پیوند یا تقویت استخوان قبل از کاشت ایمپلنت های دندانی

 در مقالات آموزشی جراحی و کاشت ایمپلنت, مقالات عمومی دندانپزشکی

پیوند استخوان یا تقویت استخوان فرایندی است که در صورتی انجام آن لازم می شود که حجم استخوان فک فرد برای کاشت ایمپلنت های دندانی به اندازه کافی نباشد. این کمبود استخوان می تواند در ۲۵% از بیمارانی که دندان های خود را از دست داده اند مشاهده شود. داشتن توده استخوانی کافی و یک ایمپلنت پایدار، برای موفقیت کاشت ایمپلنت ها در دراز مدت، از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

چه زمانی انجام جراحی پیوند استخوان ضروری است؟

پیوند استخوان معمولاً برای ایجاد حجم کافی استخوان برای حمایت از ایمپلنت های دندانی انجام می شود! عموماً، لازم است ۲ میلی متر استخوان زنده و سالم، در جلو و پشت ایمپلنت ها وجود داشته باشد. به عنوان مثال، اگر قطر ایمپلنت شما ۳ میلی متر است احتمالاً جمعاً (۲+۳+۲) ۷ میلی متر توده استخوانی لازم دارید. اگر مدتی از افتادن دندان می گذرد، و مقداری از حجم استخوان تحلیل رفته است و به کمتر از ۷ میلی متر پیشنهادی رسیده است، جراحی پیوند استخوان ضروری خواهد بود.

با دریافت یک پیوند استخوان پایدار، استخوانی که جایگذاری می شود و رشد می کند می تواند طول عمر و ثبات ایمپلنت دندانی را تضمین کند. اگر از زمان نوجوانی تاکنون دندان از دست داده اید، احتمالاً حداقل توده استخوانی سالم مورد نیاز برای حمایت از ایمپلنت پایدار را ندارید.

فرایند جراحی پیوند و تقویت استخوان

مواد مختلفی وجود دارند که برای پیوند استخوان استفاده می شوند، که عموماً به دو دسته تقسیم می شوند: مواد با منشاء خارجی، و استخوان گرفته شده از بدن خود بیمار. استخوان های با منشاء خارجی استخوان هایی هستند که طی فرایند خاصی تولید می شوند که در آنها زیر دانه های زنده تحول می یابند، تا به عنوان چارچوبی برای شکل دهی استخوان جدید عمل می کنند. این مواد طبیعی می توانند از بدن فرد اهداء کننده، گاو، یا مواد مصنوعی ساخته دست بشر، مانند مواد فسفات کلسیم گرفته شده از پوسته مرجان ها باشند.

 

پیوند یا تقویت استخوان قبل از کاشت ایمپلنت های دندانی

پیوند یا تقویت استخوان قبل از کاشت ایمپلنت های دندانی

 

پیوند استخوان زمانی صورت می گیرد که ساختاری از مواد سازگار با بدن انسان یا مواد گرفته شده از بدن فرد اهداء کننده در قسمت های استخوان از دست رفته قرار داده می شود. هدف این کار تحریک سلول های استخوانی خود فرد بیمار و آغاز بازسازی توده استخوانی است. به مرور زمان، این سلول ها مواد پیوند استخوان را دگرگون می کنند و آنها را به استخوان هایی تبدیل می کنند که مانند استخوان های طبیعی عمل می کنند. تحقیقات بالینی حاکی از این هستند که استفاده از مواد استخوانی فراوری شده و سازگار با بدن بیمار کاملاً بی خطر و مؤثر هستند. با این حال، این مواد بیولوژیک تفاوت های بسیاری دارند، در نتیجه استفاده از تکنیک غلط با مواد نامناسب منجر به پس زدن مواد از سوی بدن می شود.

بدن بیمار یکی دیگر از منابع استخوان برای استفاده در جراحی پیوند استخوان است. محل هایی که معمولاً از آنها استخوان گرفته می شود عبارتند از لگن، چانه، و برخی نقاط دیگر داخل دهان، شامل کام (سقف دهان) و پشت فک بالا. به طور کلی، جراح سعی می کند استفاده از دیگر منابع را به حداقل برساند و تا حد ممکن از استخوان های منطقه اطراف جایی که قرار است استخوان پیوند زده شود استفاده کند.

برداشتن استخوان از خود بیمار یکی از استانداردهای طلائی است، زیرا به سرعت می تواند بدن را به تولید استخوان جدید تحریک کند. گرفتن استخوان از چانه یا عقب دهان می تواند دردناک باشد، و تورم و ناراحتی که بیمار تجربه می کند بیشتر از زمانی خواهد بود که استخوان با منشاء خارجی استفاده می شود. جراح بر اساس شرایط بیمار گزینه های مختلف را معرفی خواهد کرد اما تصمیم نهایی به عهده خود بیمار است که از کدام روش استفاده شود.

برای به حداقل رساندن ناراحتی های جسمی یا استرس های روانی که در طول روند پیوند استخوان اتفاق می افتند، جراح از بی حسی موضعی استفاده می کند. پس از جراحی، بیمار در اطراف محل جراحی مقداری سوزش احساس خواهد کرد که به راحتی با استفاده از مسکن ها یا قرار دادن کیسه یخ روی موضع تسکین می یابد.

 

پیوند یا تقویت استخوان قبل از کاشت ایمپلنت های دندانی

پیوند یا تقویت استخوان قبل از کاشت ایمپلنت های دندانی

 

روند جراحی پیوند استخوان قبل از کاشت ایمپلنت

درمان های پیچیده ای مانند پیوند استخوان ممکن است بیش از یک جلسه طول بکشند، مخصوصاً اگر دهان بیمار شرایط ویژه ای داشته باشد. بنابراین، قبل از آغاز هر فرایند درمانی بایستی یک جلسه معاینه و مشاوره با دندانپزشک و جراح برگزار شود تا بیمار راجع به فرایند جراحی اطلاعاتی کسب کند. پس از مرور و تجزیه و تحلیل شرایط خاص بیمار، یک طرح درمان کامل در اختیار بیمار قرار می گیرد. راجع به هزینه ها نیز صحبت می شود.

طی جراحی پیوند استخوان، بافت لثه روی محلی که نیاز به پیوند دارد برش داده می شود تا استخوان زیر آن قابل مشاهده باشد، سپس مواد پیوندی که از قبل آماده شده اند در محل مورد نظر قرار داده می شوند، در نهایت بافت لثه مجدداً در جای خود بخیه زده می شود. پس از این جراحی لازم است آنقدر زمان بگذرد تا بافت استخوان جدید با استخوان موجود پیوند بخورد و به صورت یکپارچه درآید. پس از آن، جراحی کاشت ایمپلنت انجام خواهد شد.

درد و ناراحتی بیمار در طول جراحی چگونه کنترل می شود؟

این یک واقعیت است، همه افراد با هر فرایند جراحی دهانی مقداری درد و ناراحتی تجربه می کنند، و این برای جراحی پیوند استخوان نیز صدق می کند، اما در اکثر موارد این احساس بدتر از احساس کشیدن دندان نیست. برخی بیماران با کمک آسپرین، ایبوپروفن، یا دیگر داروهایی که جراح آنها تجویز می کند بهبود می یابند.

0/5 (0 نظر)
0/5 (0 نظر)
Recent Posts

Leave a Comment