سوالات متداول درباره روکش دندان

 در مقالات آموزشی دندانپزشکی ترمیمی, مقالات آموزشی دندانپزشکی زیبایی, مقالات عمومی دندانپزشکی

روکش دندان چیست؟

روکش دندان نوعی ترمیم مصنوعی است که روی قسمت باقیمانده دندان آماده شده قرار می گیرد، و آن را محکم می کند  و به آن ظاهر یک دندان طبیعی را می بخشد. گاهی اوقات روکش تحت عنوان “کلاهک” نیز شناخته می شود.

چرا ممکن است دندان نیاز به روکش داشته باشد؟

روکش ها روشی ایده آل برای اصلاح و ترمیم دندان هایی هستند که شکسته شده اند، یا پوسیدگی دندان یا یک پر شدگی بزرگ موجب تضعیف آنها شده است. روکش را می توان برای اهداف دیگری نیز استفاده کرد. به عنوان مثال:

  • ممکن است رنگ پر شدگی دندان شما تغییر کرده باشد و بخواهید ظاهر دندان خود را بهبود ببخشید.
  • ممکن است درمان ریشه ای (عصب کشی) داشته اید و نیاز دارید برای محافظت از آنچه از دندان شما باقی مانده است روی دندان خود روکش قرار دهید.
  • روکش می تواند به محکم نگه داشتن بریج یا دنچر (پروتز مصنوعی) در جای خود کمک کند.

روکش از چه موادی ساخته می شود؟

روکش ها می توانند از مواد مختلفی ساخته شوند، و پیوسته مواد جدید در حال معرفی به بازار هستند. برخی از معروف ترین گزینه ها عبارتند از:

سوالات متداول درباره روکش دندان

سوالات متداول درباره روکش دندان

 

 

روکش پرسلاین فلزی

این همان چیزی است که بیشتر روکش ها از آن ساخته شده اند. یک پایه فلزی قیمتی ساخته می شود، سپس پرسلاین به لایه روی آن متصل می شود.

سوالات متداول درباره روکش دندان

سوالات متداول درباره روکش دندان

 

پرسلاین

این نوع روکش ها به طور کامل از پرسلاین ساخته می شوند و به اندازه پرسلاین متصل به فلز محکم نیستند. اما می توانند ظاهر کاملاً طبیعی داشته باشند و معمولاً برای دندان های جلو استفاده می شوند.

سوالات متداول درباره روکش دندان

سوالات متداول درباره روکش دندان

 

روکش تمام سرامیک

این تکنیک مدرن جایگزینی فاقد فلز است، که می تواند استحکام یک روکش متصل به فلز و ظاهر روکش پرسلاین را داشته باشد. بنابراین، برای استفاده در همه قسمت های دهان مناسب است.

سوالات متداول درباره روکش دندان

سوالات متداول درباره روکش دندان

 

گلاس یا شیشه

این نوع روکش ها نیز می توانند ظاهر بسیار طبیعی داشته باشند و در هر قسمتی از دهان استفاده شوند.

سوالات متداول درباره روکش دندان

سوالات متداول درباره روکش دندان

روکش های آلیاژ طلا

طلا یکی از قدیمی ترین موادی است که برای پر کردن دندان استفاده می شده است. امروزه، با آلیاژ دیگر فلزات استفاده می شود تا به استحکام آن افزوده شود، و باعث شود به سختی ساییده شود. رنگ این نوع روکش ها نقره ای یا طلایی است.

سوالات متداول درباره روکش دندان

سوالات متداول درباره روکش دندان

 

نحوه آماده سازی روکش های دندان

دندانپزشک دندان را آماده خواهد کرد تا به شکل ایده آل خود برای دریافت روکش برسد. این کار شامل برداشتن یک لایه از بیرونی ترین سطح دندان و باقی گذاشتن هسته مرکزی و محکم آن است. مقدار برداشته شده از دندان به اندازه ضخامت روکش است. پس از شکل دهی دندان، تیم دندانپزشکی از دندان آماده شده و از دندان های فک روبروی آن قالبی تهیه می کند، تا نحوه قرار گرفتن آنها روی یکدیگر را مورد بررسی قرار دهند. سپس، قالب و اطلاعات مربوط به سایه رنگ متناسب با دیگر دندان های بیمار، و دیگر اطلاعات لازم، به یک متخصص دندانساز داده می شوند.

سوالات متداول درباره روکش دندان

سوالات متداول درباره روکش دندان

روکش پست چیست؟

در دندان هایی که تحت درمان ریشه (عصب کشی) قرار گرفته اند، قبل از قرار گرفتن روکش روی دندان، ممکن است لازم باشد یک پست داخل ریشه دندان قرار گیرد. پست از روکش دندان حمایت می کند و کمک می کند در جای خود باقی بماند. ممکن است نیاز باشد سطح دندان تا حد لثه ها برداشته شود.

پست می تواند با فلز ضد زنگ پیش ساخته تهیه شود، و دندانپزشک می تواند آن را مستقیماً داخل کانال ریشه قرار دهد. یا امکان دارد یک پست سفارشی توسط یک متخصص ساخته شود تا به درستی شکل کانال ریشه آماده شده را به خود بگیرد. پست داخل کانال ریشه دندان قرار می گیرد و در جای خود چسبانده می شود، و آماده می شود تا روکش به آن متصل شود.

آیا هیچ جایگزینی برای روکش پست برای دندان عصب کشی شده وجود دارد؟

اگر دندان عصب کشی شده به طور کامل شکسته نشده باشد، این امکان وجود دارد که دندانپزشک آن را مجدداً با استفاده از مواد پر کننده بسازد. سپس این “کوریا هسته” به همین ترتیب، مانند یک دندان طبیعی آماده می شود و از آن قالب تهیه می شود.

بین دو جلسه چه اتفاقی خواهد افتاد؟

تا زمانی که منتظر ساخت روکش دائمی هستید، یک روکش موقت ساخته می شود تا شما قادر باشید از دندان خود استفاده کنید. ممکن است این روکش بیشتر قابل تشخیص باشد، اما موقت است.

سوالات متداول درباره روکش دندان

سوالات متداول درباره روکش دندان

 

روکش دندان چگونه روی دندان قرار می گیرد؟

وقتی شما و دندانپزشک از تناسب و ظاهر روکش روی دندان به رضایت رسیدید، روکش با سمان یا چسب مخصوص دندانپزشکی روی دندان چسبانده می شود. این چسب نوعی سیل تشکیل می دهد که روکش را در جای خود نگه می دارد.

درمان چقدر طول می کشد؟

حداقل نیاز است دو جلسه به دندانپزشک مراجعه نمایید. در جلسه نخست، تیم دندانپزشکی شما دندان را آماده خواهد کرد، از دندان ها قالب تهیه خواهد کرد، نکات مربوط به سایه رنگ مواد مورد نیاز برای ساخت روکش شما را یادداشت خواهد کرد، و روکش موقت را روی دندان شما قرار خواهد داد. در جلسه دوم، دندانپزشک روکش دائم را روی دندان شما خواهد چسباند. معمولاً بین دو جلسه ۱ تا ۲ هفته زمان نیاز خواهد بود.

آیا آماده سازی دندان برای قرار گرفتن روکش روی آن درد دارد؟

خیر. برای شما داروی بی حس کننده موضعی تزریق خواهد شد و کار آماده سازی دندان هیچ تفاوتی با پر کردن دندان نخواهد داشت. اگر دندان فاقد عصب باشد، و روکش پست آماده شده باشد، ممکن است نیاز به بی حسی موضعی نیز نداشته باشید.

آیا روکش دندان قابل تشخیص است؟

روکش دندان به گونه ای ساخته می شود که تا حد امکان با دندان های دیگر تطبیق داشته باشد. سایه رنگ دندان های اطراف ثبت خواهد شد، تا این اطمینان حاصل شود که رنگ آن کاملاً طبیعی خواهد بود و با آن دندان ها همخوانی خواهد داشت.

آیا وجود روکش احساس متفاوتی ایجاد خواهد کرد؟

از آنجا که شکل روکش با شکل دندان شما قبل از قرار گرفتن روکش روی آن مقداری متفاوت است، ممکن است روزهای اول بیشتر آن را احساس کنید. ظرف مدت چند روز حس بهتری پیدا خواهید کرد، و دیگر به وجود آن توجهی نخواهید کرد. اگر بایت شما احساس راحتی نداشته باشد، ممکن است روکش نیاز به تنظیم مجدد و مقداری تغییر داشته باشد. اگر این مشکل وجود داشته باشد، دندانپزشک باید آن را بررسی و تنظیم کند.

چگونه باید از روکش دندان مراقبت کرد؟

مهم است که درست مانند دندان های طبیعی خود از روکش دندان خود مراقبت کنید و آن را تمیز نگه دارید. خود روکش پوسیده نمی شود، اما پوسیدگی می تواند از جایی که لبه روکش به دندان متصل می شود آغاز شود. آخرین کاری که شب انجام می دهید باید مسواک زدن باشد، این کار را حداقل یک مرتبه دیگر در طول روز، با خمیر دندان فلورایده تکرار کنید و بین دندان های خود را با مسواک بین دندانی یا نخ دندان تمیز کنید.

روکش دندان چقدر دوام خواهد داشت؟

اینکه روکش دندان چقدر دوام خواهد داشت به مراقبت شما از آن بستگی دارد. روکشی که به خوبی از آن مراقبت شود، چندین سال دوام خواهد داشت. دندانپزشک به شما خواهد گفت روکش شما چقدر دوام خواهد داشت.

5/5 (1 نظر)
5/5 (1 نظر)
نوشته های توصیه شده

Leave a Comment