ایجاد جرم، رسوب و پلاک روی دندان

 در مقالات آموزشی بلیچینگ (سفید کردن دندان), مقالات آموزشی بهداشت دهان و دندان, مقالات آموزشی دندانپزشکی زیبایی, مقالات عمومی دندانپزشکی

پلاک نوعی فیلم چسبناک است که هر روز روی دندان ها شکل می گیرد: این همان پوشش لغزنده/ تیره است که وقتی از خواب بیدار می شوید روی دندان های خود احساس می کنید. متخصصان پلاک ها را “بیو فیلم” می نامند زیرا در حقیقت مجموعه ای از میکروب های زنده ای است که یک لایه پلیمر چسبناک آن را احاطه کرده است. این پوشش چسبناک کمک می کند میکروب ها به سطوح داخل دهان بچسبند به گونه ای که آنها بتوانند رشد کنند و به میکرو کلونی های (اجتماع ریز ذرات) فعال تبدیل شوند.

تفاوت بین پلاک و تارتار

وقتی پلاک های دندانی به طور منظم برداشته نشوند، مواد معدنی درون بزاق دهان را جمع می کنند و به ماده سفید مایل یه زرد یا زرد رنگی به نام تارتار تبدیل می شوند.

تارتار در امتداد خط لثه در جلو و پشت دندان ها تشکیل می شود. گرچه کشیدن با دقت نخ دندان ممکن است موجب شل شدن برخی از تارتارهای تشکیل شده شوند، اما احتمالاً شما نیاز خواهید داشت برای رهایی از شر همه آن به دندانپزشک مراجعه کنید.

جرم، رسوب، و پلاک دندان

جرم، رسوب، و پلاک دندان

علل تشکیل پلاک های دندانی

دهان شما یک اکوسیستم فعال است. باکتری و دیگر ارگانیسم ها هنگامی که غذا و نوشیدنی می خورید و نفس می کشید وارد دهان شما می شوند. در اکثر موارد، یک تعادل یف در اکوسیستم دهان شما حفظ می شود، اما وقتی برخی انواع خاص باکتری ها بسیار زیاد می شوند مشکلات زیادی می توانند بروز پیدا کنند.

وقتی کربوهیدرات و غذاها و نوشیدنی های حاوی قند می خورید، باکتری ها از قند موجود در آنها تغذیه می کنند، و در این بین اسید تولید می کنند. این اسیدها می توانند منجر به بروز مشکلاتی مانند پوسیدگی دندان ها، ژینژیویت، و دیگر اشکال خرابی دندان شوند.

پوسیدگی دندان ها ناشی از پلاک های دندانی حتی می توانند زیر لثه ها نیز بروز پیدا کنند، جایی که شما قادر به دیدن آن نیستید، و باعث از بین رفتن حمایت دندان می شوند.

جرم، رسوب، و پلاک دندان

جرم، رسوب، و پلاک دندان

پلاک های دندانی چگونه تشخیص داده می شوند؟

در اکثر موارد، پلاک های دندان بدون رنگ یا زرد کم رنگ هستند. دندانپزشک می تواند پلاک های روی دندان های شما را با استفاده از آینه کوچکی ببیند که برای معاینات دهانی استفاده می شوند.

جرم، رسوب، و پلاک دندان

جرم، رسوب، و پلاک دندان

چه درمان هایی برای پلاک های دندانی وجود دارد؟

شما می توانید پلاک های دندانی را با کشیدن نخ دندان و مسواک زدن منظم با استفاده از یک مسواک دارای فرچه های نرم بردارید. برخی دندانپزشکان مسواک های برقی را توصیه می کنند، زیرا تصور می شود آنها در زدودن پلاک های دندانی مؤثرتر باشند. مطالعه ای که در سال ۲۰۱۹ انجام شده است نشان می دهد که استفاده از خمیر دندان های حاوی جوش شیرین راهی خوب برای رهایی از شر پلاک های دندانی است.

پلاک هایی که سفت شده اند و به تارتار تبدیل شده اند باید با دندانپزشکی تخصصی زدوده شوند. دندانپزشک شما می تواند آن را طی یک چکاپ و پاکسازی معمولی دندانپزشکی پاک کند. از آنجا که تارتار می تواند در قسمت هایی بوجود بیاید که دسترسی به آنها دشوار است، برای تحت کنترل نگه داشتن آن باید دو مرتبه در طول سال به دندانپزشک مراجعه کنید.

چگونه می توان از تشکیل پلاک های دندانی پیشگیری نمود؟

بهداشت دهانی را به خوبی رعایت کنید

برای جلوگیری از آسیب به دندان ها و لثه ها در نتیجه باکتری های موجود در پلاک های دندانی، مهم ترین کاری که باید انجام دهید این است که دندان های خود را هر روز تمیز کنید. دندان های خود را دو مرتبه در طول روز، و پس از خوردن غذاهای حاوی قند مسواک بزنید. انجمن دندانپزشکان آمریکا توصیه می کند دندان های خود را دو مرتبه در طول روز و به مدت دو دقیقه مسواک بزنید.

مهم است هر روز دندان های خود را نخ دندان بکشید زیرا پلاک های دندانی می توانند در قسمت های تنگ بین دندان ها شکل بگیرند. و بخش حیاتی بهداشت خوب دهانی مراجعه منظم به دندانپزشک برای پاکسازی و چکاپ است.

جرم، رسوب، و پلاک دندان

جرم، رسوب، و پلاک دندان

شستشوی دهان!

برای خارج کردن باکتری های بین دندان ها، بهتر است وقتی دهان خود را شستشو می دهید و نخ دندان می کشید از محصولات دهانشویه نیز استفاده کنید. در مطالعه ای که در سال ۲۰۱۶ انجام شد محققان دریافتند که وقتی از دهانشویه ها در کنار مسواک زدن و کشیدن نخ دندان استفاده می شود، پلاک های دندانی و ژینژیویت کاهش چشمگیری پیدا می کنند.

دهانشویه ها حاوی مقادیر زیادی مواد فعال مختلف هستند: دهانشویه های حاوی کلر هگزیدین، پروبیوتیک، و روغن های گیاهی و ضروری همگی مورد مطالعه قرار گرفته اند.

کلر هگزیدین تنها به صورت تجویزی قابل تهیه است. گرچه برای کاهش پلاک های دندانی و برای سلامت کلی لثه ها مؤثر است، اما می تواند موجب ایجاد لکه روی دندان ها و تغییر مزه غذاها شود.

اگر دهانشویه ای می خواهید که منجر به ایجاد لکه روی دندان ها یا عوارض جانبی دیگر نشود، باید به فکر دهانشویه های پروبیوتیک یا گیاهی باشید. هر دو نوع دهانشویه قادرند بهبود چشمگیری در سطوح پلاک های دندانی ایجاد کنند بدون آنکه مانند کلرهگزیدین موجب ایجاد لکه شوند.

برخی مطالعات حاکی از این هستند که دهانشویه های حاوی روغن های ضروری در مقایسه با مسواک زدن و نخ دندان کشیدن به تنهایی منجر به تشکیل پلاک کمتری می شوند.

زغال اخته

با دندانپزشک خود در مورد گنجاندن محصولات حاوی زغال اخته در رژیم غذایی خود صحبت کنید. مطالعات آزمایشگاهی نشان می دهند پلی فنول های موجود در زغال اخته از جمله عوامل بازدارنده مؤثر در برابر دو باکتری مضر دهان هستند که احتمالاً منجر به بروز پوسیدگی های دهان می شوند: استروپتوکوک موتانس و استرپتوکوک سوبرینوس.

مهم است دقت داشته باشید که گرچه این نتایج امیدوار کننده هستند، اما آنها در آزمایشگاهی اتفاق می افتند، بنابراین تأثیرات زغال اخته روی پلاک های دندانی در دهان انسان هنوز مورد تأیید قرار نگرفته است.

5/5 (1 نظر)
5/5 (1 نظر)
Recent Posts

Leave a Comment