شل شدن ایمپلنت های دندانی

 در مقالات آموزشی جراحی و کاشت ایمپلنت, مقالات عمومی دندانپزشکی

 گرچه ایمپلنت های دندانی نرخ موفقیت نسبتاً بالایی دارند- بر اساس انجمن جراحان فک و صورت آمریکا، بیش از ۹۵ درصد- این حقیقت تغییر نمی کند که درصد اندکی از آنها می توانند با شکست مواجه شوند. شاید شایع ترین مشکلی که بیمارانی که کاشت ایمپلنت داشته اند با آن مواجه هستند پی بردن به شل شدن ایمپلنت های دندانی است.

 

چه عللی می توانند منجر به شل شدن ایمپلنت های دندانی شوند؟

       از دست رفتن اسئواینتگریشن- وقتی ایمپلنت داخل استخوان فک قرار می گیرد، به طور کلی، بافت استخوان به تدریج اطراف ایمپلنت رشد می کند، و تحت فرایندی به نام اسئواینتگریشن، آن را محکم به استخوان پیرامون متصل می کند. در صورتی که واکنش بدن به روند بهبود با مشکل مواجه شود یا در طول دوره بهبود، فشار غیر عادی به ایمپلنت وارد شود، اسئواینتگریشن می تواند با شکست مواجه شود. بعلاوه، ایمپلنتی که به درستی و داخل منطقه ای با استخوان سالم کافی قرار نگرفته باشد تا آن را حمایت نماید، اغلب نمی تواند اتصال کافی برقرار نماید و باعث شل شدن ایمپلنت خواهد شد. اینها مشکلاتی هستند که خیلی زود، پس از قرار گیری اولیه ایمپلنت رخ می دهند.

شل شدن ایمپلنت های دندانی

شل شدن ایمپلنت های دندانی

       عفونت- یکی دیگر از شایع ترین علل شل شدن ایمپلنت ها عفونتی به نام پری ایمپلنتایتیس peri-implantitis است. پری ایمپلنتایتیس شبیه بیماری لثه است که اطراف دندان های طبیعی بروز پیدا می کند و زمانی اتفاق می افتد که باکتری بافت لثه اطراف ایمپلنت را مورد حمله قرار می دهد. این حمله در برخی موارد می تواند در طول جراحی قرار گیری ایمپلنت رخ دهد، اما در ماه ها یا حتی سال های بعد شایع تر است، که می تواند در نتیجه بهداشت دهانی ضعیف بوجود بیاید، یا چسبی که برای نگه داشتن روکش روی اباتمنت استفاده می شود. نتیجه التهاب در بافت لثه است، که می تواند منجر به از دست رفتن و تحلیل استخوان پیرامون ایمپلنت و شل شدن آن شود.

       بارگذاری بیش از حد- این اتفاق زمانی رخ می دهد که ایمپلنتی که به تازگی کاشته شده است تحت فشار زیادی قرار بگیرد، فشاری که مانع اسئواینتگریشن می شود. این اتفاق می تواند برای ایمپلنت هایی رخ دهد که بلافاصله پس از کاشت روکش روی آنها قرار می گیرد (بارگذاری می شوند) یا ایمپلنت هایی که در طول روند بهبود به آنها فشار ناگهانی وارد می شود- مثلاً فشاری که به اباتمنت هایی وارد می شود که رو به جلو آمده اند.

شل شدن ایمپلنت های دندانی

شل شدن ایمپلنت های دندانی

       روکش شل، ساییده شده، یا بد ساخته شده- روکش هایی که برای ایمپلنت ها ساخته می شوند، از جمله روکش های تکی، بریج ها، یا دنچرها (پروتزها)، اگر به دلیل شل شدن پیچ یا چسب نگهدارنده آنها، یا به دلیل ساییدگی یا قرار گیری نامناسب اولیه ثبات خود را از دست بدهند، می توانند باعث شل شدن ایمپلنتی شوند که روی آن قرار گرفته اند و باعث حرکت آن حین جویدن و گاز زدن شوند. حرکات و جابجایی ها می توانند باعث وارد شدن فشار به خود ایمپلنت شوند، که می توانند منجر به شکسته شدن استخوان فک و شل شدن ایمپلنت شوند.

       کشیدن سیگار، عادات نامناسب مراقبت های دهانی، بیماری های مزمن (مانند دیابت) نیز در این پدیده نقش ایفا می کنند.

 

در صورت شل شدن ایمپلنت دندانی چه باید کرد؟

اغلب اکثر افراد هیچ مشکلی با ایمپلنت دندانی خود ندارند. در واقع، وقتی این جایگزین های دائمی دندان ها توسط یک جراح مجرب کاشته می شوند، نرخ موفقیت آنها تقریباً ۹۸ درصد است.

اما درست شبیه دندان های طبیعی، ایمپلنت ها نیز می توانند تحت شرایط خاص، مانند آنچه در بالا ذکر شد، شل شوند. در صورتی که این اتفاق رخ دهد، بایستی هر چه سریعتر با جراح یا دندانپزشک خود تماس بگیرید تا از بزرگ و چالش برانگیز شدن مشکل خود پیشگیری نمایید.

 

شل شدن ایمپلنت های دندانی

شل شدن ایمپلنت های دندانی

سفت کردن اباتمنت ایمپلنت شل شده

ایمپلنت ها تحت حمایت (و متصل به) اباتمنت، سیلندر تیتانیومی، هستند که جایگزین ریشه دندان را به روکش متصل می نماید. در صورتی که ایمپلنت دندانی مقداری شل شود و تکان اندکی بخورد، منشاء آن می تواند شل شدن اتصال اباتمنت باشد. این اتفاق می تواند در نتیجه فشار زیادی رخ دهد که در پی حوادثی مانند زمین خوردن، تصادفات با ماشین، و مشت محکم به صورت وارد می شوند. با این حال، شایع ترین علت شل شدن ایمپلنت های دندانی براکسیسم (دندان قروچه) است.

اباتمنت شل می تواند بدون به خطر افتادن انسجام ایمپلنت ثابت شود. در برخی موارد، دندانپزشک می تواند روکش را بردارد و اتصال را محکم نماید. وقتی این امکان وجود نداشته باشد، با ایجاد یک حفره ظریف داخل روکش با کمک دریل می توان به اباتمنت دسترسی پیدا کرد.

 

درمان پست شل شده ایمپلنت دندانی

صرفنظر از علت شکست اسئواینتگریشن، ایمپلنت شل باید خارج و جایگزین شود. قبل از برنامه ریزی برای جراحی دوم، عموماً انجام جراحی پیوند استخوان لازم است تا به طور کامل از ریشه دندان جایگزین حمایت نماید.

شل شدن ایمپلنت های دندانی

شل شدن ایمپلنت های دندانی

 

معاینه ایمپلنت شل شده توسط جراح دهان یا دندانپزشک ضروری است

ایمپلنت های دندانی باید احساس و ظاهری مانند دندان های طبیعی داشته باشند، اگر ایمپلنت های شما چنین ویژگی هایی ندارند، باید هر چه سریعتر از یک جراح یا دندانپزشک وقت بگیرید و فوراً مراجعه کنید. در واقع، اگر این مشکل برطرف نشود، در نهایت می تواند منجر به بروز مشکلات جدی تر شود.

درمان نکردن ایمپلنت شل می تواند موجب آسیب وارد شدن به دندان های طبیعی مجاور و اذیت شدن لثه ها شود. علاوه بر این، به مرور زمان، این عدم ثبات می تواند منجر به آسیب به استخوان فک شود.

 

 

0/5 (0 نظر)
0/5 (0 نظر)
Recent Posts

Leave a Comment