راهنمای انتخاب بهترین مسواک

 در مقالات آموزشی بهداشت دهان و دندان, مقالات عمومی دندانپزشکی

مسواک ها با میزان سفتی مختلف، و معمولاً تحت عناوین “نرم soft”، “متوسط medium” یا “سفت hard” در دسترس می باشند. اکثر افراد تنها مسواک هایی با فرچه های نرم یا متوسط برای دندان های خود نیاز دارند. یک مسواک سفت می تواند به دندان ها و لثه های شما آسیب برساند، مخصوصاً اگر از آن برای محکم مالیدن دندان های خود استفاده می کنید.

صرف نظر از مسواکی که انتخاب می کنید، مراقبت باشید تکنیک صحیحی برای مسواک زدن انتخاب کنید. به این معنا که مسواک را با زاویه ۴۵ درجه با دندان ها نگهدارید، و آن را جایی قرار دهید که دندان ها و لثه ها به یکدیگر می رسند. این تکنیک می تواند به شما کمک کند زیر لثه های خود را تمیز کنید. علاوه بر این به خاطر داشته باشید که سطح دندان های خود را به آرامی، و با یک الگوی دایره ای مسواک بزنید- از محکم مالیدن مسواک با حرکت رفت و برگشتی خودداری نمایید. این می تواند به لثه های شما آسیب برساند.

اگر مطمئن نیستید نوع مسواکی که انتخاب کرده اید یا تکنیک مسواک زدن شما درست باشد، با دندانپزشک خود در این رابطه صحبت کنید تا توصیه های جامعی مبنی بر سلامت دهان شما ارائه دهد.

 مسواک مناسب برای دندان

مسواک مناسب برای دندان

انواع مسواک ها

مسواک های دستی

رایج ترین شکل مسواک های موجود در بازار و در خانه های همه ما مسواک های دستی هستند. چهار شکل اصلی مسواک های دستی بر اساس سفتی فرچه های آنها، شکل سری آنها، الگوی فرچه ها، و طراحی دسته آنها مشخص می شوند.

سفتی فرچه مسواک

فرچه های نرم برای اکثر افراد مناسب هستند، اما فرچه هایی که سفتی فرچه های آنها متوسط یا زیاد است نیز در دسترس قرار دارند. مزیت استفاده از مسواک های سفت تر این است که پلاک های بیشتری را تمیز می کنند، اما اگر خیلی محکم مسواک بزنید ممکن است موجب آسیب و آزار مینای دندان ها نیز شوند.

شکل سر مسواک

به طور مرسوم سر مسواک ها گرد یا مربعی است. مسواک هایی که سری لوزی شکل دارند به نظر می رسد در رسیدن به پشت و طرفین دندان های مولر بهتر عمل کنند.

الگوی فرچه ها

الگوهای متعدد مختلف فرچه های مسواک ها در پاکسازی دندان ها مؤثر هستند. انواع راسج عبارتند از موج دار، ضربدری، مخروطی، و فرچه هایی با سری های پولیش کننده. انتخاب شما باید بر اساس نیازهای دندانی شما و چیزی باشد که با آن احساس راحت تری دارید.

طراحی دسته

چهار دستنه گسترده طرح های مختلف دسته های مسواک ها عبارتند از راست، زاویه دار، دسته بدون لغزش، و انعطاف پذیر. دسته ای که شما انتخاب می کنید باید به شما اجازه دهد به راحتی به همه سطوح دندان ها دسترسی پیدا کنید، از جمله بخش های خیلی عقب دهان.

مسواک های برقی

مسواک های برقی با چرخش فرچه های خود بخش هایی از دهان که دسترسی به آن دشوار است را پاکسازی می کند. این مسواک ها گران تر هستند، اما، هنگام مسواک زدن خیلی راحت هستند. تنها کافی است دکمه را فشار دهید و اجازه دهید مسواک کار خود را انجام دهد. برخی از آنها تایمر هم دارند که به شما کمک می کنند مؤثرتر مسواک بزنید. مشخص شده است که در مقایسه با مسواک های دستی، مسواک های برقی چند مسیره در مقایسه با مسواک زدن معمولی که به صورت رفت و برگشتی انجام می شود بروز ژنژیویت و تشکیل پلاک را کاهش دهند.

مسواک های برقی بسته به سرعت حرکت آنها به دو دسته تقسیم می شوند.

 مسواک مناسب برای دندان

مسواک مناسب برای دندان

مسواک های چرخان

مسواک های چرخان دارای اثر نوسانی هستند. به این معنا که سر مسواک با سرعت نور می چرخد و در بسیاری موارد ضربان نیز دارد. مسواک حرکات مسواک زدن عمودی را نیز ایجاد می کند. با مسواک های چرخان، باید همه دندان ها را تک تک مسواک بزنید. آیا در مسواک زدن دندان های مولر عقب خود با مسواک های دستی مشکل دارید؟ یک مسواک چرخان انتخاب خوبی است. به دلیل کوچک بودن سر مسواک، می توانید به راحتی به قسمت هایی که دسترسی به آنها دشوار است برسید.

 مسواک مناسب برای دندان

مسواک مناسب برای دندان

مسواک های سونیک

مسواک های سونیک یا صوتی یک سر بیضی شکل دارند که با سرعت زیاد ضربان می خورند. مسواک حرکات عمودی ایجاد می کند. برای مسواک زدن دندان های خود، به همان شکلی حرکت کنید که با مسواک های دستی مسواک می زنید. آیا دوست دارید مسواک زدن خود را مانند مسواک دستی انجام دهید؟ مسواک سونیک انتخاب خوبی است.

 مسواک مناسب برای دندان

مسواک مناسب برای دندان

مسواک های بین دندانی

مسواک های بین دندانی که مسواک های اینتر پروکسیمال نیز نامیده می شوند مسواک های کوچکی هستند که عموماً یک بار مصرف می باشند یا دارای دسته پلاستیکی هستند زاویه دار چند بار مصرف یا یک دسته یکپارچه هستند که برای پاکسازی بین دندان ها و بین سیم های بریس های ارتودنسی و دندان ها استفاده می شوند. به طور خلاصه، از آنها برای پاکسازی فضای بین دندان ها (شکاف بزرگ) استفاده می شود. نشان داده شده است که استفاده از مسواک های بین دندانی همراه با مسواک های معمولی در مقایسه با مسواک های معمولی به تنهایی، مقدار بیشتری پلاک های دندانی و نیز بروز ژنژیویت را کاهش دهد.

مسواک دستی یا مسواک برقی؟

در بحث استفاده از مسواک های برقی و دستی، مسئله مهم شستشو است. تنها باید دو مرتبه در طول روز هر بار به مدت دو دقیقه با خمیر دندان فلورایده مسواک بزنید. هر دو نوع مسواک می توانند به شکل مؤثر و دقیق و کامل دندان های شما را پاکسازی کنند. همه اینها به شما بستگی دارد که کدام یک را ترجیح می دهید. افرادی که استفاده از مسواک های دستی برای آنها دشوار است ممکن است استفاده از مسواک های برقی برای آنها راحت تر باشد. با دندانپزشک خود صحبت کنید ببینید کدام نوع مسواک برای شما مناسب تر است.

0/5 (0 نظر)
0/5 (0 نظر)
Recent Posts

Leave a Comment