جرمگیری و تسطیح ریشه دندان

 در مقالات آموزشی بهداشت دهان و دندان, مقالات آموزشی دندانپزشکی زیبایی, مقالات عمومی دندانپزشکی

اگر هر شش ماه یک مرتبه برای پاکسازی دندان های خود به دندانپزشک مراجعه می کنید حتماً باید بدانید که پاکسازی های تخصصی دندانی عبارتند از زدودن جرم دندان ها و خط لثه ها به منظور از بین رفتن پلاک ها و جرم ها، و پولیش کردن دندان ها به منظور از بین بردن لکه ها و صاف و صیقلی کردن سطح آنها. این کار به منظور حفظ سلامت دندان ها و لثه ها انجام می شود. با این حال، در صورت مشاهده علائم و نشانه های بیماری لثه، ممکن است نیاز به دیگر انواع پاکسازی مانند جرمگیری Scaling و تسطیح ریشه Root Planing داشته باشید.

جرمگیری و تسطیح ریشه دندان

جرمگیری و تسطیح ریشه دندان

جرمگیری دندان چیست؟

هر چند پاکسازی های دوره ای برای پیشگیری از بیماری پریودنتال (لثه) انجام می شوند، اما اگر دچار یک مورد حاد بیماری لثه هستید، دندانپزشک شما ممکن است جرمگیری دندان را پیشنهاد دهد تا از وخیم تر شدن شرایط پیشگیری کند. جرمگیری دندان و تسطیح ریشه رایج ترین درمان های غیر جراحی برای درمان بیماری لثه هستند، که تحت عنوان پریودنتیت نیز شناخته می شود. در واقع، گاهی اوقات این فرایند تحت عنوان پاکسازی عمقی شناخته می شود- و “استاندارد طلایی” درمان برای بیماران مبتلا به پریودنتیت مزمن است.

لثه های سالم به خوبی و به شکلی محکم در اطراف هر دندان قرار می گیرند. در واقع فاصله بین بالاترین قسمت خط لثه ها و جایی که لثه به دندان متصل می شود باید تنها بین ۱ تا ۳ میلی متر عمق داشته باشد. اما گاهی اوقات، وقتی پلاک های باکتریایی و رسوب، اطراف و زیر خط لثه ها انباشته می شوند، بافت هایی که دندان ها را حمایت می کنند می توانند تحت تأثیر قرار بگیرند و بیماری پریودنتال گسترش یابد و منجر به افزایش عمق پاکت های پریودنتال شود.

در صورت مشاهده علائم پیشرفته بیماری لثه (مانند بوی بد دهان، تشکیل رسوب زیاد، و افزایش زیاد عمق پاکت های پریودنتال بیشتر از ۴ میلی متر) دندانپزشک ممکن است جرمگیری و تسطیح ریشه را به عنوان نخستین فرایند ضروری برای درمان این شرایط پیشنهاد دهد.

با انجام این کارها پلاک و جرم دندان از روی دندان های شما برداشته می شوند و کمک می کنند لثه ها سلامت خود را باز یابند. اما اگر بیماری پریودنتال شدید دارید و وضعیت شما نیاز به جراحی لثه دارد، دندانپزشک یا متخصص جراحی لثه ممکن است قبل از جراحی، جرمگیری و تسطیح ریشه، و نیز پاکسازی دقیق دندان ها را به شما توصیه کند.

جرمگیری و تسطیح ریشه دندان

جرمگیری و تسطیح ریشه دندان

آیا انجام روت پلنینگ ضروری است؟

پلاک های چسبناک و مملو از باکتری که منجر به بروز بیماری لثه می شوند در منطقه ی اطراف و زیر خط لثه انباشته می شوند. اگر لثه های شما مقداری تحلیل رفته اند یا از روی دندان ها کنار رفته اند، شما بیشتر در معرض خطر بیماری لثه قرار دارید و دندانپزشک شما ممکن است پاکسازی دندان ها را توصیه کند، زیرا در صورت عدم انجام این کار، در نهایت ممکن است دندان ها از دست بروند.

انواع ابزارهای جرمگیری دندان ها

دو نوع ابزار برای جرمگیری استفاده می شوند. برخی دندانپزشک ها ممکن است از هر دو استفاده نمایند:

  • جرمگیری با ابزارهای دستی: دندانپزشک یا پریودنتیست با استفاده از یک اسکیلر دندانی و کورت، به صورت دستی پلاک ها را از روی سطح دندان ها بر خواهند داشت. از آنجا که دندانپزشک قادر به مشاهده پلاک های دندانی نیست، با تکیه بر حس لامسه، پلاک های تشکیل شده روی سطح دندان ها، و نقاط ناهموار را شناسایی خواهد کرد.
  • جرمگیری با ابزارهای آلتراسونیک: ابزارهای جرمگیری آلتراسونیک، با سر فلزی و مرتعش خود که جرم ها را از روی سطح دندان ها می کنند، و با پاشیدن آب، به زدودن پلاک ها و سرد نگه داشتن نوک ابزار کمک می کنند.
جرمگیری و تسطیح ریشه دندان

جرمگیری و تسطیح ریشه دندان

آیا جرمگیری دندان ها درد دارد؟

طی فرایند جرمگیری دندان ها، دندانپزشک لثه ها و ریشه دندان ها را به صورت موضعی بی حس خواهد کرد، اما جرمگیری دندان ها و تسطیح ریشه موجب بروز مقدار اندکی ناراحتی می شود. دندانپزشک برای زدودن پلاک های باقی مانده سفت شده از روی سطح دندان ها، از بالا و زیر خط لثه ها، از ابزارهای تخصصی استفاده خواهد کرد. تسطیح ریشه شامل صاف و صیقلی کردن نقاط ناهموار روی سطح ریشه های دندان ها است که با گیر کردن باکتری داخل آنها، منجر به بروز بیماری لثه می شوند.

کل فرایند می تواند طی یک جلسه مراجعه به دندانپزشک انجام شود، هر چند به طور کلی، توصیه می شود در هر جلسه یک چهارم یا نصف قوس دندانی جرمگیری شود. پس از جرمگیری و تسطیح ریشه، می توانید انتظار داشته باشید بی حسی لثه های شما مقداری ادامه داشته باشد، و احتمالاً مقداری آسیب پذیر خواهند بود. اما اگر شما کارهای بهداشتی دهان و دندان ها را به طور مستمر انجام دهید، دو بار در روز مسواک بزنید و یک بار نخ دندان بکشید، لثه ای شما به سرعت ظاهری محکم، سالم و صورتی پیدا خواهند کرد.

جرمگیری و تسطیح ریشه دندان

جرمگیری و تسطیح ریشه دندان

نکات مربوط به روت پلنینگ

قبل از انجام فرایندهای جرمگیری و تسطیح ریشه، اطمینان حاصل نمایید که دندانپزشک خود را از تمام سوابق پزشکی خود مطلع کرده اید. با انجام این فرایند ممکن است مقداری باکتری وارد جریان خون شود، بنابراین در افرادی که بیشتر در معرض خطر عفونت قرار دارند، از جمله افرادی که با مشکلات قلبی، بیماری کبد، یا مشکلات سیستم ایمنی بدن در نتیجه بیماری هایی مانند HIV مواجه هستند، ممکن است نیاز باشد برای درمان بیماری لثه احتاط بیشتری شود.

پس از جرمگیری دندان ها

در جلسه بعد دندانپزشک بهبود لثه ها و وضعیت پاکت ها را بررسی می نماید. خبر خوب اینکه در اکثر موارد، بافت های قرمز و متورم لثه ها مجدداً محکم و صورتی خواهند شد، خونریزی کاهش یا پایان خواهد یافت و در نهایت پاکت های عمیق پریودنتال از بین خواهند رفت. اگر بافت های لثه به خوبی واکنش نشان دهند و محکم باقی بمانند، ممکن است هیچ درمان دیگری نیاز نباشد. از سوی دیگر، برای پیشگیری از پیشرفت شرایط پیشرفته پریودنتال مانند تحلیل استخوان پس از جرمگیری و تسطیح ریشه ممکن است جراحی نیاز باشد. با این حال، جرمگیری و تسطیح ریشه اغلب موجب کاهش نیاز به جراحی می شود.

0/5 (0 نظر)
0/5 (0 نظر)
Recent Posts

Leave a Comment