اختلالات گوارشی چه تأثیری روی دندان ها دارند؟

در دسته‌بندی نشده

آیا می دانسته اید که میلیون ها نفر در سراسر دنیا از مشکلات گوارشی رنج می برند؟ مشکلات گوارشی می توانند اشکال مختلفی به خود بگیرند، از رفلاکس اسید معده (که اصطلاحاً ترش کردن معده نامیده می شود) گرفته تا بوست، و سندروم روده تحریک پذیر. علل شایع مشکلات گوارشی عبارتند از عدم جویدن کامل غذا، و سریع غذا خوردن. دهان در فرایند هضم غذا نقش اساسی دارد، زیرا همان محلی است که فرایند هضم فیزیکی و شیمیایی غذا آغاز می شود.

به این معنا که، وضعیت دندان ها و لثه های شما می توانند روی سلامت دستگاه گوارش شما تأثیر داشته باشند. علاوه بر این، جالب است بدانید که اختلالات گوارشی به همان اندازه می توانند روی سلامت دهان شما نیز تأثیر داشته باشند. در این مطلب به بررسی ارتباط بین اختلالات گوارشی و سلامت دهان می پردازیم.

سلامت بد دهان می تواند منجر به مشکلات گوارشی شود

دندان ها و لثه های سالم به ما کمک می کنند غذا را درست و کامل بجویم، که منجر به گوارش خوب می شود. وی اشاره داشته است که “کجی دندان ها، عفونت و دندان های از دست رفته” برخی از مشکلات دندانی هستند که توانایی غذا جویدن ما را تحت تأثیر قرار می دهند، در حالی که مشکلات ممکن گوارشی را در پی خواهند داشت. علاوه بر این، ارتباطی بین میکروبیوم دهان و سلامت دستگاه گوارش وجود دارد. وجود باکتری های بد در دهان می تواند باعث التهاب لثه ها شود که در نهایت می تواند منجر به بیماری لثه شود.

نگران کننده تر این است که، وقتی عمل بلع را انجام می دهید، باکتری های بد موجود در بزاق دهان وارد دستگاه گوارش شما می شوند. این می تواند موجب به هم خوردن تعادل در دستگاه گوارش شما، و متعاقباً منجر به بروز مشکلات گوارشی شود.

رابطه دندان خراب با مشکلات گوارشی

اختلالات گوارشی چگونه می توانند دندان ها و لثه های شما را تحت تأثیر قرار دهند؟

با توجه به اینکه دهان نقطه آغاز دستگاه گوارش است، اختلالات دستگاه گوارش می توانند در بروز مشکلات دندان ها و لثه ها نقش داشته باشند. در اینجا به بیان اختلالات گوارشی می پردازیم که می توانند روی سلامت دهان شما تأثیر منفی داشته باشند.

رابطه دندان خراب با مشکلات گوارشی

بیماری رفلاکس اسید معده (سوزش سر دل)

بیماری رفلاکس اسید معده که عموماً تحت عناوین “سوزش سر دل” یا “ترش کردن معده” شناخته می شود، باعث می شود افراد احساس سوزش در قفسه سینه یا مزه بد داخل دهان خود را تجربه کنند. سوزش سر دل باعث ورود اسیدهای معده به داخل حفره دهان می شود و این اسید می تواند موجب خوردگی مینای دندان ها شود. علت این است که حالت قلیایی اسیدهای داخل معده بیشتر از مینای دندان ها است. اسید معده قابلیت ایجاد فرسایش شیمیایی قابل توجه را دارد. برای مقابله با سوزش معده، برخی افراد اغلب از محصولات ضد اسید و بیسموت استفاده می کنند که می توانند منجر به بروز شرایط مضر و دائمی به نام زبان سیاه مودار شوند.

زبان سیاه مودار باعث می شود زبان ظاهر پرز دار، تیره رنگ، و مضحکی پیدا کند. بهداشت خوب و مناسب دهان و توقف مصرف آنتی اسیدها و بیسموت می توانند این شرایط را معکوس کنند. اگر شما از بیماری رفلاکس اسید معده رنج می برید، آن را به دندانپزشک خود اطلاع دهید. او ممکن است برای افزایش استحکام دندان ها، برای شما دهانشویه تجویز کند یا فلوراید تراپی را به شما پیشنهاد دهد. علاوه بر این، دندانپزشک شما ممکن است برای برطرف نمودن مشکل ساییدگی مینای دندان ها، معدنی سازی مجدد مینای دندان ها را پیشنهاد دهد.

بیماری التهابی روده

مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها تخمین زده است که حدود ۳ میلیون آمریکایی با بیماری التهابی روده IBD (Inflammatory Bowel Disease) تشخیص داده شده اند، که عبارتند از بیماری کرون Crohn، و کولیت اولسراتیو ulcerative colitis (یا کولیت زخمی روده)، که به عنوان “التهاب مزمن دستگاه گوارش” تعریف می شود. IBD می تواند خود را در حفره دهان نشان دهد، مخصوصاً در موارد دندانپزشکی کودکان. برخی از علائم و نشانه های دهانی IBD عبارتند از زخم ها و عفونت های دهانی یا خونریزی یا تورم لثه ها. داروهایی که برای IBD تجویز می شوند نیز می توانند سلامت دندان های شما را تحت تأثیر قرار دهند.

برخی از داروهایی که برای بیماری کرون رایج هستند می توانند موجب خشکی دهان، ژنژیویت، و التهاب زبان شوند. اگر IBD دارید، این موضوع را با دندانپزشک خود در میان بگذارید و همه داروهایی که مصرف می کنید را نیز با خود به همراه ببرید. تصمیاتی که در دندانپزشکی گرفته می شوند حاکی از این هستند که این امر مهم است، بنابراین دندانپزشک شما هنگام انجام مراقبت های دندانپزشکی می تواند شرایط پزشکی شما را مد نظر قرار دهد. این ممکن است شامل اقداماتی مانند کنترل فشار خون و سطح گلوکز، بعلاوه ملاحظات اضافی هنگامی که فرایندهای تهاجمی دندانپزشکی قرار است انجام شوند.

زخم معده

زخم معده تحت عنوان زخم هایی تعریف می شود که درون مخاط معده، قسمت تحتانی مری، یا روده کوچک گسترش پیدا می کنند. بر اساس تحقیقات مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها، این اختلال شایع هر ساله دستگاه گوارش بیش از ۶ میلیون نفر را در آمریکا تحت تأثیر قرار می دهد. اگر از زخم معده رنج می برید، توجه به این نکته ضروری است که برخی از داروهایی که برای درمان این بیماری استفاده می شوند، دارای عوارض جانبی هستند که می توانند بر سلامت دندان های شما تأثیر منفی بگذارند. در طول دوره درمان ممکن است خشکی دهان، زبان سیاه، یا تغییر در مزه ها را تجربه کنید.

در چنین مواردی، مهم است به دندانپزشک خود در مورد داروهای تجویزی که مصرف می کنید توضیح دهید تا بتواند در درمان دندانپزشکی شما تغییراتی ایجاد کند و همچنین توصیه های متناسب با نحوه مقابله با این عوارض را ارائه دهد. حتماً داروهای بدون نسخه ای که مصرف می کنید را نیز ذکر کنید زیرا برخی تداخلات دارویی می توانند عوارض جانبی را بدتر کنند.

چه باید کرد؟

بسته به مشکلی که دستگاه گوارش شما دارد، تغییر سبک زندگی و رژیم غذایی ممکن است در کاهش برخی از علائم مفید باشد. بعضی اوقات مشکلات مزمن گوارشی را می توان با درمان کایروپراکتیک برطرف کرد. این هدف با بهبود عملکرد سیستم عصبی از طریق تنظیم کایروپراکتیک با ستون فقرات به دست می آید.

2.5/5 (2 نظر)