انواع ایمپلنت های دندانی

 در مقالات آموزشی جراحی و کاشت ایمپلنت, مقالات عمومی دندانپزشکی

 آیا به تازگی دندانپزشک به شما گفته است که نیاز به ایمپلنت های دندانی دارید؟ آیا درک اطلاعات گزینه های متعدد آنها برای شما دشوار است؟ شاید خواندن این متن بتواند انتخاب را مقداری ساده تر کند. با خواندن آن اطلاعات مختصری راجع به انواع مختلف ایمپلنت های دندانی و گزینه های مناسب خود بدست خواهید آورد.

ایمپلنت دندانی چیست؟

ایمپلنت های دندانی از تیتانیوم خالص ساخته شده اند. آنها نسبتاً کوچک هستند و زیر استخوان فک و لثه قرار می گیرند تا مانند ریشه های دندان های طبیعی عمل کنند. از آنها می توان برای هر نوع از دست رفتن دندانی استفاده کرد و می توانند به صورت شخصی درآیند تا متناسب با نیازهای شما باشند.

اکنون که درک بهتری از ماهیت آنها پیدا کرده اید، اجازه بدهید به انواع مختلف آنها بپردازیم.

انواع ایمپلنت های دندانی

رایج ترین ایمپلنت های دندانی که برای کاشت انتخاب می شوند عبارتند از: اندوستیل Endosteal،  ساب پریو استیل subperiosteal، و زیگوماتیک zygomatic.

اندوستیل بی خطرترین و رایج ترین ایمپلنت است که پس از آن ایمپلنت های ساب پریو استیل، و سپس ایمپلنت های زیگوماتیک قرار می گیرند که در رده آخر قرار می گیرند و از جمله پیچیده ترین آنها هستند. این نوع ایمپلنت ها به ندرت استفاده می شوند.

 

انواع ایمپلنت های دندانی

انواع ایمپلنت های دندانی

ایمپلنت های اندوستیل

ایمپلنت های اندوستیل رایج ترین نوع ایمپلنت های دندانی هستند. آنها برای اکثر بیماران مناسب هستند اما، نیاز به استخوان سالم و خوب فک دارند تا پست به خوبی با آن جوش بخورد. آنها پست های فضا نگهداری هستند که مانند پیچ ها شکل داده می شوند. آنها داخل استخوان فک قرار می گیرند که دندان مصنوعی روی آنها قرار داده می شود. پس از اتمام فرایند، بهبود بافت اطراف آن مدت کوتاهی طول می کشد.

جوش خوردن استخوان اطراف با ایمپلنت نیاز به زمان دارد. با بهبود بافت، می توان روکش را روی پست قرار داد به گونه ای که شباهت زیادی به دندان های اطراف داشته باشد. اگر ایده قرار گرفتن یک شیء داخل استخوان فک خود را دوست ندارید، شاید ایده دومین نوع رایج ایمپلنت های دندانی را بیشتر بپسندید.

 

انواع ایمپلنت های دندانی

انواع ایمپلنت های دندانی

ایمپلنت های ساب پریو استیل

نوع دیگر ایمپلنت های دندانی، ایمپلنت های ساب پریو استیل است. این نوع ایمپلنت اصلی ترین جایگزین برای ایمپلنت های اندوستیل است که به جای قرار گرفتن داخل استخوان فک، روی استخوان فک و زیر لثه قرار می گیرند. یک چارچوب فلزی زیر لثه قرار داده می شود و یک پست به آن متصل می شود. سپس لثه های اطراف چارچوب بهبود پیدا می کنند تا آن را در جای خود نگه دارند. دندان های مصنوعی روی قطعه ای قرار می گیرند که از لثه ها بیرون آمده است.

این فرایند تنها زمانی اتفاق می افتد که استخوان فک بیمار به اندازه کافی نباشد تا ایمپلنت درون آن قرار بگیرد یا شخص مورد نظر قصد ندارد تحت جراحی گسترده ای قرار بگیرد و به حجم استخوان فک وی افزوده شود. اگر این گزینه برای شما مناسب نباشد، شاید گزینه بعد برای شما بهتر باشد.

 

انواع ایمپلنت های دندانی

انواع ایمپلنت های دندانی

ایمپلنت های زیگومایتک

ایمپلنت های زیگوماتیک نسبت به دیگر گزینه های ایمپلنت های دندانی موجود چندان رایج نیستند. کاشت این نوع ایمپلنت ها پیچیده ترین فرایند کاشت ایمپلنت های دندانی است و تنها زمانی باید انجام شود که برای کاشت ایمپلنت های اندوستیل، استخوان کافی نداشته باشید. در این نوع ایمپلنت، به جای استخوان فک، ایمپلنت داخل استخوان گونه کاشته می شود. اکنون که با انواع ایمپلنت های دندانی آشنا شده اید، ممکن است بخواهید راجع به تکنیک های مختلف کاشت ایمپلنت نیز اطلاعاتی کسب نمایید.

دیگر تکنیک های کاشت ایمپلنت

در صورتی که مشکلاتی بوجود بیایند و استخوان فک شما قادر به حمایت از ایمپلنت ها نباشد و کاشت ایمپلنت زیگوماتیک نیز عملی نباشد، ممکن است دندانپزشک گزینه های دیگر را به شما معرفی نماید.

 

انواع ایمپلنت های دندانی

انواع ایمپلنت های دندانی

 

تقویت استخوان برای کاشت ایمپلنت

در صورتی که استخوان فک قادر به حمایت ایمپلنت نباشد، دندانپزشک استخوان شما را احیاء خواهد کرد. این امکان وجود دارد که برای تقویت استخوان، موادی به آن بیفزاید.

 

انواع ایمپلنت های دندانی

انواع ایمپلنت های دندانی

جراحی لیفت سینوس

در صورتی که با از دست رفتن دندان های عقب فک بالا استخوان زیر سینوس تخریب شود، با جراحی لیفت سینوس می توان به زیر سینوس استخوان افزود.

 

انواع ایمپلنت های دندانی

انواع ایمپلنت های دندانی

افزایش عرض تیغه استخوان فک

شاید تنها مشکل برای کاشت ایمپلنت دندانی، کم عرض بودن استخوان فک باشد. در این صورت، دندانپزشک شما می تواند مواد پیوند را به فضای ایجاد شده در امتداد بالای فک بیفزاید. هر یک از این سه تکنیک می توانند برای ایجاد فضا برای کاشت ایمپلنت های دندانی عملی باشند، با این حال، اگر دندانپزشک شما تشخیص دهد که این ایده ها برای شما مناسب نیستند، همه چیز به پایان نرسیده است. هنوز هم چندین تکنیک هستند که دندانپزشک شما می تواند آنها را پیشنهاد دهد.

 

انواع ایمپلنت های دندانی

انواع ایمپلنت های دندانی

تصویر برداری سه بعدی استخوان فک

فناوری کنونی آنقدر پیشرفت کرده است که امکان مشاهده مدل سه بعدی استخوان فک شما را برای دندانپزشک شما فراهم آورده است. دندانپزشک با مطالعه این نرم افزار می تواند بهترین روش برای کاشت ایمپلنت های دندانی را برای شما انتخاب نماید. این کار می تواند به کاهش هزینه ها و دوره بهبود کمک کند.

ایمپلنت های دندانی فوری

کاشت این نوع ایمپلنت های دندانی مانند افزودن یک لاستیک اضافی به ماشین است، با این تفاوت که با دندان انجام می شود. این کار اجازه می دهد یک دندان موقت، در همان روز کاشت ایمپلنت، داخل دهان و روی ایمپلنت قرار بگیرد. اگر استخوان کافی داشته باشید تا ایمپلنت را حمایت کند و فشاری که دندان موقت وارد می کند را تحمل کند، این گزینه خوبی برای شما است.

 

انواع ایمپلنت های دندانی

انواع ایمپلنت های دندانی

مینی ایمپلنت های دندانی

اینها ایمپلنت هایی به اندازه خلال دندان هستند که فوق العاده باریک هستند. اصلی ترین هدف از استفاده آنها ثابت نگه داشتن پروتزهای مصنوعی فک پایین است. این نوع ایمپلنت ها کمتر از سایر گزینه ها تهاجمی هستند، با این وجود گزینه هایی کاملاً قابل قبول هستند.

0/5 (0 نظر)
1/5 (1 نظر)
نوشته های توصیه شده

Leave a Comment

مشکلات ایمپلنت دندانی