تأثیر سیگار روی شکست ایمپلنت دندانی

 در مقالات آموزشی جراحی و کاشت ایمپلنت, مقالات عمومی دندانپزشکی

کشیدن سیگار یکی از رفتارهای بسیار شایع در بین جوامع مختلف است. در این مقاله قصد داریم به تأثیرات کشیدن سیگار روی ایمپلنت های دندانی بپردازیم. این حقایق برای طرح درمان بیماران سیگاری به متخصصان دندانی کمک می کنند.

یکی از ضروری ترین پیشرفت هایی که در دندانپزشکی مدرن صورت گرفته است توانایی جایگزینی دندان های از دست رفته با استفاده از ایمپلنت های تیتانیومی است که مستقیماً داخل استخوان فک قرار می گیرند. از یک دندان تنها گرفته تا کل قوس دندانی، یا تنها برای ثابت کردن یک دنچر (پروتز مصنوعی) متحرک، کاشت ایمپلنت های دندانی می تواند نسبت به بسیاری از گزینه های جایگزینی دندان نتایج موفقیت آمیزتری داشته باشد و در عین حال مشکلات کمتری داشته باشد. یکی از اصلی ترین اکتشافاتی که در زمینه موفقیت کاشت ایمپلنت های دندانی صورت گرفته است، که در نهایت منجر به ابداع مواد و تکنیک های بسیار با کیفیت در این درمان شده است پی بردن به موضوع “اسئواینتگریشن” یا همان جوش خوردن ایمپلنت های تیتانیومی با استخوان پیرامون است.

رابطه کشیدن سیگار و سلامت عمومی بدن

بیش از ۴ میلیون نفر در سراسر دنیا در سال ۲۰۰۰ در نتیجه اعتیاد آنها به نیکوتین جان خود را از دست دادند. این عدد آنقدر بالا است که نشان می دهد تنباکو چقدر می تواند آسیب رسان باشد. عمر تنباکو به اندازه تمدن بشریت است. مصرف این ماده با سرعت بالا در سراسر دنیا گسترش یافت. نیکوتین موجب بالا رفتن ضربان قلب، فشار خون، و تعداد تنفس می شود و باعث می شود فردی که از آن استفاده می کند احساس هوشیاری بالاتری داشته باشد. متأسفانه، این تأثیرات پس از ۲۰ دقیقه یا بیشتر از بین می روند و حس تمایل به مصرف یک نخ سیگار دیگر در فرد باقی می ماند.

کشیدن سیگار تأثیر خود روی سلامت عمومی و سلامت دهان و دندان فرد دارد. اصلی ترین رابطه بین کشیدن سیگار و بیماری های کرونری (عروق تاجی) قلب، سکته، آترواسکلروز تحت بالینی، بیماری های مزمن انسداد ریه، پنومونی (ذات الریه)، وزن کم هنگام تولد، و سرطان های متعددی که بی شک در پی مصرف نیکوتین بروز پیدا می کنند. در زنان بارداری که سیگار می کشند یا تنباکو مصرف می کنند احتمال مرده به دنیا آمدن جنین آنها وجود دارد.

 

 

تأثیر سیگار روی شکست ایمپلنت دندانی

تأثیر سیگار روی شکست ایمپلنت دندانی

رابطه کشیدن سیگار و سلامت دهان و دندان ها

تا جایی که به سلامت دهان و دندان ها مربوط می شود، این ماده می تواند منجر به بالا رفتن خطر بیماری های پریودنتال، ضایعات پیش سرطانی و سرطانی دهانی، پوسیدگی ریشه های دندان ها و پری ایمپلنتایتیس شود. علاوه بر این، می تواند منجر به اختلال قوه چشایی، ایجاد لکه روی دندان ها و ترمیم های دندانی، و نیز تأخیر در بهبود زخم پس از فرایند کشیدن دندان، فرایندهای پریودنتال، و جراحی های ارتوگناتیک شود. کشیدن سیگار می تواند موجب افزایش ترشح سایتوکین های التهابی مانند اینترلوکین-۱ شود که منجر به افزایش آسیب به بافت و تحلیل (جذب) استخوان آلوئولار شود. نیکوتین ممکن است روی سنتز پروتئین های سلولی تأثیر بگذارد و توانایی چسبندگی فیبروبلاست های لثه را مختل کند، در نتیجه در روند بهبود زخم اختلال ایجاد کند و/ یا موجب تشدید بیماری پریودنتال شود.

مکانیزم اصلی که کشیدن سیگار با آن موجب مختل شدن روند بهبود زخم می شود ناشناخته است. مکامیزم های مختلفی که در فرضیات متعدد آمده اند عبارتند از سمیت نیکوتین، مونواکسید کربن، و سیانید هیدروژن به سلول هایی که در روند بهبود زخم دخیل هستند، انقباض عروق، و کاهش پرفیوژن بافت در نتیجه آزاد شدن کاتکولامین (هورمون های نوراپی نفرین و اپی نفرین) افزایش چسبندگی پلاکت ها و غلظت خون که به بالا رفتن خطر انسداد ریز عروقی، و بالا رفتن سطح فیبرینوژن (تارهای لخته زا)، کربوکسی هموگلوبین، و اختلال در عملکرد لوکوسیت های چند ریخت هسته ای.

تنباکو تقریباً  می تواند روی نتایج تمام فرایندهای درمانی معمولی که داخل حفره دهان انجام می شوند تأثیر منفی داشته باشد، از درمان های غیر جراحی پریودنتال ساده گرفته تا جراحی های ارتوگناتیک. افراد سیگاری نسبت به افراد غیر سیگاری، نسبت به درمان های جراحی پریودنتال واکنش نامطلوب تری نشان می دهند. فعالیت فیبرینولیتیک در نتیجه کشیدن سیگار که می تواند خونرسانی به استخوان آلوئولار پس از کشیدن دندان را کاهش دهد و منجر به خشکی حفره دندان شود، در بین افراد سیگاری بسیار شایع است. با قرار گرفتن در معرض دوز بالای نیکوتین، شکل گیری استخوان پس از پوکی استخوان با مشکل مواجه می شود.

 

 

تأثیر سیگار روی شکست ایمپلنت دندانی

تأثیر سیگار روی شکست ایمپلنت دندانی

کشیدن سیگار و خطر شکست کاشت ایمپلنت دندانی

برای موفقیت آمیز بودن کاشت ایمپلنت های دندانی، درست از جراحی گرفته تا قرار گیری روکش روی آن، و نگهداری درست از آن، عوامل متعددی نقش دارند. نرخ موفقیت کاشت ایمپلنت های دندانی بسیار بالا گزارش شده است. اما بر اساس همین گزارشات، نرخ در مواردی که عوامل خطر بیشتری وجود داشته است، شکست ایمپلنت های دندانی بالاتر بوده است.عامل خطر به هر چیزی گفته می شود که احتمال شکست را افزایش می دهد. برخی از این عوامل به بیمار (سلامت عمومی بیمار، عادات کشیدن سیگار و مصرف تنباکو، کیفیت و کمیت استخوان، حفظ بهداشت دهان) مربوط می شوند و برخی دیگر به ویژگی های ایمپلنت (ابعاد، پوشش، و بارگذاری آن)، محل قرار گیری آن، و تجربیات جراح آن. به طور کلی، عواملی که به خود بیمار مربوط می شوند در این میان نقش تعیین کننده تری دارند.

 

تأثیر سیگار روی شکست ایمپلنت دندانی

تأثیر سیگار روی شکست ایمپلنت دندانی

 

بررسی ها حاکی از این هستند که نرخ شکست کاشت ایمپلنت های دندانی در افراد سیگاری بسیار بالا است و به عوامل متعددی مربوط می شود. در مطالعاتی که در این زمینه انجام شده اند مشخص شده است با کشیدن سیگار پس از کاشت ایمپلنت، تحلیل استخوانی اطراف ایمپلنت بیشتر اتفاق می افتد، و در مرحله دوم و پس از قرار گیری اباتمنت و روکش روی ایمپلنت، میزان بهبود زخم اطراف ایمپلنت کاهش می یابد در نتیجه کاشت ایمپلنت بیشتر با شکست مواجه می شود.

در افراد سیگاری، افزایش فعالیت آنزیم آرژیناز در پی استفاده از نیکوتین، می تواند موجب بالا رفتن احتمال عفونت های باکتریایی و بالا رفتن احتمال شکست ایمپلنت های دندانی شود. مصرف هر گونه مواد دخانی می تواند موجب بالا رفتن احتمال پری ایمپلنتایتیس، پاکت های مخاطی عمیق اطراف ایمپلنت های دندانی، التهابات مخاطی اطراف ایمپلنت، و افزایش جذب و تحلیل استخوان پیرامون ایمپلنت شود.

0/5 (0 نظر)
0/5 (0 نظر)
نوشته های توصیه شده

Leave a Comment