علت دندان درد

در مقالات آموزشی بهداشت دهان و دندان, مقالات آموزشی درمان ریشه (عصب کشی), مقالات عمومی دندانپزشکی

درد دندان به هیچ عنوان جالب نیست و زمانی که نمی دانید چه چیز باعث بروز آن شده است، می تواند ترسناک هم باشد. دندان درد به عنوان هر گونه درد یا سوزش داخل یا اطراف دندان توصیف می شود. دندان می تواند نسبت به دما و مواد غذایی شیرین حساس باشد و حین جویدن و گاز زدن در آن درد احساس شود، بعلاوه این درد می تواند شدید یا حتی خفیف باشد.

تشخیص درد دندان

دندانپزشک از چندین روش استفاده می کند تا علت درد دندان را مشخص نماید. ابتدا، سؤالاتی در رابطه با نوع و علائم درد از شما می پرسد. آیا نسبت به سرما یا گرما حساس است؟ آیا حین خوردن غذا درد احساس می کنید؟ آیا تا بحال درد آن باعث شده است نیمه های شب از خواب بیدار شوید؟ این پرسش ها به دندانپزشک کمک می کنند علل احتمالی درد و ناراحتی را محدود کند.

ممکن است دندانپزشک از دندانی که منشاء درد است، عکس رادیوگرافی با اشعه ایکس بگیرد تا آن را از نظر وجود آبسه، پوسیدگی یا هر مشکل پنهان دیگری مورد بررسی قرار دهد. تست های دیگری نیز وجود دارند که دندانپزشک آنها را انجام می دهد تا به تشخیص درد دندان کمک کند.

این تست ها عبارتند از تست ضربه، که دندانپزشک به آرامی به قسمت های مختلف دندان یا دندان های اطراف ضربه می زند، زیرا به شناسایی محل دقیق درد کمک می کند. تست فشار بایت، با استفاده از “چوبی که بین دندان ها قرار می گیرد” یا اپلیکاتور دارای سر پنبه ای انجام می شود تا مشخص شود کدام قسمت دندان موجب بروز درد شده است. در تست هوای سرد، جریان آرام هوای سرد مستقیماً روی قسمت های مختلف دندان دمیده می شود تا مشخص شود حساسیت از کجا منشاء می گیرد.

دندانپزشک به محضی که علت درد دندان را تشخیص دهد، برای شما توضیح خواهد داد برای حل این مشکل چه کار باید بکنید. بعلاوه، این امکان وجود دارد که به منظور تسکین علائم درد در این فاصله زمانی برای شما داروی مسکن تجویز شود. در مواردی که درد شدید است، اغلب مشخص نمودن علت دقیق درد دشوار است. البته، در صورتی که این درد درمان نشود، تنها به مرور زمان علائم آن تشدید خواهند شد.

شایع ترین علل بروز دندان درد

از بین تمام عللی که موجب بروز درد دندان می شوند، شایع ترین آنها پوسیدگی دندان، التهاب، آبسه، شکستگی یا نهفتگی دندان، بیماری لثه و حساسیت دندان هستند. گاهی اوقات، ممکن است مشکل هیچ ربطی به سلامت دندان ها نداشته باشد.

پوسیدگی دندان

پوسیدگی دندان به خوردگی و تشکیل حفره در سطح بیرونی دندان (مینای دندان) اطلاق می گردد. وقتی پلاک به مینای دندان می چسبد، از شکر و نشاسته موجود در ذرات غذای به جا مانده داخل دهان تغذیه می کند و اسیدی تولید می کند که موجب خوردگی مینای دندان و ایجاد نقاط ضعیف و حفره در آن می شود. وقتی پوسیدگی از بیرون به سمت لایه های داخلی دندان (عاج دندان) گسترش می یابد، می تواند موجب بروز علائمی از قبیل حساسیت به دما و لمس شود.

التهاب پالپ دندان

این مشکل که تحت عنوان پالپیت pulpitis نیز شناخته می شود، عبارت است از التهاب و سوزش بافت مرکزی و داخلی دندان (عصب/ پالپ دندان). این التهاب به قسمت داخلی دندان فشار وارد می کند و باعث می شود به بافت های اطراف نیز فشار وارد شود. علائم التهاب پالپ دندان، بسته به شدت التهاب، می توانند خفیف تا شدید باشند. درمان پالپیت ضروری است زیرا به مرور زمان درد تشدید خواهد شد.

آبسه دندان

آبسه دندان در نتیجه تشکیل و تجمع باکتری داخل حفره پالپ و عفونی شدن آن بوجود می آید. پس از آن، عفونت سعی می کند خود را از نوک ریشه خارج کند. فشار ناشی از تخلیه عفونت از نوک ریشه موجب بروز درد می شود که اگر درمان نشود، می تواند همراه با تورم تشدید نیز شود. اکثر آبسه ها، به راحتی داخل تصویر رادیوگرافی با اشعه ایکس قابل مشاهده هستند.

شکستگی دندان

دندان ها در نتیجه فشار ناشی از بایت و جویدن، می توانند به مرور زمان ضعیف شوند. نیرویی که با بستن بایت (قرار دادن دندان ها روی هم) روی یک شیء سفت مانند یخ یا بلال به دندان وارد می شود، گاهی اوقات می تواند موجب شکستن دندان شود. علائم شکستگی دندان می توانند شامل درد حین گاز زدن یا جویدن غذا، حساسیت به هوای سرد و گرم و یا خوراکی های شیرین یا ترش باشند. درمان این شرایط به محل و مسیر شکستگی دندان، و نیز میزان آسیب وارده بستگی دارد.

دندان نهفته و نیمه نهفته

نهفتگی دندان زمانی رخ می دهد که یک عامل مانند دندان دیگر، لثه ها، یا استخوان مانع قرار گرفتن دندان در جای درست خود در دهان شود. شایع ترین موارد نهفتگی دندان به دندان های عقل مربوط می شوند زیرا معمولاً آخرین دندان هایی هستند که بیرون می آیند. وقتی استخوان فک نمی تواند این دندان های اضافی را در خود جای دهد، دندان زیر لثه باقی می ماند. این نهفتگی می تواند موجب بروز فشار، درد و حتی سوزش فک شود.

بیماری لثه

بیماری لثه که تحت عنوان ژینژیویت gingivitis و پریودونتیت periodontitis نیز شناخته می شود، دارای ویژگی هایی مانند عفونت لثه های پیرامون دندان است. این عفونت در نهایت موجب تحلیل استخوان و لثه خواهد شد. لثه ها از دندان ها جدا می شوند و فاصله می گیرند و بین آنها پاکت (حفره) هایی بوجود می آید که پر از باکتری می شوند. در نتیجه ریشه های دندان ها در معرض پلاک قرار می گیرند و مستعد پوسیدگی می شوند و نسبت به سرما و لمس حساس می شوند.

حساسیت دندان

گاهی اوقات ممکن است متوجه شوید که همه دندان های شما یا یک دندان خاص نسبت به هوا، مایعات و غذای سرد حساس هستند. برخی افراد هم هستند که تنها دلیل درد دندان های آنها حساسیت دندان است. به این معنا که دندان های آنها به دمای پایین حساسیت نشان می دهند.

ممکن است دندانپزشک از شما بخواهد درمان را با استفاده از خمیر دندان های خاصی آغاز کنید که برای دندان های حساس تولید می شوند و می توانند علائم درد را تخفیف دهند. کار دیگری که دندانپزشک ممکن است انجام دهد اعمال فلوراید روی دندان است (مخصوصاً روی قسمت هایی از دندان که به لثه متصل می شوند). همیشه برای دندانپزشک خود به طور کامل توضیح دهید چه زمان هایی هر نوع حساسیت دندان را تجربه می کنید.

علت دندان درد

دندان درد غیر مرتبط با دندان!

باور کنید یا نه، گاهی اوقات درد یا حساسیت دندان ها هیچ ربطی به دندان ندارد. مثلاً، در صورت عفونت یا تجمع خون در سینوس، ممکن است متوجه شوید که دندان های شما بیشتر از حد معمول حساس شده اند. ممکن است حتی درد یا ناراحتی داشته باشید که به نظر می رسد چند دندان منشاء آن هستند. در واقع این درد ناشی از عفونت سینوس است. احتمال بروز این مشکل زمانی افزایش می یابد که درد در دندان های فک بالا بروز یابد، زیرا دقیقاً زیر حفره های سینوس واقع شده اند. هرگونه درد یا فشار ناشی از سینوس ها می تواند این دندان ها را تحت تأثیر قرار دهد. اگر دندانپزشک شما احساس کند این احتمال وجود دارد، ممکن است برای شما داروی دکونژستانت (ضد احتقان) تجویز کند تا ببیند آیا علائم کاهش می یابند یا خیر، که مشخص می شود حدس پزشک شما صحیح بوده است.

• حمیدرضا

سلام بسیار مفید بود ممنونم