انواع پروتزهای مصنوعی

 در مقالات آموزشی دندانپزشکی ترمیمی, مقالات عمومی دندانپزشکی

راه های مختلفی برای جایگزینی دندان های از دست رفته وجود دارد. دندانپزشک می تواند بهترین گزینه را به شما پیشنهاد بدهد، که می تواند شامل پروتز، بریج، یا ایمپلنت باشد. اگر دندانپزشک شما پروتزهای مصنوعی را پیشنهاد دهد، انواع مختلف پروتزها در بازار وجود دارند- که هر یک از آنها از مواد مختلف و برای اهداف متفاوتی ساخته شده اند. به همین دلیل مهم است که ابتدا از انواع متخلف این ابزارهای دهانی و مزایای هر یک آگاه باشید تا برای انتخاب مناسب ترین گزینه برای خود، بهترین تصمیم را بگیرید. در این مقاله قصد داریم به معرفی تعدادی از آنها بپردازیم.

 

 

انواع پروتزهای مصنوعی

انواع پروتزهای مصنوعی

پروتزهای دندانی کامل یا دست دندان کامل

دست دندان کامل، یا پروتز کامل، از دو سری دندان برای فک های بالا و پایین تشکیل شده است که ابزارهای متحرکی هستند که می توانند برای جایگزینی دندان های از دست رفته استفاده شوند. پروتزهای دندانی از پرسلاین یا آکریلیک ساخته می شوند و با کمک یک پایه آکریلیک یا فلزی کنار یکدیگر قرار می گیرند. پروتزهای کامل ممکن است زمانی لازم باشند که فرد همه دندان های خود را از دست داده باشد. آنها کمک می کنند فرد دوباره ظاهری طبیعی داشته باشد و با اعتماد به نفس لبخند بزند.

هر دو دسته پروتزهای فک بالا و پایین روی بافت لثه قرار می گیرند و مکیدن کمک می کند آنها در جای خود باقی بمانند. علاوه بر این، چسب های مخصوصی که برای چسباندن پروتزها استفاده می شوند، نیز می توانند به محکم باقی ماندن پروتزها در جای خود کمک کنند و دیگر نمی توانند باعث شوند ذرات غذا موجب بروز ناراحتی شوند که می تواند در صورتی اتفاق بیفتد که زیر پروتز گیر کنند. با مراقبت و نگهداری درست، دست دندان های کامل می توانند چیزی بین ۵ تا ۱۰ سال دوام داشته باشند.

 

 

انواع پروتزهای مصنوعی

انواع پروتزهای مصنوعی

پروتزهای پارسیل

پروتزهای پارسیل فک های بالا و پایین به گونه ای طراحی شده اند که فاصله بوجود آمده با از دست رفتن یک یا چند دندان را پر کنند. پروتزهای پارسیل را می توان با یک چفت باز و بسته کرد و در صورت لزوم آنها را خارج نمود. آنها کمک می کنند که در صورت از دست رفتن تعداد اندکی از دندان ها اعتماد به نفس از دست رفته خود را بازیابید.

پروتزهای مصنوعی موقت

پروتزهای مصنوعی موقت- که پروتزهای فوری نیز نامیده می شوند- پروتزهایی هیتند که می توانند درست پس از کشیدن دندان ها استفاده شوند. آنها گزینه هایی هستند که به شما کمک می کنند تا زمانی که منتظر آماده شدن پروتزهای دائمی جدید خود هستید، مثل همیشه زندگی عادی خود را داشته باشید. شما می توانید مثل قبل به خوردن غذاهایی که دوست دارید بپردازید، بدون آنکه به دندان های طبیعی باقی مانده فشار زیادی وارد شود. دندانپزشک ها این نوع پروتزها را به عنوان راهی برای کمک به راحت تر شدن استفاده از پروتزهای دندانی و عادت کردن دهان به آنها پیشنهاد می دهند، مخصوصاً اگر قبلاً مشکلاتی مانند حساسیت دندان یا لثه داشته اید.

با کاهش فشار از روی دندان های طبیعی باقی مانده حین غذا خوردن، پروتزهای دندانی موقتی به شما اجازه خواهند داد دهانتان بهبود پیدا کند بدون نیاز به ایجاد تغییرات زیاد در سبک زندگی. دندانپزشک قبل از قرار گیری پروتزهای موقت داخل دهان، از دهان و دندان هایتان قالب تهیه خواهد کرد و طی مدتی که دهان بهبود پیدا می کند و پروتزهای دائمی در حال آماده شدن هستند به راحتی سپری کنید.

پروتزهای مصنوعی منعطف

پروتزهای مصنوعی منعطف نوعی پروتز پارسیل هستند، اما موادی که برای ساخت آنها استفاده می شود با موادی که برای ساخت پروتزهای پارسیل معمولی استفاده می شود متفاوت است. اکثر پروتزهای منعطف از یک لایه ترموپلاستیک نازک مانند نایلون ساخته می شوند، در مقایسه با آکریلیک ضخیم تر و محکم تر که برای ساخت دست دندان های کامل استفاده می شود.

ممکن است متوجه شوید پروتزهای پارسیل منعطف بهتر و راحت تر از پروتزهای پارسیل متحرک روی لثه ها قرار می گیرند، مخصوصاً اگر به تازگی استفاده از دندان های مصنوعی را آغاز کرده اید. نه تنها این نوع پروتزها، بلکه اکثر پروتزهای پارسیل معمولاً با یک قطعه فلزی ساخته می شوند که گاهی اوقات قابل مشاهده هستند. در پروتزهای منعطف هیچ قطعه فلزی استفاده نمی شود، به همین دلیل احساس و ظاهر طبیعی تری بوجود می آورند.

 

انواع پروتزهای مصنوعی

انواع پروتزهای مصنوعی

 

بریج های ثابت

بریج های ثابت برای جایگزینی دندان ها استفاده می شوند و نحوه کار گذاری آنها به این صورت است که یک دندان مصنوعی، که تحت عنوان روکش شناخته می شود، به دندان های طبیعی باقی مانده در دو طرف فضای خالی چسبانده می شود. مانند همه پروتزهای ثابت دیگر- شامل ایمپلنت ها، پروتزهای بر پایه ایمپلنت، و پروتزهای معروف به اسنپ- آن- اسمایل- بریج های ثابت هزینه ای بیشتر از پروتزهای مصنوعی در بر دارند.

بریج های یک طرفه یا کانتی لور

بریج کانتی لور زمانی توصیه می شود که یک  دندان مولر از دست رفته است و هیچ دندان دیگری در سمت دیگر فضای خالی وجود ندارد تا بریج را حمایت نماید. در عوض از یک یا چند دندان در سمت دیگر به عنوان تکیه گاه استفاده می شود.

 

انواع پروتزهای مصنوعی

انواع پروتزهای مصنوعی

 

ایمپلنت های دندانی

ایمپلنت های دندانی شبیه ریشه دندان های طبیعی عمل می کنند. آنها با جراحی داخل استخوان قرار می گیرند و به مرور زمان با استخوان جوش می خورند تا به یک دندان طبیعی تبدیل شوند. سپس، بلافاصله پس از جراحی یا ظرف مدت ۶ ماه پس از آن، یک قطعه دندان مصنوعی روی ایمپلنت قرار می گیرد.

 

انواع پروتزهای مصنوعی

انواع پروتزهای مصنوعی

 

پروتزهای دندانی ثابت بر پایه ایمپلنت

پروتزهای دندانی ثابت بر پایه ایمپلنت، یک روکش دارند که روی ایمپلنتی قرار می گیرد که با جراحی داخل استخوان فک قرار گرفته است. این روکش ها یا پروتزها با پیچ یا چسب روی ایمپلنت ثابت می شوند.

 

انواع پروتزهای مصنوعی

انواع پروتزهای مصنوعی

 

پروتزهای اسنپ- آن

پروتزهای اسنپ- آن روکش های متحرکی هستند که با یک چفت روی ایمپلنت هایی قرار می گیرند و بیرون می آیند که با جراحی داخل استخوان فک قرار گرفته اند. آنها بدون هیچ خطری کار گذاشته می شوند، به گونه ای که بتوانید بدون نگرانی از لغزیدن پروتز خود، غذای مورد علاقه خود را بجوید.

5/5 (1 نظر)
0/5 (0 نظر)
Recent Posts

Leave a Comment