افتادن پرشدگی یا روکش دندان

 در مقالات آموزشی جراحی و کاشت ایمپلنت, مقالات آموزشی دندانپزشکی ترمیمی, مقالات آموزشی دندانپزشکی زیبایی, مقالات عمومی دندانپزشکی

از دست رفتن یا افتادن روکش دندان می تواند اتفاقی غیر منتظره، حیرت انگیز، و مطمئناً هشدار دهنده باشد. این نوع ترمیم های دندان به علل مختلفی ممکن است از دهان خارج شوند، از جمله زمانی که به مرور زمان، جویدن غذاهای سفت موجب شل شدن پر شدگی دندان می شود و بزاق پیوند آن با دندان را از بین می برد. بدتر از همه زمانی اتفاق می افتد که، پر شدگی یا روکش دندان به علت پوسیدگی دندان خارج می شوند، در این صورت، پایه دندان پوسیده می شود و موجب می شود پر شدگی یا روکش حمایت خود را از دست دهند و از دهان خارج شوند.

در صورت خارج شدن پر شدگی دندان یا روکش آن، برای محافظت از دندان خود باید گام های مشخصی را بردارید. اگر مراقب دندان خود نباشید، ذرات غذا می توانند داخل حفره دندان گیر کنند و موجب رشد باکتری ها و تسریع روند پوسیدگی دندان شوند. پوسیدگی دندان می تواند منجر به بروز مشکلات متعدد دیگری برای دندان ها و لثه ها شود، و اغلب می تواند بوی بد دهان را در پی داشته باشد.

اگر متوجه خارج شدن روکش یا پر شدگی دندان خود شدید، صرفنظر از شرایط دندان زیر آن، بایستی به سرعت به فکر مراقبت از دندان خود باشید، قبل از آنکه وارد شرایطی شود که رسیدگی به آن دشوار باشد.

 

مراقبت از دندانی که پر شدگی یا روکش آن افتاده است

گام اول: پر شدگی یا روکش دندان را بردارید، و در صورت امکان آن را نگه دارید.

پس از آنکه متوجه شدید که پر شدگی داخل دندان یا روکش آن کنده شده است، آن را از داخل دهان خود خارج کنید، مبادا به طور اتفاقی آن را قورت دهید یا وارد مجرای تنفسی شما شود. اگر آن را قورت دادید، نیازی نیست مضطرب شوید، زیرا معمولاً بدون هیچ مشکلی دفع می شود. با این حال، اگر روکش دندان وارد مجرای تنفسی شما شود، در ریه های شما گیر خواهد کرد و منجر به بروز مشکلات پیچیده تری خواهد شد. این اتفاق به ندرت رخ می دهد، اما بهتر است به هر شکلی که می توانید از آن پیشگیری نمایید. پس از خارج کردن آن، اگر می توانید آن را نگه دارید. آن را با خود نزد دندانپزشک ببرید تا بررسی نماید آیا پس از پاکسازی قابل استفاده است یا نیاز است تعویض شود.

گام دوم: فوراً به دندانپزشک مراجعه نمایید.

پس از خارج کردن روکش شکسته یا آسیب دیده، با دندانپزشک خود تماس بگیرید و هر چه سریعتر حضوری مراجعه نمایید. یا دندانپزشک به صورت اورژانسی به شما وقت ملاقات خواهد داد، یا مجبور خواهید بود تا زمان دیگری منتظر بمانید. در صورتی که مجبور باشید منتظر بمانید، برداشتن گام های زیر برای محافظت از دندان، کمک کننده خواهند بود.

گام سوم: به جای روکش یا ماده پر کننده از یک ماده موقت استفاده کنید

مهمترین نگرانی شما، تا زمانی که بتوانید به دندانپزشک مراجعه نمایید، محافظت از دندان است. اگر پر شدگی یا روکش خود را به صورت دست نخورده دارید، می توانید به عنوان راهکاری موقت، آن را در جای خود قرار دهید.

ابتدا، داخل روکش دندان را تمیز کنید و آن را با چسب مخصوص دندانپزشکی پر کنید، و آن را در جای خود قرار دهید. از چسب های دندانپزشکی استفاده کنید که در تمام داروخانه ها وجود دارند و می توان به راحتی با استفاده از آنها روی دندان یک پوشش درست کرد تا از آن در برابر ورود باکتری ها محافظت نماید. بعلاوه، می توانید برای پر کردن دندان روی آن موم دندانپزشکی قرار دهید تا حفره را پر کنید و برای مدت زمانی کوتاه روی آن یک سپر دفاعی ایجاد نمایید. این نوع موم ها را می توان از داروخانه تهیه نمود.

این راهکارها دائمی نیستند؛ منظور از استفاده از آنها پوشاندن روی دندان و محافظت از آن تا زمان مراجعه به دندانپزشک است.

گام چهارم: روکش یا پرشدگی دندان را تمیز نگه دارید

شما همیشه باید بهداشت دهان و دندان های خود را حفظ کنید، اما اگر پس از خارج شدن پر شدگی داخل دندان یا روکش روی آن، پوشش روی بخش داخلی دندان برداشته شد، باید بیشتر مراقب دندان خود باشید. به آرامی اطراف و داخل دندانی که تحت تأثیر قرار گرفته است را مسواک بزنید تا ذرات غذا خارج شوند. برای احتیاط بیشتر، شستشوی دهان با آب گرم و نمک، پس از خوردن غذا توصیه می شود.

 

 

افتادن پرشدگی یا روکش دندان

افتادن پرشدگی یا روکش دندان

 

گام پنجم: هر گونه درد و حساسیت را کاهش دهید.

گاهی اوقات با خارج شدن پر شدگی داخل دندان یا روکش آن، ممکن است عصب داخل دندان بدون پوشش باقی بماند که می تواند دردناک باشد، مخصوصاً هنگام خوردن یا آشامیدن. این درد می تواند خفیف تا شدید باشد، به همین دلیل تا زمانی که به دندانپزشک مراجعه می کنید باید سعی کنید آن را آرام کنید.

یکی از بهترین راهکارهایی که می توانید امتحان کنید، خرید روغن میخک است که معمولاً در همه داروخانه ها پیدا می شود. سپس با استفاده از یک پنبه گلوله شده آن را روی دندان بمالید. این روغن با بی حس کردن دندان، به کاهش درد و ناراحتی آن کمک خواهد کرد. در صورتی که درد ادامه داشته باشد، می توانید از داروهای مسکنی استفاده کنید که دریافت آنها از داروخانه نیاز به نسخه پزشک ندارد.

گام ششم: از برخی غذاهای خاص بپرهیزید.

اگر تا قبل از دریافت روکش یا پر کردن دندان هنوز نگران حساسیت دندان و بروز مشکلات دیگر برای آن هستید، سعی کنید در سمت دیگر که دندان های آن سالم هستند غذا بجوید. از خوردن برخی غذاهایی که می توانند موجب پوسیدگی بیشتر شوند، یا منجر به بروز درد شوند نیز باید پرهیز نمایید. این نوع غذاها و نوشیدنی ها عبارتند از:

  • غذاها و نوشیدنی های شیرین.
  • غذاهایی که جویدن آنها دشوار است.
  • غذاها یا نوشیدنی هایی که دمای خیلی بالا یا خیلی پایین دارند.
  • غذاها یا نوشیدنی های اسیدی و خورنده.

مهم است تا زمانی که به دندانپزشک مراجعه می کنید، به فکر وضعیت دندان خود باشید، زیرا تنها از این طریق می توانید از آسیب بیشتر دندان بپرهیزید. این مورد مخصوصاً در مورد دندان هایی صدق می کند که پر شدگی یا روکش آنها به خاطر پوسیدگی دندان کنده شده است، زیرا اگر به خوبی مراقب چنین دندان هایی نباشید، ممکن است دندان نیاز به عصب کشی (مجدد)، یا کشیده شدن داشته باشد.

3.5/5 (2 نظر)
3/5 (1 نظر)
نوشته های توصیه شده

Leave a Comment