ایمپلنت فوری یا ایمپلنت یک روزه

 در مقالات آموزشی جراحی و کاشت ایمپلنت, مقالات عمومی دندانپزشکی

ایمپلنت های دندانی یک روزه (که اغلب ایمپلنت های دندانی فوری نامیده می شوند) به معنای کاشت همزمان یک یا چند ایمپلنت داخل استخوان فک، و به جای ۳ تا ۶ ماه صبر کردن برای بهبود ایمپلنت و جوش خوردن آن با استخوان، روکش / بریج یا پروتز مصنوعی بلافاصله پس از کاشت ایمپلنت کار گذاشته می شوند. به این معنا که نیاز نیست یک مدت بدون دندان سپری کنید (اعتماد به نفس بیشتری خواهید داشت و به زیبایی شما لطمه وارد نخواهد شد). گرچه نرخ شکست این نوع ایمپلنت های دندانی بالاتر است، زیرا بارگذاری سریع زمان کافی برای بهبود و جوش خوردن ایمپلنت با استخوان فک را نمی دهد.

چه تفاوتی بین ایمپلنت های سنتی و ایمپلنت های یک روزه وجود دارد؟

دو تفاوت اصلی بین ایمپلنت های دندانی سنتی و ایمپلنت های دندانی یک روزه وجود دارد:

  • با ایمپلنت های دندانی یک روزه نیاز نیست هیچ بازه زمانی را بدون دندان یپری کنید، در حالی که با ایمپلنت های دندانی سنتی یک دوره ۳ تا ۶ ماهه را باید بدون دندان سپری کنید.
  • نرخ شکست ایمپلنت های دندانی در ایمپلنت های یک روزه بالاتر است.

گرچه بیماران واقعاً دوست ندارند چند ماه را بدون دندان سپری کنند که کاملاً مشهود هم باشد، باید نرخ موفقیت پایین تر ایمپلنت های دندانی یک روزه را نیز مد نظر قرار دهید. حتماً راجع به این موضوع با دندانپزشک خود صحبت کنید.

مقایسه کوتاه ایمپلنت های دندانی یک روزه و ایمپلنت های دندانی سنتی

ایمپلنت های دندانی سنتیایمپلنت های دندانی یک روزه

برای کاشت ایمپلنت های دندانی سنتی لازم است ایمپلنت داخل استخوان فک قرار بگیرد. سپس بافت لثه (مخاط) روی آن بخیه زده می شود یا یک هیلینگ کپ روی آن گذاشته می شود. تکمیل دوره بهبود به این معناست که استخوان با سطح ایمپلنت جوش خورده است، سپس اباتمنت متصل می شود و روکش روی آن قرار می گیرد.

وقتی از ایمپلنت های دندانی یک روزه حرف می زنیم، اساساً به این معناست که بلافاصله با روکش یا بریج بارگذاری می شود. فرایند کارگذاری ایمپلنت درست به همین صورت است. اما پس از کارگذاری آن روکش موقت بلافاصله کار گذاشته می شود.
پس از یک دوره بهبود ۳ تا ۶ ماهه، یک روکش دائم روی ایمپلنت قرار داده می شود. هیچ روکش موقتی استفاده نمی شود.

در ایمپلنت های یک روزه ابتدا روکش موقت کار گذاشته می شود. سپس، پس از آنکه ایمپلنت با استخوان جوش می خورد و به استحکام نهایی خود می رسد، با یک روکش دائمی تعویض می شود.

مقدار زمان کافی به ایمپلنت داده می شود تا بهبود پیدا کند و محکم داخل استخوان قرار بگیرد.از آنجا که بلافاصله بار گذاری می شوند، تقریباً هیچ زمانی برای بهبود و اسئواینتگریشن وجود ندارد.
 

 

طی دوره بهبود به تشکیل استخوان هیچ خدشه ای وارد نمی شود زیرا نیروهای ناشی از جویدن و بلع تقریباً به طور کامل حذف شده اند.

دوره بهبود از زمان کار گذاری روکش موقت تا کار گذاری روکش دائم تلقی می شود. ممکن است به بهبود مقداری خدشه وارد شود زیرا روکش موقت در حال انجام وظیفه خود است. به این معنا که فشارهایی که حین غذا خوردن بوجود می آیند از طریق روکش موقت به ایمپلنت منتقل می شوند. این می تواند در پیوند و جوش خوردن استخوان با ایمپلنت خدشه وارد کند و منجر به از دست رفتن ایمپلنت شود.
کل فرایند تقریباً ۵ تا ۶ ماه طول می کشد و اگر پیوند استخوان یا هر فرایند دیگری نیز وجود داشته باشد، حتی ممکن است بیشتر نیز طول بکشد.این فرایند تقریباً ظرف مدت یک روز انجام می شود تا روکش دائم روی ایمپلنت قرار داده شود.
تعداد مراجعات بیشتری لازم است.تعداد مراجعات کمتری لازم است.
پس از کار گذاری ایمپلنت، بواسطه عدم وجود دندان، معمولاً از اعتماد به نفس بیمار کاسته می شود.چنین مشکلی وجود ندارد، زیرا بیمار مطب را با دندان های جدید ترک می کند.
نرخ موفقیت بالاتر است.نرخ موفقیت پایین تر از ایمپلنت های سنتی است.

چه زمانی ایمپلنت های دندانی یک روزه توصیه می شوند؟

ایمپلنت های دندانی یک روزه زمانی پیشنهاد می شوند که استخوان فک به اندازه کافی سالم است و استخوان از کیفیت کافی برخوردار است و نیازی به فرایندهای اضافی مانند پیوند استخوان و سینوس لیفت برای برطرف نمودن نقص استخوانی که قرار است ایمپلنت را در بر بگیرد وجود ندارد. سلامت و بهداشت عمومی دهان برای تعیین احتمال موفقیت نیز عامل مهمی است. عوامل دیگر مانند سلامت عمومی و بیماری های سیستمیک نیز نقش حیاتی ایفا می کنند. افراد سالم بدون هیچ مشکلات سیستمیکی، گزینه های خوبی هستند زیرا بهبود استخوان نسبتاً سریع پیش می رود.

برخی مشکلات سلامتی هستند که با وجود آنها استفاده از ایمپلنت های یک روزه توصیه نمی شود. شایع ترین آنها عبارتند از:

دیابت: تحلیل و جذب استخوان در افراد دیابتی بسیار شایع است.

پوکی استخوان: بیماران مبتلا به پوکی استخوان. استخوان های پوک و با کیفیت پایین باعث می شوند اسئواینتگریشن به کندی پیش برود و خطرناک باشد.

بیماری پاژه استخوان: در بیماری پاژه استخوان شکل گیری استخوان به صورت غیر عادی صورت می گیرد، زیرا بدن تلاش می کند استخوان تحلیل رفته را ترمیم نماید. این تلاش برای ترمیم باعث ایجاد تغییر در ابعاد استخوان می شود. معمولاً افزایش ناهماهنگ اندازه استخوان فک بالا اتفاق می افتد.

عامل مشترک در بیماری های مختلف استخوان و دیابت این است که آنها باعث کند شدن روند پیوند و جوش خوردن ایمپلنت و استخوان فک می شوند که موجب افزایش خطر شکست ایمپلنت می شود، مخصوصاً اگر ایمپلنت بلافاصله بارگذاری شده باشد.

کشیدن سیگار یکی دیگر از عواملی است که موجب اختلال در روند بهبود در جوامع توسعه یافته می شود. به شدت توصیه می شود قبل از کاشت ایمپلنت های دندانی کشیدن سیگار را متوقف کنید. عادات سالم، سرعت بهبود و نرخ موفقیت ایمپلنت های دندانی را بالا می برند.

روند کاشت ایمپلنت های دندانی یک روزه به چه شکل است؟

این فرایند، بسته به تعداد دندان های از دست رفته، کیفیت و کمیت استخوان، سلامت دهان، و سلامت عمومی بیمار، برای بیماران مختلف متفاوت است.

مراحل کاشت ایمپلنت تکی یک روزه یا فوری

این درمان اغلب برای جایگزینی یک دندان از دست رفته از جلوی دهان استفاده می شود. این فرایند، در مقایسه با دیگر انواع ایمپلنت های یک روزه، از بالاترین نرخ موفقیت برخوردار است. بیمارانی که یک دندان از جلوی دهان آنها از دست رفته است، این روش درمان را به روش سنتی کاشت ایمپلنت ترجیح می دهند تا مجبور نباشند ۳ تا ۶ ماه بدون دندان صبر کنند تا ایمپلنت آنها جوش بخورد و بهبود پیدا کند.

با یک دندانپزشک مجرب، یک ایمپلنت با کیفیت، و سلامت مناسب دهان بیمار، این درمان می تواند گزینه خوبی باشد.

ایمپلنت های دندانی فوری یا یک روزه

ایمپلنت های دندانی فوری یا یک روزه

 

کاشت ایمپلنت های یک روزه تکی به جای ۲ یا ۳ دندان از دست رفته

ایمپلنت تکی می تواند به عنوان تکیه گاه اباتمنت و بریج یک طرفه نیز عمل کند. تکیه گاه اباتمنت به این معناست که ایمپلنت کاشته شده جایگزین بیشتر از دو دندان از دست رفته در هر یک دو طرف می شود، در حالی که بریج های یک طرفه به این معنا هستند که جایگزین بیشتر از یک دندان از دست رفته می شوند. این نوع ایمپلنت ها درست شبیه یک بالکن هستند که از ساختمان بیرون زده اند. هر دو نوع آنها هم به واسطه فشارهای نا مناسب حین جویدن، احتمال شکست دارند.

بعلاوه، فشاری که به همه دندان های کاشته شده وارد می شود مستقیماً تنها روی یک ایمپلنت وارد می شود، که باعث می شود نیروی مخرب آن چندین برابر شود، که باعث می شود ایمپلنت استحکام خود را از دست دهد و شل شود.

 

ایمپلنت های دندانی فوری یا یک روزه

ایمپلنت های دندانی فوری یا یک روزه

بریج های سنتی جایگزین ۳ یا ۴ دندان

سه یا چهار دندان از دست رفته در یک قوس دندانی با بریج های سنتی یک روزه بر پایه ایمپلنت جایگزین می شوند. در این صورت، دو ایمپلنت کار گذاشته می شوند و با موفقیت جایگزین یک یا دو دندان از دست رفته در وسط می شوند. این درمان، نسبت به تکیه گاه اباتمنت و بریج یک طرفه، نرخ موفقیت بالاتری دارد، زیرا آنها نسبتاً ثابت تر هستند. بریج تحت حمایت ایمپلنت در دو طرف قرار دارد. علاوه بر این، هزینه بیشتری نیز در بر دارد، زیرا باید هزینه دو ایمپلنت پرداخته شود.

ایمپلنت های دندانی فوری یا یک روزه

ایمپلنت های دندانی فوری یا یک روزه

 

 

یک دست ایمپلنت کامل

آنها جایگزین دندان های از دست رفته در دهان می شوند. ایمپلنت های مجزا به جای هر دندان کاشته می شوند. امروزه از آنها استفاده نمی شود، چه در ایمپلنت های یک روزه، چه در ایمپلنت های سنتی، زیرا افزایش قابل توجهی در هزینه های درمان بوجود می آورد بدون آنکه مزیت چندانی داشته باشد. گزینه های بهتری برای درمان این موارد وجود دارد، که در زیر به شما معرفی خواهند شد.

 

ایمپلنت های دندانی فوری یا یک روزه

ایمپلنت های دندانی فوری یا یک روزه

 

ایمپلنت های All-on-4

کل دندان های یک قوس دندانی، بالا یا پایین، روی چهار ایمپلنت قرار می گیرند. دو ایمپلنت در هر سمت قوس دندانی کاشته می شوند که روی آنها بریج قرار داده می شود. این تکنیک به طور گسترده برای مواردی استفاده می شود که فرد کاملاً بدون دندان باشد (هیچ دندانی در قوس دندانی وجد نداشته باشد). شکل متفاوتی از آن،  all-on-6 است، که در آن در هر قوس دندانی سه ایمپلنت کار گذاشته می شود. تکنیک  all-on-6 زمانی استفاده می شود که نیاز به حمایت اضافی باشد. مهمترین مزیت آن این است که می توان از انجام پیوند استخوان خودداری کرد. بعلاوه، تعداد ایمپلنت ها نیز در مقایسه با یک دست ایمپلنت کامل کمتر است، که باعث می شود اقتصادی تر و مقرون به صرفه تر باشد.

 

 

ایمپلنت های دندانی فوری یا یک روزه

ایمپلنت های دندانی فوری یا یک روزه

 

مراقبت از ایمپلنت های دندانی پس از فرایند کاشت

موفقیت ایمپلنت های دندانی تا میزان زیادی به حفظ بهداشت دهان و سلامت آن بستگی دارد. حفظ بهداشت خوب دهانی بویژه برای ایمپلنت های دندانی یک روزه یا فوری، از اهمیت ویژه ای برخوردار است زیرا به طور کلی خطر شکست آنها در مقایسه با ایمپلنت های دندانی سنتی بالاتر است.

در روز کاشت ایمپلنت

  • توصیه می شود قبل از فرایند به اندازه کافی بخوابید و استراحت کافی داشته باشید.
  • از رفتن سر کار، در همان روز بپرهیزید. بهتر است روز بعد هم از رفتن سر کار خودداری کنید.
  • از هر گونه ورزش و پیاده روی و هر گونه فعالیت شدیدی خودداری کنید.
  • غذا خوردن باید بسیار سبک و سالم باشد و از غذاهای ادویه دار، نوشیدنی کربن دار و داغ اجتناب شود.
  • هیچ گونه اسپری یا پماد مسکنی نباید استفاده شود. تجویز آنتی بیوتیک و مسکن های درست و مناسب توسط دندانپزشک الزامی است.
  • باید از کشیدن سیگار مطلقاً خودداری شود.

دو تا سه روز پس از کاشت ایمپلنت

  • فعالیت های معمولی، کارهای اداری و منزل را می توان انجام داد.
  • از انجام فعالیت های شدید در باشگاه خودداری نمایید.
  • رژیم غذایی سالمی داشته باشید.
  • مسواک زدن باید به آرامی انجام شود.

پس از یک هفته

  • توصیه می شود یک هفته پس از جراحی، حتی اگر همه چیز خوب پیش می رود، به دندانپزشک نراجعه نمایید.
  • در صورت بروز هر گونه ناراحتی، می توانید حتی در این فاصله زمانی نیز مراجعه کنید.
  • دندانپزشک پس از معاینه و ارزیابی می تواند تأیید کند همه چیز خوب پیش می رود.

 

 

ایمپلنت های دندانی فوری یا یک روزه

ایمپلنت های دندانی فوری یا یک روزه

 

مراقبت های عمومی

مسواک زدن درست: توصیه می شود مسواک زدن با یک مسواک نرم را به آرامی انجام دهید زیرا برای بافت های دهان و روکش ها به اندازه کافی نرم هستند و آنقدر انطاف پذیرند که می توانند با سطوح روکش های تطبیق پیدا کنند زیرا برای پاکسازی دقیق و کامل و زدودن پلاک های دندانی لازم اسست. توصیه می شود از خمیر دندان های حاوی فلوراید استفاده شود زیرا به پیشگیری از ایجاد حفره های دندانی و پوسیدگی کمک می کند.

استفاده از دهانشویه: از مصرف دهانشویه های بر پایه الکل اجتناب نمایید. استفاده از دهانشویه به کاهش باکتری های داخل دهان و پلاک های موجود کمک می کند که در نهایت موجب بهبود بهداشت دهان می شود.

 

ایمپلنت های دندانی فوری یا یک روزه

ایمپلنت های دندانی فوری یا یک روزه

 

 

پاکسازی بین دندانی: منطقه بین دندان ها یا سطح تماس آنها باید با کمک نخ دندان، ترجیحاً بدون موم، تمیز شود. مسواک های بین دندانی نیز برای لثه های تحلیل رفته در دسترس هستند. این ابزار موجب ارتقاء سلامت لثه ها می شود. در دراز مدت، مانع تحلیل استخوان بین دندانی می شود.

مراقبت های عمومی از سلامت: مشکلات و بیماری های سیستمیک مانند دیابت و فشار خون بالا باید کنترل شوند. معاینه و درمان صحیح از اهمیت ویژه ای برخوردارند. ترک عادات مخرب و آسیب رسان: عاداتی مانند کشیدن سیگار، مصرف الکل، و جویدن تنباکو باید ترک شوند. این کار برای موفقیت طولانی مدت ایمپلنت های دندانی مفید است.

5/5 (1 نظر)
5/5 (1 نظر)
نوشته های توصیه شده

Leave a Comment