آنچه باید راجع به کرونا ویروس جدید بدانیم

در مقالات عمومی دندانپزشکی

در دسامبر سال ۲۰۱۹ شهر ووهان استان هوبی- هفتمین شهر بزرگ چین- که ۱۱ میلیون نفر جمعیت دارد، به مرکز شیوع ذات الریه با منشاء ناشناخته تبدیل شد، در حالی که سراسر دنیا را درگیر ساخت. مسئولین بهداشت و سلامت در چین دست به مطالعه و تحقیقات فوری در زمینه این بیماری بزنند تا راه های شناسایی و کنترل انتشار آن را با قرنطینه کردن افرادی که احتمال می رود مبتلا باشند، نظارت دقیق روی تماس های آنها، و جمع آوری اطلاعات اپیدمیولوژیک و بالینی مفصل و دقیق کشف کنند.

در اوایل ژانویه ۲۰۲۰، دانشمندان چینی به گونه جدیدی از ویروس کرونا در گروهی از بیماران در چین دست یافتند. تصور می شود شیوع این ویروس از بازار محلی حیوانات دریایی/ وحشی آغاز شده باشد.

ویروس کرونا

تصویری که مشاهده می کنید ۲۰۱۹-nCoV است که در ۱۱ فوریه ۲۰۲۰ رسماً کرونا ویروس۲ سندروم حاد تنفسی شدید (SARS-CoV-2) نام گرفت، ویروس جدیدی که منجر به بروز بیماری کرونا ویروس ۲۰۱۹ (COVID-19) می شود.

کرونا ویروس چیست؟

کرونا ویروس، که نخستین بار در دهه ۱۹۶۰ کشف شد، خانواده بزرگی از ویروس ها است. برخی از کرونا ویروس ها منجر به بروز بیماری در انسان ها می شوند، و برخی دیگر بین حیوانات در گردش هستند، از جمله شترها، چارپایان اهلی، گربه ها، و خفاش ها. به ندرت پیش می آید که کرونا ویروس های حیوانی جهش پیدا کنند و به کرونا ویروس های انسانی تبدیل شوند که متعاقباً منجر به بروز عفونت در افراد شوند و سپس بین مردم منتشر شوند، از جمله اتفاقی که در شیوع های قبلی رخ داد که نخستین بار سندورم حاد تنفسی شدید SARS (2002-2003) و سندروم تنفسی خاور میانه MERS (2012 تا اکنون) نامیده شد.

ویروس کرونا

کرونا ویروس عامل درصد قابل توجهی از سرماخوردگی های معمولی است که به اشکال مشابهی منتقل می شوند، و اساساً از طریق ذراتی که از مجرای تنفسی از راه دهان و بینی خارج می شوند. گرچه آنها اغلب به صورت فصلی (مثلاً بهار یا زمستان) بروز می یابند، اما ویروس های کرونا می توانند منجر به بروز تب و نیز علائم مجرای تنفسی فوقانی و تحتانی شوند. در حال حاضر هفت دسته کرونا ویروس انسانی وجود دارد. که دو دسته آلفا کرونا ویروس ها و بتا کرونا ویروس ها بین انسان ها شایع هستند و در بزرگسالان و خردسالان منجر به بروز عفونت های تنفسی می شوند. دیگر کرونا ویروس های انسانی SARS-CoV، MERS-CoV و  SARS-CoV-2 هستند.

کرونا ویروس ۲۰۱۹ چیست؟

آنچه در حال حاضر مشخص شده است این است که SARS-CoV-2 (2019-nCoV) نوعی بتا کرونا ویروس مانند مرس و نمونه اولیه آن سارس است، که منشاء همه آنها خفاش است. چرخه ای که در سراسر دنیا مشاهده شده است شبیه چیزی است که نخستین بار در چین حدس زده شده است.

آغاز شیوع

در اوایل شیوع بیماری تنفسی در ووهان چین، بسیاری از افراد مبتلا به بازار بزرگ حیوانات زنده و دریایی ربط داشتند، که حاکی از انتقال آن از حیوان به انسان بود. با این حال، در هفته های آینده شاهد تعداد زیادی از مبتلایان بودیم که اخیراً به بازار فروش حیوانات مراجعه نداشتند، که حاکی از انتقال انسان به انسان ویروس در چین، و پس از آن به خارج از چین بوده است.

شیوع بین المللی

با خارج شدن مسافران مبتلا به ویروس کرونا از چین، این ویروس در کل دنیا منتشر شد. در ۱۳ ژانویه ۲۰۲۰ نخستین مورد مبتلای خارج چین در تایلند گزارش شد، در حالی که نخستین موارد مبتلا داخل چین و خارج ووهان، در ۱۹ ژانویه در شهرهای گوانگ دونگ و پکن گزارش شدند.روز بعد، نه تنها سازمان سلامت ملی چین انتشار انسان به انسان این ویروس را تأیید کرد، بلکه ژاپن و کره جنوبی نیز مواردی تأیید شده ای از ویروس جدید کرونا گزارش شدند. تا ۲۱ ژانویه ایالات متحده آمریکا و تایوان نیز شاهد مواردی از مبتلایان در مسافرانی بودند که از چین باز می گشتند.

ضوابط تشخیص بیماری

اگر در یک فرد تب بالاتر از ۳۸ درجه سانتیگراد برود و علائم و نشانه های بیماری تنفسی مانند سرفه و تنگی نفس و ذات الریه در هر دو شش ظرف ۱۲ روز پس از سفر به چین یا حضور در اماکنی که احتمال می رود در آنجا در معرض ویروس قرار گرفته باشید، یا با فردی این علائم و نشانه های را داشته تماس نزدیک داشته اید، سپس باید هر چه سریعتر با ۱۹۰ تماس بگیرید و اشاره کنید در معرض ویروس قرار داشته اید.

برخی افرادی که با خود ویروس کرونا دارند ممکن است ۲ تا ۱۴ روز هیچ علامت و نشانه ای نداشته باشند، که به آن دوره نهفتگی ویروس گفته می شود، یا اینکه ممکن است حتی بیمار نداند علائم و نشانه های کووید-۱۹ را دارد زیرا علائم آن شبیه سرماخوردگی معمولی یا آنفولانزا هستند.

برای به حداقل رساندن خطر انتشار عفونت، افرادی که علائم و شرایط بالا را دارند، باید ماسک جراحی استفاده کنند و به صورت اورژانسی تحت آزمایش قرار بگیرند و قرنطینه شوند یا حداقل دو تا سه متر از دیگران دور شوند، و به صورت ایده آل در اتاق ایزوله عفونت هوا (AIIR) نگه داشته شوند. کادر درمان و افرادی که از این بیماران مراقبت می کنند و با آنها تماس نزدیک دارند هم باید احتیاط های استاندارد، تماس، و هوایی را داشته باشند و از محافظ های چشم هم استفاده کنند.

علائم و نشانه های ابتلا به کووید-۱۹

افرادی که با ویروس کووید-۱۹ عفونی شده باشند، ممکن است علائم اندک یا هیچ علائمی نداشته باشند. ممکن است ندانید علائم کووید-۱۹ دارید زیرا شبیه سرماخوردگی معمولی یا آنفولانزا است.

ممکن است ۱۴ روز پس از قرار گرفتن در معرض کووید-۱۹ علائم بیماری بروز پیدا کنند. این طولانی ترین زمان شناخته شده برای این بیماری است. ما در حال حاضر در حال بررسی هستیم ببینیم اگر فردی از خود علائم نشان نی دهد، آیا ویروس می تواند به دیگران منتشر شود یا خیر. گرچه متخصصان معتقدند این امکان وجود دارد، اما نادر است. علائم و نشانه ها عبارتند از:

• سرفه
  • تنفس دشوار
  • ذات الریه (التهاب ریه ها) در هر دو ریه

در موارد وخیم، عفونت می تواند منجر ه بروز مرگ شود.

پیشگیری و درمان بیماری کووید-۱۹

در حال حاضر هیچ واکسنی برای پیشگیری از ابتلا به کووید-۱۹ وجود ندارد. شواهد حاکی از این است که کرونا ویروس انسانی ممکن است به مدت حداکثر ۹ روز روی سطوح بی جان زنده بماند. بهترین کارها برای پیشگیری از ابتلا به عفونت در نتیجه انتشار ویروس های تنفسی در سطح جامعه عبارتند از:

• شستشوی مرتب دست ها با آب گرم و صابون به مدت حداقل ۲۰ ثانیه. اگر آب و صابون در دسترس نبود، از مواد ضد عفونی کننده بر پایه الکل حداقل ۶۰% استفاده کنید. برای خشک کردن دست ها یا از دستمال استفاده کنید، اگر هوله استفاده می کنید، آن را مرتب بشویید.
  • از دست دادن با افراد خودداری نمایید.
  • از لمس کردن چشم ها، بینی، و دهان با دست نشسته خودداری نمایید.
  • از تماس نزدیک با افراد بیمار خودداری نمایید.
  • هنگام بیماری در منزل بمانید.
  • هنگام عطسه و سرفه کردن جلوی دهان و بینی خود را با دستمال بگیرید و دستمال را داخل سطل زباله درب دار بیندازید.
  • همیشه توصیه می شود اگر بیمار هستید از سفر رفتن خودداری نمایید، مخصوصاً اکنون. تا زمانی که دنیا وضعیت بهتری پیدا کند، از همه افراد درخواست می شود تا جای ممکن در منزل بمانند و از انتشار بیشتر این بیماری خودداری نمایند.
  • اشیاء و سطوحی که مدام لمس می شوند را مرتب با اسپری های تمیز کننده خانگی تمیز/ ضد عفونی نمایید. سطوحی که بیشترین تماس را با آنها داریم عبارتند از فضاهای مشترک در منازل و ادارات. پیشخوان مغازه ها، کنترل دستگاه های مختلف، دستگیره یخچال، دستگره درها.
  • تمیز کردن تلفن ها را فراموش نکنید زیرا یکی از پر مصرف ترین ابزارهای امروزی هستند.
  • استفاده از ماسک به عنوان یک اقدام پیشگیرانه منطقی است زیرا بیماری از راه ذرات تنفسی منتشر می شود که به راحتی در هوا معلق هستند و حتی از راه نفس کشیدن نیز جابجا می شوند، اما بیشتر در اثر عطسه و سرفه از مجرای تنفسی خارج می شوند.
  • اجناسی که از فروشگاه ها خریداری می کنید را قبل از ورود به آشپزخانه یا دیگر قسمت های منزل تا جای ممکن ضد عفونی کنید.
  • با وجدان عمل کنید. مهم نیست شما چه موقعیتی دارید، افرادی هستند که اگر بیمار شوند چیزهایی بیشتر از شما برای از دست دادن دارند. مهم نیست چقدر نگران هستید، افرادی هستند که بیشتر از شما نگران هستند. مراقب آنها هم باشید، و کمک کنید مطمئن شوند همه اقدامات بهداشتی را رعایت می کنند و نگران مضطرب نشوید. جامعه از هم می پاشد اگر هر کسی تنها به فکر خود باشد. اکنون زمانی است که افراد جامعه باید با کمک یکدیگر این ویروس را ریشه کن کنند.

مهمترین بخش درمان بیماری کووید-۱۹ مراقبت ویژه است، عفونت های ثانویه ممکن است اتفاق بیفتند و باید همانطور که مشخص شده است درمان شوند. درمان های مختلفی تحت بررسی هستند، از جمله داروهایی که برای درمان عفونت های ناشی از آنفولانزا و ایدز، و آنتی بادی های تک کلونی استفاده می شوند.

ویروس کرونا

واکسن آنفولانزا هم هیچ کمکی به پیشگیری از ابتلا به کووید-۱۹ نمی کند!

گرچه کرونا ویروس ها بیماری تنفسی هستند، اما این عفونت ها مانند عفونت هایی نیستند که منجر به بروز آنفولانزا می شوند. اگر واکسن آنفولانزا دریافت کرده اید، باید بدانید همچنان در معرض خطر ابتلا به کرونا ویروس ۲۰۱۹ هستید.

اگر بیمار شوم چه کار باید انجام دهم؟

اگر احساس بیماری دارید، در هر جایی هستید باید از طریق تلفن ۱۹۰ کادر درمان کرونا را در جریان بگذارید. آنها تصمیم می گیرند آیا نیاز به کمک های پزشکی در قرنطینه دارید یا خیر. اگر احساس بیماری شدید دارید و فکر می کنید نیاز به کمک پزشک دارید، حتماً قبل از مراجعه تماس بگیرید و به آنها متذکر شوید که بیماری تنفسی دارید. ممکن است از شما بخواهند تا زمانی که اورژانس به شما برسد ماسک بزنید تا از انتشار بیماری جلوگیری شود.

اگر ظرف یک ماه گذشته سفر خارج از کشور داشته اید یا در اماکن پر رفت و آمد تردد داشته اید که احتمال می رود در آنجا در معرض ویروس قرار گرفته باشید، تب دارید، سرفه می کنید، یا به سختی نفس می کشید:

• هر چه سریعتر خود را درون منزل قرنطینه کنید.
  • با مراکز مراقبت از بیماران مبتلا به کرونا تماس بگیرید.

علائم بیماری و سابقه مسافرت یا ترددهای خود را با آنها در میان بگذارید. به آنها بگویید آیا تماس نزدیک با حیوانات یا افراد بیمار داشته اید یا خیر، مخصوصاً اگر آنها علائم بیماری داشته اند.