برای ترمیم دندان های لب پر شده یا ترک خورده چه باید کرد؟

در مقالات آموزشی بهداشت دهان و دندان, مقالات آموزشی دندانپزشکی ترمیمی, مقالات عمومی دندانپزشکی

شاید لب پر شدن، ترک خوردن، یا شکستن دندان واقعاً دردناک باشد. دندان ها می توانند به طرق مختلفی آسیب ببینند، و این آسیب بسته به شرایط دندان های شما و نوع آسیب و حادثه می تواند جزئی یا گسترده باشد.

در صورتی که آسیب یک لب پر شدگی جزئی باشد، هیچ راه دائمی برای ترمیم آن بدون مراجعه به دندانپزشک وجود ندارد. بهترین کاری که در این فاصله زمانی می توانید انجام دهید این است که به کاهش درد دندان بپردازید و از دندان ها و داخل دهان خود محافظت کنید تا از بروز آسیب های بیشتر پرهیز نمایید.

اگر دندان های شما لب پر شدند یا ترک خوردند، چه باید بکنید؟

گرچه دندانپزشک ها درمان های خانگی را برای دندان های شکسته توصیه نمی کنند، اما کارهایی هستند که با با انجام آنها می توانید از دندان ها و دهان خود محافظت کنید.

ترمیم دندان ترک خورده

پس از شکستن یا لب پر شدن دندان چه باید کرد؟

بر اساس انجمن دندانپزشکان آمریکا، اگر دندان های شما شکسته یا لب پر شدند، باید بلافاصله دهان خود را با آب گرم بشویید تا تمیز شود. در صورت وجود هر گونه خونریزی، به موضع خونریزی فشار وارد کنید و روی آن کمپرس سرد قرار دهید تا از تورم آن بکاهید. اگر توانستید تکه ای از دندان شکسته را پیدا کنید، آن را داخل یک گاز استریل مرطوب بپیچید و آن را با خود نزد دندانپزشک بیاورید.

اگر دندان خود را از دست دادید چطور؟

اگر دندان شما از دهان خارج شد، از یک گاز استریل برای برداشتن آن از قسمت تاج استفاده کنید و در صورت امکان مجدداً آن را داخل حفره خود قرار دهید.

اگر دندان کثیف به نظر می رسد، می توانید آن را با آب بشویید. از ساییدن یا تمیز کردن آن با هر محلول دیگری خودداری کنید و ذرات باقی مانده دستمال روی آن را پاک کنید. اگر نمی توانید آن را داخل حفره برگردانید، می توانید آن را داخل یک لیوان شیر، محلول نمکی، یا آب قرار دهید. سعی کنید ظرف ۳۰ دقیقه به دندانپزشک مراجعه کنید.

تسکین درد دندان لب پر شده

داخل دهان خود را با آب گرم شستشو دهید، و هر چند دقیقه یک مرتبه روی منطقه دندان لب پر شده از بیرون کمپرس سرد قرار دهید تا از تورم صورت پیشگیری نمایید.

می توانید از مسکن ها و ضد التهاب های OTC استفاده کنید، اما اطمینان حاصل نمایید که دوز مصرفی شما بیشتر از دوز توصیه شده نیست.

علاوه بر این، می توانید روی موضع روغن گل میخک بزنید. این روغن حاوی اوژنول eugenol است، ماده بی حس کننده ای که دارای خاصیت ضد التهاب است.

چگونه می توان از دهان مراقبت کرد تا زمانی که به دندانپزشک مراجعه کنید؟

اگر دندان شما لب پر شدگی جزئی و لبه دندانه دار تیز دارد، می توانید روی لبه ها موم دندانپزشکی قرار دهید تا از بریدگی زبان یا آسیب به دهان خود جلوگیری کنید. اگر لب پر شدگی دندان شما بزرگ است یا بخش بزرگی از دندان شما از دست رفته است، انجام این کار توصیه نمی شود، زیرا با نخ دندان کشیدن ممکن است ممکن است تکه بزرگتری از دندان شکسته شود. برخی از داروخانه ها کیت های موقت OTC دارند که حاوی موم دندانپزشکی می باشند.

از جویدن در سمتی از دهان که دندان آسیب دیده قرار دارد خودداری نمایید و نخ دندان کشیدن اطراف دندان را امتحان کنید تا از فشار و حساسیت بکاهید.

حوادثی که نیاز به درمان دارند و آنهایی که نیاز به درمان ندارند

شایع ترین دندان هایی که دچار شکستگی می شوند دندان های فک پایین هستند، احتمالاً به این دلیل که کاسپ های آنها نوک تیز آنها به صورت محکم داخل فرو رفتگی های دندان های مولر فک بالا فرو می روند. با این حال هر دندانی ممکن است طی حوادث شکسته شود که می توانند از آسیب های جزئی زیبایی تا آسیب های جدی باشند. ترک های عمیق می توانند تا ریشه یا از مرکز دندان تا حفره پالپ، که حاوی اعصاب، عروق خونی، و بافت های همبند است ادامه پیدا کنند.

ترک ها ممکن است قابل مشاهده نباشند، داخل دندان یا زیر لثه پنهان شده باشند. برخی ترک ها و لب پر شدگی ها هیچ علامت و نشانه ای ندارند که ممکن است با پوسیدگی، حساسیت، یا بیماری پریودنتال اشتباه گرفته شود.

به طور کلی، هر چه آسیب عمیق تر و گسترده تر باشد، درمان وسیع تری نیاز است. دندانپزشک می تواند میزان میزان گستردگی آسیب را با بررسی دندان با یا بدون ذره بین، انجام تست بایت، و گاهی اوقات با استفاده از تصاویر رادیوگرافی با اشعه ایکس تشخیص دهد.

ترک هایی نیاز به درمان ندارند

همه ترک ها یا لب پر شدگی ها به اندازه کافی جدی نیستند که نیاز به درمان داشته باشند، و برخی از آنها نسبتاً شایع هستند. برای نمونه، خطوط مویی ترک های ریزی هستند که تنها سطح مینای دندان را درگیر می کنند و کاملاً عادی هستند.

ترک هایی که لازم است دندانپزشک آنها را ببیند

به جز کوچکترین ترک ها و لب پر شدگی های احتمالاً نیاز است دندانپزشک هر مشکلی را ببیند، زیرا به سختی می توان گفت آسیب چقدر عمیق ممکن است باشد. هیچ درمان خانگی مؤثری وجود ندارد که از آسیب بیشتر به دندان ها و دهان شما جلوگیری کند و لبه های تیز دندان لب پر شده می توانند موجب بریدگی بافت نرم شوند، منجر به بروز درد، عفونت، و احتمالاً نیاز به درمان های پر هزینه تر شوند. در برخی موارد، آسیب های درمان نشده به خاطر عفونت می توانند منجر به نیاز به درمان ریشه، از دست رفتن دندان، یا مشکلات دیگر شوند.

ترک هایی که لازم است به سرعت درمان شوند

گرچه برای برخی از انواع حوادث دندانی می توانید مدتی صبر کنید، اما برخی دیگر هستند که نیاز به درمان فوری و اورژانسی دارند. به عنوان مثال اگر دندان شما از حفره بیرون بیاید، پیش بینی می شود بتوان آن را نجات داد اگر بتوانید آن را پیدا کنید و آن را درون حفره خود جای دهید و فوراً به دندانپزشک مراجعه کنید. علاوه بر این، اگر خونریزی یا درد شدید داشته باشید، مورد اورژانسی تلقی می شود.

محافظت با استفاده از یک کیت ترمیم موقت دندان

کیت های ترمیم موقت دندان های شکسته در داروخانه ها و به صورت خرید آنلاین در دسترس هستند و تا زمانی که به دندانپزشک مراجعه می کنید می توانند کمک کننده باشند. برخی از کیت ها شامل موم دندانپزشکی هستند تا بتوان روی لبه تیز دندان قرار داد، برخی دیگر نیز حاوی موادی هستند که می توانند مانند دندان شکل داده شوند تا شکاف باقی مانده از دندان شکسته یا از دست رفته را پر کند.

این کیت ها تنها برای استفاده موقت هستند و به مسائل عمقی تر که ممکن است منجر به بروز عفونت، از دست رفتن دندان، یا مشکلات دیگر شوند مربوط نمی شوند. آنها نمی توانند جایگزین مراقبت های دندانی صحیح شوند.

روش های ترمیم دندان های شکسته یا لب پر شده

درمان به این بستگی خواهد داشت که ترک یا شکستگی چقدر بزرگ است و کجا است. درمان های ممکن عبارتند از:

• پولیش کردن
  • باندینگ
  • درمان ریشه و قرار دهی روکش دندان
  • کشیدن دندان و کارگذاری ایمپلنت

خطوط سطحی و ترک های ریز ممکن است نیاز به درمان نداشته باشند، اما مطالعه ای که در سال ۲۰۱۹ انجام شد نشان دادکه حفره های دندانی، درد زیاد، و شواهد تصاویر رادیوگرافی با اشعه ایکس از ترک، همگی نشانه های قوی مبنی بر نیاز به انجام فرایندهای ترمیمی توسط اندودنتیست هستند.

دندان های لب پر شده

اگر آسیب جزئی باشد، دندانپزشک ممکن است سطح دندان را پولیش یا لبه شکسته یا لب تیز دندان را صاف و صیقلی کند. این کار کانتورینگ زیبایی نامیده می شود. علاوه بر این، ممکن است از باندینگ دندانبرای پر کردن شکاف ها و فاصله ها و فیشورها (فرو رفتگی ها) استفاده شود.

در باندینگ، دندانپزشک مقداری دندان را خراش می دهد، مقداری مایع آماده کننده روی دندان می زند، سپس مقداری رزین کامپوزیت همرنگ دندان روی آن اعمال می شود. پس از آن، دندانپزشک آن را به شکل درست در می آورد. علاوه بر این، گاهی اوقات دندانپزشک می تواند تکه شکسته دندان را مجدداً به آن بچسباند. این فرایندها می تواندن تنها در یک جلسه انجام شوند.

پر کردن دندان با درمان ریشه ممکن

ترک یا لب پر شدگی هایی که به سطوحی عمیق تر از سطح روی دندان می روند، نیاز به ترمیم های گسترده تری خواهند داشت. گاهی اوقات، ترک به زیر پالپ گسترش پیدا خواهد کرد، که ممکن است درمان ریشه نیاز داشته باشد. در طول این فرایند، اندودنتیست بافت ملتهب و عفونی پالپ را تخلیه خواهد کرد، داخل دندان را ضد عفونی خواهد کرد و آن را با ماده ای به نام گاتا پرکا پر خواهد کرد. پس از آن، روی آن با یک پر شدگی یا روکش پوشانده خواهد شد.

گرچه درمان ریشه بسیار ترسناک به نظر می رسد، اما این فرایند در حقیقت بسیار عادی است و کمتر از قبل درد دارد- در حال حاضر انجام این فرایند از پر کردن دندان درد کمتری دارد.

جراحی

دندان های مولر بیش از یک ریشه دارند. اگر تنها یک ریشه شکسته باشد، ممکن است برش ریشه انجام شود تا بقیه دندان نجات داده شود. این فرایند همی سکشن hemisection (دو نیم کردن) نامیده می شود. روی بخش باقی ماننده دندان درمان ریشه و روکش کردن انجام می شود.

اندودنتیست شما برای یافتن ترک ها یا کانال های نهفته ای که در تصاویر رادیوگرافی پنهان می مانند یا برای تخلیه رسوب کلسیم از کانال قبلی ریشه، ممکن است جراحی را توصیه کند.

کشیدن دندان

گاهی اوقات، درمان ریشه دندان را نجات نخواهد داد. برای برخی اندودنتیست ها، عمق ترک مشخص می نماید چقدر احتمال دارد پزشک کشیدن دندان را توصیه کند. مطالعه ۲۰۱۹ نشان داد که هر چه عمق ترک بیشتر باشد، احتمال اینکه دندانپزشک مجبور شود دندان را بکشد بیشتر خواهد شد.

در صورت دو نیم شدگی دندان، ۴۸/۹۸ درصد اندودنتیست ها در این مطالعه کشیدن دندان را انتخاب کردند. علاوه بر این، اگر ترک به زیر خط لثه امتداد پیدا کرده باشد، دندانپزشک ممکن است کشیدن را توصیه کند. اگر باید دندان شما کشیده شود، به احتمال زیاد کاشت ایمپلنت به شما توصیه خواهد شد که ظاهر و عملکردی شبیه دندان های طبیعی دارند.

هزینه های ترمیم دندان های لب پر شده یا ترک خورده

اکثر بیمه های درمانی مقداری از هزینه برخی از انواع ترمیم دندان را تقبل می کنند، که این سیاست های آنها بستگی خواهد داشت، گرچه برخی کمپانی ها هیچ فرایند زیبایی را پوشش نمی دهند.

اغلب ترمیم ها نیاز به یک یا دو مرتبه مراجعه به دندانپزشک دارند اما درمان های گسترده تر ممکن است نیاز به مراجعات بیشتر داشته باشند.

نکته پایانی

ممکن است لب پر شدن یا ترک خوردن دندان مقداری دردناک باشد، ، اما برخی ترک ها و لب پر شدگی ها جدی نیستند و ممکن است نیاز به درمان نداشته یا درمان اندکی نیاز داشته باشند. با این حال، بهترین راه برای محافظت از دندان ها و سلامت کلی دهان مراجعه به دندانپزشک است. تا به شما اطمینان دهد مشکلی ندارید. در این فاصله می توانید از دهان خود در برابر لبه های تیز با موم محافظت کنید، دهان خود را تمیز نگه دارید، و تورم را کاهش دهید. اگر دندان شما از دهان خارج شد باید ظرف مدت ۳۰ دقیقه به دندانپزشک مراجعه کنید زیرا ممکن است احتمال نجات دندان وجود داشته باشد.