فِرنوم و فرِنِکتومی چیست؟

 در مقالات آموزشی دندانپزشکی ترمیمی, مقالات آموزشی دندانپزشکی زیبایی, مقالات عمومی دندانپزشکی

فِرنوم چیست؟

داخل دهان، فرنوم یا فرنولوم یک تکه بافت نرم است که به صورت یک خط باریک بین لب ها و لثه ها قرار می گیرد. این تکه بافت در بالا و پایین دهان وجود دارد. علاوه بر این دو فرنوم، یک فرنوم دیگر وجود دارد که در زیر زبان امتداد پیدا می کند و آن را به کف دهان، پشت دندان ها متصل می کند. ضخامت و ارتفاع فرنوم در افراد مختلف می تواند متفاوت باشد.

گاهی اوقات فرنوم ها حین غذا خوردن، بوسیدن، یا استفاده از ابزارهای دهانی مانند بریس ها، ممکن است کشیده شوند. گرچه این آسیب می تواند منجر به خونریزی زیادی شود، اما معمولاً نیازی به بخیه زدن یا درمان های پزشکی ندارد. با این حال، متخصصان توصیه می کنند فردی که با پارگی فرنوم مواجه شده است باید تحت بررسی قرار بگیرند زیرا گاهی اوقات می تواند نشانه سوء استفاده جسمی باشد.

در صورتی که در یک نفر یک یا چند فرنوم سر راه استفاده عادی از دهان قرار بگیرند یا پیوسته دچار پارگی شوند، جراح دهان یا دندانپزشک می توانند برداشتن آن با کمک جراحی را توصیه کنند. این نوع جراحی فِرِنِکتومی نامیده می شود.

انواع فرنوم

دو نوع فرنوم داخل دهان وجود دارند:

 

فِرنوم و فرِنِکتومی

فِرنوم و فرِنِکتومی

 

فرنوم زبانی

این نوع فرنوم پایه زبان را به کف دهان متصل می کند. در صورتی که این فرنوم فشرده و کوتاه باشد، گره زبانی نامیده می شود. وقتی این اتفاق رخ می دهد، می تواند روی نحوه حرکت زبان داخل دهان تأثیر بگذارد و می تواند باعث شود شیر خوردن درست برای نوزاد دشوار باشد.

 

فِرنوم و فرِنِکتومی

فِرنوم و فرِنِکتومی

 

فرنوم لبی

این نوع فرنوم در جلوی دهان و بین لب و لثه بالا یا بین لب و لثه پایین واقع شده است. در صورتی که در این بافت مشکلی بوجود بیاید، می تواند روی نحوه رشد دندان ها تأثیر بگذارد که اگر باعث کشیده شدن لثه ها شود و لثه ها از روی ریشه دندان ها کنار بروند، در نهایت روی سلامت دهان و دندان ها اثر خواهند گذاشت.

فِرنوم و فرِنِکتومی

فِرنوم و فرِنِکتومی

 

مشکلات همراه با ناهنجاری های فرنوم

هدف فرنوم دادن استحکام و ثبات به لب بالا، لب پایین، و زبان داخل دهان است. وقتی فرنوم به صورت غیر عادی داخل دهان رشد می کند، می تواند منجر به بروز مشکلاتی داخل دهان شود. برخی مشکلاتی که ممکن است فرد با وجود فرنوم مشکل دار تجربه کند عبارتند از:

  • ناهنجاری های رشد داخل دهان.
  • ناراحتی حین قورت دادن غذا.
  • ایجاد مشکل در رشد عادی دو دندان جلوی فک بالا که موجب ایجاد فاصله بین آنها می شود.
  • پاره شدن فرنوم.
  • مشکل در شیر خوردن نوزاد، به خاطر وجود گره لبی یا گره زبانی.
  • خر و پف کردن و تنفس دهانی، در نتیجه ناهنجاری رشد فک در نتیجه رشد غیر عادی فرنوم.
  • مشکلات گفتاری در صورت وجود گره زبانی.
  • مشکل در کشش کامل زبان.
  • ایجاد فاصله بین دو دندان جلو.
  • مشکل کشیدگی بافت لثه از روی پایه دندان ها و بی پوشش ماندن ریشه دندان ها.

ناهنجاری های فرنوم می توانند پس از جراحی های دهانی نیز اتفاق بیفتند که در نتیجه مشکلاتی در تکنیک های جراحی بوجود می آیند. برای جراح دهان مهم است هنگام برش بافت نرم داخل دهان کاملاً دقیق و محتاط باشد. هر کار غیر عادی می تواند منجر به بروز یک ناهنجاری در فرنوم و مشکلات طولانی مدت در دندان ها، لثه ها، و دهان شود.

فِرنوم و فرِنِکتومی

فِرنوم و فرِنِکتومی

 

فرِنِکتومی چیست؟

فرنکتومی جراحی است که برای برداشتن فرنوم انجام می شود. این جراحی به گونه ای طراحی شده است که هر گونه تأثیرات سوء فرنوم که منجر به مشکلات رشد می شوند را برطرف سازد. این کار معمولاً به معنای کاهش فرنومی است که خیلی بلند یا خیلی فشرده است.

فرنکتومی ها معمولاً تنها زمانی توصیه می شوند که فرنوم فرد سر راه استفاده عادی از دهان و رشد آن قرار می گیرد یا دائماً دچار بریدگی می شود. این نوع جراحی عموماً در کودکانی انجام می شود که به خاطر غیر عادی بودن فرنوم خود نمی توانند درست صحبت کنند یا از سینه مادر شیر بخورند. اگر کودک شما ناهنجاری شدید فرنوم دارد، معمولاً جراحی های گسترده تر دهانی توصیه می شوند. برای کسب اطلاع از گزینه های دیگر با پزشک کودک خود صحبت کنید.

 

فِرنوم و فرِنِکتومی

فِرنوم و فرِنِکتومی

 

طی جراحی فرنکتومی چه اتفاقی می افتد؟

فرنکتومی ها معمولاً جراحی های کوتاهی هستند که در مطب جراح دهان و تحت بی حسی موضعی انجام می شوند. بهبود پس از این جراحی خیلی سریع است و عموماً چند روز طول می کشد. بسته به میزان گستردگی جراحی و هدف آن، این فرایند را می توان با استفاده از تیغ جراحی، با الکتروسرجری، یا با کمک لیزر انجام داد.

جراح دهان یا منطقه جراحی را بی حس می کند، یا اگر جراحی خیلی گسترده باشد یا سن بیمار خیلی پایین باشد، بیهوشی عمومی استفاده می شود. در طول بیهوشی عمومی، فرد آگاه نیست و هیچ دردی احساس نخواهد کرد. سپس جراح دهان شما بخش کوچکی از فرنوم را بر خواهد داشت و در صورت لزوم زخم آن را بخیه خواهد زد.

مراقبت های پس از جراحی عموماً شامل استفاده از داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی هستند که برای تسکین درد استفاده می شوند. علاوه بر این، منطقه جراحی باید تمیز نگه داشته شود و از حرکات زیاد زبان باید جلوگیری شود.

نکته پایانی …

همه افراد داخل دهان خود فرنوم دارند، اما شکل و اندازه فرنوم ها در افراد مختلف متفاوت است. از آنجا که فرنوم ها بافت هایی نیمه شل داخل دهان هستند، برخی افراد هر از گاهی پارگی آنها را تجربه می کنند. معمولاً این اتفاقات نگران کننده نیستند.

در برخی موارد، ممکن است فرنوم فرد خیلی بلند باشد یا شکلی غیر عادی داشته باشد. ناهنجاری های شدید فرنوم می توانند سر راه استفاده از دهان قرار بگیرند. علاوه بر این، آنها می توانند علامت و نشانه یک مشکل جدی سلامتی باشند.

0/5 (0 نظر)
0/5 (0 نظر)
Recent Posts

Leave a Comment