دیاستم یا فاصله بین دندان ها

 در مقالات آموزشی ارتودنسی کودکان و بزرگسالان, مقالات آموزشی دندانپزشکی ترمیمی, مقالات آموزشی دندانپزشکی زیبایی, مقالات عمومی دندانپزشکی

وقتی به یک لبخند بی نقص فکر می کنید، آیا به یک دست دندان صاف و سفید فکر می کنید؟ در یک دنیای بی نقص، دندان های همه افراد باید صاف و سفید و یکدست باشند- همه ما افرادی را می شناسیم که هرگز تحت هیچ درمان دندانپزشکی قرار نگرفته اند و دندان های زیبایی دارند. اما هستند افراد بزرگسال و خردسالی که با مشکلات دندانی مواجه هستند. یکی از شایع ترین مشکلات دندانی وجود فاصله بین دو دندان از دندان های جلوی دهان است، شایع ترین آنها بین دندان های فک بالا است. این فاصله در فرهنگ دندانپزشکی تحت عنوان دیاستم diastema شناخته می شود.

دیاستم چیست؟

دیاستم عبارت است از فاصله بین دو یا چند دندان. بسیاری از کودکان با افتادن دندان های شیری خود دیاستم را تجربه می کنند، گرچه در بسیاری موارد این فاصله با بیرون آمدن و رشد کردن دندان های دائمی بسته می شوند و از بین می روند.

دیاستم ها اغلب در نتیجه عدم تناسب بین اندازه دندان ها، یا وجود یک فرنوم (بافتی که لثه را به لب ها متصل می کند) بزرگ بین دو دندان جلوی دهان، در هر دو فک، بوجود می آید. در برخی کودکان دیاستم در نتیجه مکیدن انگشت بوجود می آید.

افراد بزرگسال نیز باید مراقب بیماری لثه باشند که می تواند منجر به تحلیل استخوان شود که در این صورت دندان ها حمایت خود را از دست خواهند داد. این یکی از اصلی ترین دلایل از دست رفتن دندان و ایجاد فاصله بین دندان ها در افراد بزرگسال است.

افراد در تمام سنین می توانند الگوی بلع نادرست داشته باشند که می تواند باعث شود فرد حین قورت دادن زبان خود را از پشت به دندان ها فشار دهد و موجب ایجاد فاصله بین آنها شود.

علل ثانویه بروز دیاستم یا فاصله بین دندان ها عبارتند از مشکلاتی مانند ناهمراستا بودن دندان ها در نتیجه اورجت یا جلو آمدگی دندان ها.

فاصله بین دندان ها اگر درمان نشود می تواند افزایش یابد.

 

دیاستم یا فاصله بین دندان ها

دیاستم یا فاصله بین دندان ها

درمان دیاستما کدامند؟

ارتودنسی

گاهی اوقات دیاستم ها بخشی از چندین مشکل همزمان دهانی هستند که ممکن است مراقبت های ارتودنتیک نیاز داشته باشند. زمان های دیگر، ممکن است شما از داشتن فاصله قابل توجه و واضح بین دندان های جلوی خود متنفر باشید. مشکل هر چه باشد ما برای آن راهکار داریم.

 

دیاستم یا فاصله بین دندان ها

دیاستم یا فاصله بین دندان ها

 

بریس ها و براکت های ارتودنسی

بریس ها و براکت ها در اصلاح چندین مشکلات دندانی، از جمله فاصله بین آنها کاربرد دارند. یک دست بریس باید برای اصلاح دیاستم استفاده شوند و، بسته به فاصله بین دندان ها و مشکل موجود دندان ها، ممکن است لازم باشد بین ۶ ماه تا دو سال روی دندان ها باقی بمانند. بریس ها دندان ها را به محل مورد نظر جابجا می کنند، و آنها را به محلی صاف و بی نقص هدایت می کنند. ریتینرهای ارتودنتیک نیز عموماً پس از بریس ها نیاز هستند. ریتینرها دندان ها را در جای خود حفظ می کنند و مانع بازگشت مجدد دیاستم می شوند.

 

دیاستم یا فاصله بین دندان ها

دیاستم یا فاصله بین دندان ها

 

اینویزیلاین

دیاستم هایی که اندازه آنها کمتر است و چندان وخیم نیستند، می توانند با ابزارهای متحرک ارتودنسی مانند اینویزیلاین اصلاح شوند. اینویزیلاین ها مانند بریس ها دندان ها را صاف می کنند تا جایی که فضا حذف شود. در صورتی که تری های شفاف اینویزیلاین به اندازه توصیه شده توسط دندانپزشک استفاده نشوند، دیاستم باقی خواهد ماند.

مانند بریس ها، ریتینرها پس از اتمام درمان با اینویزیلاین نیز استفاده می شوند. هدف حذف فاصله بین دندان ها و جلوگیری از بازگشت آنها است، بنابراین ریتینرها با نگه داشتن دندان ها در جای خود و جلوگیری از جابجایی آنها به آنها کمک می کنند.

دیگر درمان ها برای اصلاح دیاستم یا فاصله بین دندان ها

آیا به فکر اجتناب از درمان ارتودنسی برای اصلاح دیاستم هستید؟ شاید خوشحال شوید اگر بشنوید بریس ها، اینویزیلاین ها، و ریتینرها تنها راهکارهای ممکن نیستند. دندانپزشکی زیبایی و دندانپزشکی ترمیمی نیز راهکارهایی برای اصلاح فاصله در لبخند ارائه می دهد.

ایمپلنت های دندانی

در صورتی که فاصله میان دندان با از دست رفتن دندان بوجود آمده باشد، یا فاصله بین دندان ها به اندازه عرض یک دندان باشد، ایمپلنت های دندانی راهکار شماره یک شما خواهند بود. خود ایمپلنت ها پست های تیتانیومی ظریفی هستند که با جراحی داخل استخوان فک قرار می گیرند، جایی که دندان ها از دست رفته اند. این پست های فلزی مانند جایگزینی برای ریشه های دندان ها عمل می کنند. استخوان با تیتانیوم جوش می خورد، و پایه و مبنایی محکم برای دندان های مصنوعی بوجود می آورد. سپس دندان های مصنوعی به ایمپلنت متصل می شوند، که از داخل لثه بیرون می زند. این پست ها تکیه گاهی محکم برای تاج های دندان فراهم می آورند که به طور مصنوعی جایگزین دندان های از دست رفته می شوند.

دیاستم یا فاصله بین دندان ها

دیاستم یا فاصله بین دندان ها

 

باندینگ دندان

باندینگ دندان یکی از مقرون به صرفه ترین راهکارهای زیبایی برای بستن فاصله بین دندان ها، یا اصلاح لب پر شدگی یا ترک خوردگی آنها است. اصلاح لب پر شدگی یا ترک خوردگی دندان ها مهم ترین عملکرد باندینگ دندان ها هستند، اما به تازگی به عنوان راه حلی برای بستن فاصله بین دندان ها نیز با استقبال بسیاری مواجه شده اند.

ونیر دندانی

ونیرهای دندانی گزینه مورد علاقه بیماران برای اصلاح مشکلات زیبایی لبخند هستند. ونیرها می توانند به طور سفارشی ساخته شوند تا متناسب با نیازهای بیمار باشند. برای بستن فاصله بین دندان ها، ونیرها مانند ابزاری برای ساختن دندان های عریض تر عمل می کنند و به ظاهر فاصله بین دندان ها بسته شود.

دیاستم یا فاصله بین دندان ها

دیاستم یا فاصله بین دندان ها

 

روکش دندانی

روکش های دندانی معمولاً برای پوشش دادن دندان های آسیب دیده استفاده می شوند و عملکرد لبخند را احیاء می کنند. با این حال، در حال حاضر استفاده از آنها برای بستن فاصله بین دندان ها نیز رایج شده است تا لبخندی بی نقص ساخته شود.

گام نخست چیست؟

برای بستن فاصله بین دندان ها، نخستین گامی که باید برداشت این است به دندانپزشک مراجعه نمایید. دندانپزشک می تواند گزینه ها را با عمق بیشتری برای شما توضیح دهد و راهکاری را برای شما انتخاب کند که از نظر زیبایی و عملکردی نیازهای شما را برآورده سازد.

علاوه بر این، مهم است توجه کنید که می توان از برخی علل دیاستم جلوگیری کرد! مراقبت های دندانی و بهداشت دهانی معمول به پیشگیری از بیماری لثه کمک می کنند- بنابراین می توانند تراکم استخوان را حفظ کنند و تکیه گاه دندان را محکم نگه دارند. بعلاوه، افرادی که تانگ تراست و دیگر الگوهای نادرست بلع دارند می توانند با یادگیری این عادات را ترک کنند.

0/5 (0 نظر)
0/5 (0 نظر)
Recent Posts

Leave a Comment