تغییر رنگ دندان ها

 در مقالات آموزشی بهداشت دهان و دندان, مقالات آموزشی دندانپزشکی زیبایی, مقالات عمومی دندانپزشکی

گرچه افراد مشهور و مدل ها و بازیگران سینما دندان های سفید و درخشانی دارند، اما لبخند اکثر افراد جامعه به این شکل نیست و چندان هم شگفت انگیز نیست. خیلی چیزها هستند که می توانند رنگ دندان ها را تغییر دهند و باعث زرد شدن آنها شوند، که می تواند باعث شرمندگی فرد و بالا رفتن حساسیت او نسبت به ظاهرشان شوند، به همین دلیل سعی خواهند کرد از لبخند زدن پرهیز کنند.

بر اساس کتابخانه ملی پزشکی ایالات متحده آمریکا، رنگ غیر طبیعی دندان هر رنگی غیر از سفید یا سفید مایل به زرد است.

تغییر رنگ دندان ها

تغییر رنگ دندان ها

انواع تغییر رنگ دندان ها

تغییر رنگ دندان ها به دو دسته اصلی تقسیم می شوند: داخلی و خارجی. این تغییر رنگ می تواند ناشی از بسیاری از عوامل مربوط به سلامت باشد، از مصرف دارو گرفته تا عدم مسواک زدن کافی.

تغییر رنگ خارجی دندان ها

علل خارجی تغییر رنگ دندان ها سطح مینای دندان را تحت تأثیر قرار می دهند، که بیرونی ترین لایه سخت دندان است. گرچه به راحتی روی مینای دندان لکه ایجاد می شود، اما این لکه ها عموماً قابل زدودن و پاک شدن هستند.

نخستین علت تغییر رنگ دندان ها سبک زندگی است. کشیدن سیگار، نوشیدن چای و قهوه، و جویدن تنباکو بدترین عوامل هستند. تار و نیکوتین موجود در تنباکو مواد شیمیایی هستند که می توانند موجب ایجاد لکه روی سطح دندان های افرادی شوند که آن را می کشند یا می جوند.

به عنوان یک قانون کلی، هر گونه غذا یا نوشیدنی که روی لباس لکه ایجاد می کند می تواند روی دندان ها نیز لکه ایجاد نماید. بنابراین، به همین دلیل است که غذاها، خوراکی ها، و نوشیدنی های تیره رنگ، شامل شراب قرمز، نوشابه، شکلات و سس های تیره رنگ مانند سس سویا، سرکه بالزامیک، سس اسپاگتی و کاری- می توانند موجب تغییر رنگ دندان ها شوند. علاوه بر این، برخی میوه ها و سبزیجات- مانند انگور، زغال خته، گیلاس، چغندر، و انار- می توانند روی دندان ها لکه ایجاد کنند. این آیتم ها حاوی رنگدانه و نیز موادی هستند که رنگدانه تولید می کنند که به سطح مینای دندان ها می چسبند. پاستیل ها و آبنبات ها نیز از جمله موادی هستند که روی دندان ها لکه ایجاد می کنند.

تغییر رنگ دندان ها

تغییر رنگ دندان ها

غذاها و نوشیدنی های اسیدی می توانند موجب بالا رفتن احتمال ایجاد لکه روی دندان ها شوند، که با خوردگی و از بین رفتن مینای دندان اتفاق می افتد که باعث می شود رنگدانه ها راحت تر به سطح دندان ها بچسبند. تانین، ترکیب تلخی است که در چای و شراب یافت می شود، بعلاوه کمک می کند رنگدانه ها به سطح مینای دندان ها بچسبد، که در نهایت موجب بروز لکه می شود. اما خبر خوب برای افرادی که چای دوست دارند اینکه افزودن شیر به چای احتمال ایجاد لکه روی دندان ها را کاهش می دهد زیرا پروتئین های موجود در شیر می توانند به تانین بچسبند. مکمل های آهن به صورت مایع نیز می توانند موجب ایجاد لکه روی دندان ها شوند، اما راه های مختلفی برای جلوگیری از ایجاد لکه ها و نیز برای زدودن آنها وجود دارند.

عدم مراقبت کافی از دندان ها، مانند مسواک زدن و نخ دندان کشیدن ناکافی، و عدم مراجعه منظم به دندانپزشک برای پاکسازی تخصصی دندان ها می توانند باعث شوند موادی که لکه ایجاد می کنند روی دندان ها باقی بمانند و منجر به ایجاد پلاک های دندانی شوند که نتیجه آنها تغییر رنگ دندان ها است.

تغییر رنگ دندان ها

تغییر رنگ دندان ها

تغییر رنگ داخلی دندان ها

لکه های داخلی دندان درون ساختار داخلی دندان که عاج نامیده می شود بوجود می آیند و باعث می شوند از بین بردن این لکه ها دشوارتر شود. داروهای متعددی می توانند موجب ایجاد لکه های داخلی دندان ها شوند. در صورتی که کودکان آنتی بیوتیک هایی مانند تتراسایکلین یا داکسی سایکلین را در حالی که هنوز دندان های آنها در حال رشد هستند (قبل از ۸ سالگی) مصرف کنند، دندان های آنها می تواند به رنگ زرد مایل به قهوه ای درآید. زنانی که پس از ماه چهارم بارداری خود یا در طول دوران شیر دهی تتراسایکلین مصرف می کنند، می توانند باعث ایجاد لکه روی دندان های کودک خود شوند.

طی دوران بزرگسالی، استفاده از دهانشویه های تجویزی حاوی کلرهگزیدین، ترکیبی که می تواند موجب کاهش باکتری و درمان ژنژیویت (التهاب لثه ها) شود، می تواند باعث تغییر رنگ دندان ها به رنگ قهوه ای شود. بعلاوه، داروی درمان آکنه، مینوسایکلین، که یکی از مشتقات تتراسایکلین است، نیز می تواند موجب ایجاد لکه روی دندان ها شود.

قرار گرفتن تحت شیمی درمانی و نیز پرتو درمانی سر و گردن می تواند منجر به بروز لکه های داخلی شود. حتی برخی داروهای خیلی رایج و معمولی مانند آنتی هیستامین ها، داروهای ضد افسردگی، و داروهای فشار خون نیز می توانند باعث زرد شدن دندان ها شوند.

گرچه از آنجا که فلوراید موجب افزایش استحکام مینای دندان ها می شود و از پوسیدگی آنها جلوگیری می کند، می تواند برای دندان ها مفید باشد، اما مصرف زیاد مواد معدنی هم برای رنگ دندان ها مفید نیست. فلوروسیس، که نتیجه مقادیر زیاد فلوراید است، می تواند موجب بروز لکه های سفید یا قهوه ای رنگ روی دندان ها شود. این مشکل اساساً برای افرادی بوجود می آید که آب آشامیدنی آنها به طور طبیعی حاوی فلوراید است، مانند افرادی که آب آشامیدنی خود را از چاه تأمین می کنند. علاوه بر این، ممکن است با مصرف زیاد مکمل ها یا استفاده زیاد دهانشویه ها و خمیر دندان های حاوی مواد معدنی فلوراید زیادی دریافت کرد.

درمان های دندانی نیز می توانند موجب تیره شدن رنگ دندان ها شوند. برخی مواد دندانپزشکی می توانند موجب تغییر رنگ دندان ها شوند، مخصوصاً ترمیم آمالگام (پر شدگی دندان به رنگ نقره ای). این مواد می توانند به دندان سایه تیره- خاکستری رنگی ببخشند.

0/5 (0 نظر)
0/5 (0 نظر)
نوشته های توصیه شده

Leave a Comment