورد مراجعات دندانپزشکی، که باعث خواهند شد آنها کمتر ترسناک به نظر برسند و اعتماد به نفس کودک بیشتر شود، کودک خود را از چند روز قبل آماده کنید.

0/5 (0 نظر)
0/5 (0 نظر)
Recent Posts

Leave a Comment