جراحی لیفت سینوس قبل از کاشت ایمپلنت

 در مقالات آموزشی جراحی و کاشت ایمپلنت, مقالات آموزشی دندانپزشکی ترمیمی, مقالات عمومی دندانپزشکی

کاشت ایمپلنت از زمان ورود به عصر نوین دندانپزشکی، به یکی از بهترین گزینه های درمان تبدیل شده است. با پیشرفت هایی که در زمینه دندانپزشکی ایمپلنت صورت گرفته است، قرار گرفتن ایمپلنت برای همیشه به جای دندان از دست رفته، با عملکرد و ظاهری نزدیک به دندان های طبیعی، امکان پذیر شده اند. ایمپلنت ها جایگزین هایی محافظه کارانه و زیبا برای از دست رفتن چند دندان هستند و می توانند پایه ای برای درمان از دست رفتن همه دندان ها فراهم آورند. با این حال، ایمپلنت های دندانی درمان های ماندگاری هستند که تنها در صورتی عملی می شوند که استخوان کیفیت و کمیت لازم برای پذیرفتن ایمپلنت را داشته باشد.

یک چهارم قوس دندانی که در جلوی فک بالا قرار دارد چالش های خاصی برای کاشت موفقت آمیز ایمپلنت ایجاد می کند. در صورت عدم وجود استخوان آلوئولار کافی در ابعاد عمودی قسمت بدون دندان جلوی فک بالا، کاشت ایمپلنت در این قسمت ها غیر ممکن خواهد بود. این اتفاق بیشتر زمانی رخ می دهد که در نتیجه ﭘﻨﻮﻣﺎﺗﯿﺰﯾﺸﻦ سینوس و نیز جذب و تحلیل تیغه استخوان آلوئولار پس از افتادن دندان، آسیب وارد شدن، یا به علت بیماری، سینوس ماگزیلا (فک بالا) بیش از حد معمول به تیغه آلوئولار نزدیک شده باشد. به همین دلیل، نمی توان ایمپلنتی با ارتفاع کافی را در این قسمت جای داد. علاوه بر این، تراکم استخوان فک بالا اغلب کم است، به همین دلیل میزان موفقیت کاشت ایمپلنت با این شرایط پایین تر خواهد بود.

جراحی لیفت سینوس قبل از کاشت ایمپلنت

جراحی لیفت سینوس قبل از کاشت ایمپلنت

تکنیک هایی برای جبران عدم تراکم استخوان کافی در جلوی فک بالا

برای فائق آمدن بر مشکل تراکم ناکافی استخوان، درمان های مختلفی می توان روی جلوی فک بالا انجام داد. ۱) محافظه کارانه ترین گزینه درمانی، کار گذاشتن ایمپلنتی کوتاه تر است، تا از این طریق مانع ورود ایمپلنت به حفره سینوس شد. ۲) اگر قسمت مزیال یا دیستال حفره سینوس این منطقه از تراکم کافی برخوردار باشد، راه دیگر استفاده از ایمپلنت های مورب است که در این قسمت ها قرار می گیرند. ۳) بعلاوه، می توان از ایمپلنت های زیگومایتک فوق العاده بلندی استفاده کرد که می تواند در قسمت کناری استخوان زیگوماتیک قرار بگیرد. ۴) از بین این تکنیک ها، پیوند استخوان به کف سینوس ماگزیلا به عنوان یکی از رایج ترین روش های درمان برای اصلاح این کمبود، مورد استفاده قرار می گیرد. در مقالات مختلف، این فرایند تحت عنوان تقویت سینوس ماگزیلا maxillary sinus augmentation، لیفت سینوس ماگزیلا maxillary sinus lift، تقویت کف انترال subantral augmentation، یا بالا بردن کف سینوس ماگزیلا نامیده شده است.

جراحی لیفت سینوس قبل از کاشت ایمپلنت

جراحی لیفت سینوس قبل از کاشت ایمپلنت

 

بالا بردن کف سینوس در آتروفی قسمت جلوی ماگزیلا، برای کمک به کاشت ایمپلنت، در سال های اخیر به شهرت بالایی رسیده است. هر چند تقویت سینوس ماگزیلا و فرایند کاشت ایمپلنت با یکدیگر سازگار هستند، و همه بیماران در نهایت بهبود خواهند یافت، ممکن است مشکلات مختلفی طی فرایند یا پس از آن رخ دهند. این مشکلات معمولاً برای هر دو رویکرد جانبی و کرستال وجود دارند. بنابراین، دندانپزشک ها باید اطلاعات کافی در خصوص مشکلات همراه با فرایند تقویت سینوس ماگزیلا داشته باشد.

جراحی لیفت سینوس قبل از کاشت ایمپلنت

جراحی لیفت سینوس قبل از کاشت ایمپلنت

فرایند جراحی لیفت سینوس

برای انجام این جراحی، برشی در لثه زیر سینوس ایجاد می شود تا امکان دسترسی به استخوان وجود داشته باشد. وقتی بافت روی استخوان برداشته شد، برش دایره ای کوچکی داخل استخوان ایجاد می شود. این قطعه استخوانی به داخل حفره سینوس فشار داده می شود، در واقع مانند در تله عمل می کند. سینوس به آرامی رو به بالا فشار داده می شود و فضای زیر آن با مواد استخوان پیوندی پر می شود.

در آخر، بافت لثه برش خورده بخیه می خورد و اجازه داده می شود بهبود پیدا کند. بسته به نیازهای هر بیمار، قبل از آنکه ایمپلنت کاشته شود، معمولاً اجازه داده می شود استخوان به مدت ۴ تا ۱۲ ماه بهبود یابد و رشد کند. پس از کاشت ایمپلنت نیز یک دوره بهبود دیگر نیاز است. در برخی موارد، می توان همزمان با لیفت سینوس کاشت ایمپلنت را انجام داد.

بسیاری از این بیماران طی این فرایند ناراحتی اندکی تجربه می کنند، زیرا به انتخاب بیمار و نیز بر اساس شرایط بالینی بیمار، با بی حسی موضعی یا بیهوشی کامل، یا در برخی موارد نادر، با تزریق داخل وریدی داروهای مسکن یا اکسید نیتروز (گاز خنده آور) قابل انجام است. در هر صورت، جراحی لیفت سینوس ۹۰ تا ۱۲۰ دقیقه طول خواهد کشید و دوره بهبود آن ۲ تا ۳ روز خواهد بود.

مراقبت های پس از جراحی لیفت سینوس

پس از جراحی، گاز استریل روی محل جراحی قرار خواهد گرفت. دندانپزشک از شما خواهد خواست به آرامی بایت خود را روی آن قرار دهید- وارد آوردن فشار ملایم روی آن می تواند به جلوگیری از خونریزی زیاد کمک کند. بیمار باید هر یک ساعت یک بار گاز استریل را عوض کند. خونریزی اندک از محل جراحی کاملاً عادی است، اما در صورت شدید شدن، باید به دندانپزشک خود مراجعه کنید. برای کاهش تورم می توانید روی موضع جراحی کمپرس یخ قرار دهید. از شستن با شدت دهان باید خودداری شود زیرا باید به دهان اجازه داد با ایجاد لخته خون خونریزی را متوقف نماید. از کشیدن سیگار پس از این جراحی باید خودداری شود. تا یک هفته نباید فین کرد.

 منبع موادی که برای پیوند استفاده می شوند

دندانپزشک می تواند برای بیمار توضیح دهد برای تهیه مواد پیوندی از چه گزینه هایی می تواند استفاده کند که موجب بازسازی استخوان و بافت از دست رفته شوند. مواد مختلفی برای پیوند استخوان ماگزیلا استفاده می شوند. ممکن است بیمار ترجیح دهد از استخوان خودش یا استخوان فرد اهدا کننده برای این منظور استفاده شود. به این دلیل، باید این مواد از قبل آماده شوند. استخوانی که از بدن خود بیمار تأمین می شود معمولاً، قبل از جراحی پیوند، از لگن یا درشت نی برداشته می شود. دیگر منابع عبارتند از استخوان حیواناتی مانند خوک یا گاو، و نیز موارد پیوندی مصنوعی.

تحقیقات نشان داده اند که قرار گرفتن تحت جراحی لیفت سینوس و تقویت استخوان ماگزیلا، تا حد زیادی می تواند احتمال موفقیت کاشت ایمپلنت را افزایش دهد.

0/5 (0 نظر)
0/5 (0 نظر)
Recent Posts

Leave a Comment