انواع روکش های دندانی و موارد استفاده آنها

 در مقالات آموزشی درمان ریشه (عصب کشی), مقالات آموزشی دندانپزشکی ترمیمی, مقالات آموزشی دندانپزشکی زیبایی, مقالات عمومی دندانپزشکی

روکش های دندانی به عنوان یک مفهوم جدید بازسازی و احیاء دندان/ یا دندان هایی که تحت تأثیر قرار گرفته اند، با درد کمتر ظاهر شده اند. گرچه روکش های دندانی از زمان باستان تاکنون وجود داشته اند، اما تا همین اواخر تحت تأثیر افزایش تقاضا قرار گرفته اند، تا جایی که برای افراد در تمام سنین به کار گرفته می شوند. بسته به نیازمندی ها و انتخاب های شخصی، انواع مختلف انواع مختلف روکش های دندان ساخته می شوند تا نیازهای مختلف را برآورده سازند. برای آنکه مطمئن شوید هر روکش دندانی چه ویژگی هایی دارد، در این مقاله ما به معرفی همه آنها با شرح ویژگی های مربوط به آنها خواهیم پرداخت.

انواع روکش های دندانی

مواد روکش های دندانی

مواد روکش های دندانی

روکش های فلزی ضد زنگ

روکش های فلزی ضد زنگ که یکی از رایج ترین موادی هستند که برای ساخت ایمپلنت های دندانی در دندانپزشکی کودکان استفاده می شوند، انتخابی ایده آل برای دندان های شیری هستند که مستلزم آن هستند که ترمیم دندان و ساختار آن راهی برای بیرون آمدن دندان دائمی ایجاد کنند.

با این حال، این حمایت نقش تأثیر گذاری در هدایت رشد آینده دندان های دائمی ایفا می کند. به لطف فراگیر بودن موادی که برای ساخت آنها استفاده می شود، به راحتی با کل دهان تلفیق می شوند، بدون آنکه باعث ایجاد مشکل در جویدن، مسواک زدن، و نخ دندان کشیدن شود.

شاید به طور موقت منجر به بروز ناراحتی شوند، اما نشان می دهد که بدن شما در حال عادت کردن به عنصر جدید است. روکش های فلزی ضد زنگ انتخابی ایده آل برای دندانپزشکی ترمیمی کودکان و بزرگسالان هستند.

مواد روکش های دندانی

مواد روکش های دندانی

روکش های سفید ES

روکش های سفید ES معمولاً روکش های پیش ساخته ای متشل از آناتومی جزئی اکلوزال هستند که می توانند روی دندان هایی که تحت تأثیر قرار گرفته اند قرار بگیرند بدون آنکه تغییرات نهایی، از جمله کاهش سایز، روی آنها انجان شده باشد. از نظر شکل روکش، آنها شبیه قالب برای دندان ها هستند، که آنها را در برابر آسیب های خارجی و پوسیدگی پوشش می دهند. آنها معمولاً برای کودکان نوپا لازم هستند که در سنین شکل گیری مراقبت های دندانی هستند و به روکش های ساده تری نیاز دارند.

مواد روکش های دندانی

مواد روکش های دندانی

روکش های دندان سرامیکی

منشاء روکش های سرامیکی خاک رس سفید و سختی به نام “کائولین” Kaolin است (که در پرسلاین موجود است) که آن را به انتخابی ایده آل برای یک روکش دندانی محکم و از نظر زیبایی راضی کننده تبدیل می کند. روکش های سرامیکی برای افرادی ایده آل است که آلرژی دارند و ظاهر روکش برای آنها بسیار مهم است، از همه مهم تر اینکه رنگ سفید آنها با رنگ دندان های مجاور تلفیق می شود. دسته بندی آنها، که جزء روکش های فشرده شده هستند، همانطور که از نام آنها بر می آید، یک نوع سرامیک می تواند به شکل دندان فشردهش ود تا از نظر زیبایی شبیه یک ردیف دندان دیگر شما باشد. آنها فاقد کلاهک هستند و استحکام لازم خود را از دندان می گیرند، و به عنوان یک لایه اضافی عمل می کنند که به دندان مورد افزوده می شوند. روکش های سرامیکی بسیار اندک تهاجمی هستند و اگر از نظر بالینی برای شما مناسب باشند می توانند به عنوان نخستین گزینه تلقی شوند.

مواد روکش های دندانی

مواد روکش های دندانی

روکش های دندانی حاصل ترکیب پرسلاین و فلز

یکی از رایج ترین روکش های دندانی که مورد استفاده قرار می گیرند، روکش های ترکیبی فلز و پرسلاین هستند که در ترمیم دندان های آسیب دیده بسیار تأثیر گذار بوده اند. همان طور که از نام آنها بر می آید، این نوع روکش ها روکش های قالبی فلزی با روکش پرسلاین هستند تا بتوانند استحکام و زیبایی را یکجا در خود جای دهند.

آلیاژهای فلز آن بسته به کیفیت، مناسب بودن، و مورد پذیرش بدن قرار گرفتن انتخاب می شوند، که در نهایت مواد پرسلاین روی آن اعمال خواهد شد.

این نوع روکش ها اساساً برای افرادی استفاده می شوند که اعمال غیر ارادی مانند دندان قروچه شبانه دارند، یا برای ساخت بریج های بلند. بیشترین شهرت این ترکیب به خاطر مقاومت آن در عین رضایت بخش بودن از نظر ظاهری است.

مواد روکش های دندانی

مواد روکش های دندانی

روکش های دندانی از آلیاژ طلا

قدیمی ترین روکش های دندانی که به راحتی نیز جلب توجه می کنند روکش های ساخته شده از آلیاژ طلا هستند. طلا که نوعی فلز است که به شدت جلب توجه می کند، در برابر عواملی مانند آب و اکسیژن فوق العاده مقاوم است. این جنبه ها باعث شده اند این ماده در قالب روکش نیز تحت تأثیر قرار نگیرد. طلا بسیار با دوام است و از مقاومت کششی بالایی برخوردار است، و می تواند در برابر فشارهای زیاد مقاومت نماید.

با این حال، اگر شکسته شود، پوسیدگی دندان زیر آن علت بروز این امر بوده است. گرچه این ماده از نظر مفید بودن بسیار با دوام است، اما از نظر خلق لبخند سفید زیر سوال است. بنابراین، روکش های طلا روی دندان های مولر و پرمولر قرار داده می شوند و به خاطر قیمت بالای فلز آن می توانند نسبتاً پر هزینه باشند.

مواد روکش های دندانی

مواد روکش های دندانی

روکش های دندانی از جنس فلزات اساسی

این نوع روکش های دندانی که تحت عنوان فلزات غیر نجیب نیز شناخته می شوند، از عناصر محکم اما غیر نجیبی مانند نیکل، کرومونیوم، یا بریلیوم با مقادیر پراکنده ای از نقره، پالادیوم، یا تیتانیوم، تشکیل شده اند که ظاهر نقره ای رنگ به آنها می بخشند.

این عناصر فوق العاده با دوام در برابر سایش فوق العاده مقاوم هستند. در حقیقت، این روکش های دندانی می توانند تحت فشار و نیروهای زیاد قرار بگیرند. وقتی دندانپزشک آماده سازی برای این فرایند را با آلیاژ فلزات اساسی انجام می دهد، کمترین مقدار از ساختار دندان تراش داده می شود تا فضای لازم ایجاد شود.

مواد روکش های دندانی

مواد روکش های دندانی

روکش های زیرکونیا

روکش های زیرکونیا شبیه روکش های ترکیبی فلز و پرسلاین هستند به جز پودر پرسلاینی که برای زیرساخت استفاده می شود. در اینجا، زیرساخت مورد استفاده زیرکونیا است، که ماده منسجمی است و حمایت مورد نیاز را برای دندان های شکسته و آسیب دیده فراهم می آورد.

بعلاوه، ماهیت زیست تخریب پذیر بودن آن و نیز شفافیت ظاهری آن، اجازه می دهند این ماده از نظر زیبایی جذاب و از نظر یکنواختی مانند روکش های پرسلاین باشد. این ماده که در رنگ های متنوعی ارائه شده است، می تواند مانند روکش های فلزی به شکل کامل استفاده شود اما می تواند به طور کامل با زیرکونیا پوشش داده شود تا افرادی که دندان قوچه دارند از وجود فلزی آن آگاه شوند.

زیرکونیا می تواند از نظر استحکام، دوام، و زیبایی راضی کننده باشد. این ماده بین استفاده کنندگان رایج است.

مواد روکش های دندانی

مواد روکش های دندانی

روکش های تمام رزین

استفاده از این نوع روکش های بسیار ساده است و کم هزینه ترین روکش های دندانی هستند. با این حال، در مقایسه با روکش های دیگر موجود در این فهرست، آنها مستعد سایش و ترک خوردن هستند.

0/5 (0 نظر)
0/5 (0 نظر)
Recent Posts

Leave a Comment