لکه های سفید روی دندان

 در مقالات آموزشی بلیچینگ (سفید کردن دندان), مقالات آموزشی بهداشت دهان و دندان, مقالات آموزشی دندانپزشکی ترمیمی, مقالات آموزشی دندانپزشکی زیبایی, مقالات آموزشی ونیر دندان, مقالات عمومی دندانپزشکی

هر چند مشاهده لکه های سفید روی دندان ها برای بسیاری افراد ناخوشایند است، اما از نگاه پزشکی به ندرت این لکه ها می توانند دلیل جدی برای نگرانی باشند. در این مقاله قصد داریم نگاهی به دلایل ایجاد لکه های سفید روی دندان ها داشته باشیم و نکاتی برای رهایی از آنها ارائه دهیم.

علل ایجاد لکه های سفید روی دندان ها

چندین عامل هستند که می توانند موجب شکل گیری لکه های سفید رنگ روی دندان ها شوند:

لکه های سفید روی دندان

لکه های سفید روی دندان

 

 

فلورسیس

یکی از شایع ترین علل، فلورسیس دندانی dental fluorosis است. افراد معمولاً در سنین پایین با این مشکل مواجه می شوند زمانی که در کودکی فلوراید زیادی مصرف می کنند. این شرایط معمولاً بی خطر است و تنها قبل از بیرون آمدن دندان ها از لثه ها بروز می یابد.

لکه های سفید روی دندان

لکه های سفید روی دندان

هایپوپلازی مینای دندان

دلیل دیگر، هایپوپلازی مینای دندان است. این شرایط زمانی اتفاق می افتد که مینای دندان فرد به درستی شکل نمی گیرد. مانند فلورسیس، هایپوپلازی تنها در دوران کودکی اتفاق می افتد، زمانی که دندان های فرد هنوز در حال رشد هستند. با این حال، این مشکل می تواند خطر پوسیدگی دندان را افزایش دهد.

عدم رعایت بهداشت دهان و دندان ها

دلیل دیگری که می تواند موجب ایجاد لکه های سفید رنگ روی دندان ها شود عدم رعایت درست بهداشت دهان و دندان ها است، مخصوصاً در طول دوره ای که فرد از براکت های ارتودنسی استفاده می کند یا غذاهای اسیدی یا حاوی قند زیاد می خورد.

درمان لکه های سفید روی دندان ها

برای از بین بردن لکه های سفید روی دندان ها چندین درمان وجود دارند. مناسب بودن این روش های درمان به علتی بستگی دارد که موجب بروز این شرایط شده است.

لکه های سفید روی دندان

لکه های سفید روی دندان

میکرو ابریژن مینای دندان Enamel microabrasion

برخی افراد می توانند برای درمان لکه های سفید روی دندان های خود میکرو ابریژن مینای دندان ها را انجام دهند. طی این فرایند، دندانپزشک لایه بسیار نازکی از سطح دندان ها را می تراشد تا از ظاهر لکه های سفید رنگ بکاهد. عموماً پس از این درمان تخصصی بلیچینگ دندان انجام می شود که می تواند باعث شود دندان ها رنگ یکدست تری داشته باشند.

لکه های سفید روی دندان

لکه های سفید روی دندان

بلیچینگ یا سفید کردن دندان ها

سفید کردن یا بلیچینگ دندان می تواند به کاهش ظاهر لکه های سفید و دیگر لکه ها کمک کند. محصولات مختلفی هستند که برای سفید کردن دندان ها استفاده می شوند، از جمله استریپ (نوار) ها و خمیر سفید کننده که بدون نسخه دندانپزشک می توانید آنها را از داروخانه تهیه کنید (OTC). افرادی که روی دندان های خود لکه های سفید دارند برای درمان سفید کردن تخصصی دندان ها می توانند به دندانپزشک مراجعه کنند. در این درمان ها از محلول های بلیچ کننده ای استفاده می شود که  قوی تر از داروهای OTC هستند و عملکرد بهتری هم دارند.

ونیرهای دندانی

ونیرهای دندانی پوشش های بسیار نازکی هستند که به سطح جلوی دندان ها چسبانده می شوند. این پوشش ها می تواند لکه های سفید رنگ و دیگر نقائص دندان ها را به شکلی مؤثر پنهان کنند. ونیرهای دندانی راهکاری هستند که تنها دندانپزشک ها قادر به اعمال آنها هستند و نیاز به تخصص دارند، همین باعث می شود هزینه آنها بیشتر باشد.

فلوراید تراپی یا اعمال موضعی فلوراید

دندانپزشک می تواند فلوراید را به صورت موضعی روی مینای دندان افرادی اعمال نماید که از هیپوپلازی مینای دندان ها رنج می برند. این کار می تواند رشد مینای دندان ها را تحریک کند و مانع پوسیدگی دندان ها شود.

رزین کامپوزیت

برای افرادی که به هیپوپلازی مینای دندان ها مبتلا هستند، دندانپزشک می تواند برای پر کردن حفره ها از رزین کامپوزیت استفاده کند یا آن را به مینای دندان ها بچسباند. در صورتی که تعداد لکه های سفید روی دندان ها زیاد باشد، ممکن است این درمان برای آنها مناسب نباشد.

پیشگیری از ایجاد لکه های سفید روی دندان ها

رعایت بهداشت دهان و دندان ها می تواند به پیشگیری از ایجاد لکه های سفید، یا دیگر لکه ها روی دندان ها، پوسیدگی دندان ها، بیماری لثه، یا دیگر مشکلات دندانی کمک نماید.

 انجمن دندانپزشکان آمریکا (ADA) توصیه می کند افراد دو مرتبه در طول روز با خمیر دندان فلورایده مسواک بزنند و یک بار در روز بین دندان های خود را نخ دندان بکشند. در برخی افراد، لکه های سفید روی دندان ها قبل از رسیدن آنها به سن ۱۰ سالگی بوجود می آیند. این می تواند در افراد مختلف متفاوت باشد. بنابراین ضرورت دارد افراد کودکان خود را تشویق کنند رعایت بهداشت دندان ها و دیگر عادات پیشگیرانه را به خوبی انجام دهند.

با دنبال کردن این نکات می توانید به پیشگیری از ایجاد لکه های سفید روی دندان های خود کمک کنید:

استفاده از آب فاقد فلوراید

برای کودکانی که به طور موقت از شیر خشک تغذیه می کنند، شیر خشک آنها را با آب فاقد فلوراید درست کنید تا از تجمع زیاد فلوراید روی دندان های آنها پیشگیری نمایید.

استفاده از خمیر دندان با مقدار صحیح

افراد باید مطمئن شوند کودکان زیر ۳ سال آنها بیشتر از یک لایه نازک، یا بزرگتر از یک دانه برنج، خمیر دندان روی مسواک خود استفاده نکنند. کودکان بالای سه سال نیز نباید بیشتر از یک نخود خمیر دندان استفاده کنند. کودکان در این رده سنی اغلب یا فراموش می کنند یا نمی توانند خمیر دندان داخل دهان خود را تف کنند، در نتیجه، کم بودن خمیر دندان می تواند از قرار گرفتن کودک در معرض فلوراید بکاهد. نظارت والدین روی مسواک زدن کودک کمک می کند مطمئن شوند از مقدار درستی خمیر دندان استفاده می کند و مقدار زیادی خمیر دندان قورت نمی دهد.

استفاده از آب چاه برای آشامیدن

افرادی که آب منزل آنها از آب چاه تأمین می شود، باید هر سال یک مرتبه آب چاه را برای بررسی سطح فلوراید آن به آزمایشگاه ببرند. این قانون برای تمام افرادی که بچه کوچک دارند حیاتی است زیرا سطح فلوراید طبیعی در مکان های مختلف می تواند بسیار متفاوت باشد.

کاهش مصرف خوراکی ها، غذاها و نوشیدنی های اسیدی و حاوی قند

مینای دندان می تواند آسیب ببیند و با خوردن برخی غذاها و نوشیدنی ها، مخصوصاً غذاها و نوشیدنی های اسیدی و مملو از قند، خطر پوسیدگی دندان ها افزایش می یابد.

خوراکی ها، غذاها و نوشیدنی هایی که باید نسبت به آنها هوشیار باشید عبارتند از:

  • آب مرکبات و میوه هایی مانند گریپ فروت، لیمو و پرتقال.
  • آبنبات های سفت و دیگر شیرینی های مملو از قند.
  • نوشابه و دیگر نوشیدنی های حاوی قند زیاد، شامل نوشیدنی های انرژی زا.

هر چند گاهگاهی خوردن آنها ممکن است بی خطر باشد، اما خوردن مقدار زیادی از آنها می تواند منجر به تخریب دندان و ایجاد لکه های سفید روی آنها شود. نوشیدن آب پس از مصرف این نوع غذاها می تواند به شسته شدن دندان ها و کاهش احتمال آسیب به دندان بکاهد. خوردن این نوشیدنی ها با نی نیز می تواند کمک کننده باشد.

مراجعه منظم به دندانپزشک

هر فردی که نگران سلامت دندان های خود یا کودک خود است، باید به طور منظم به دندانپزشک مراجعه نماید.

هرچند لکه های سفید روی دندان ها ممکن است چندان خوشایند نباشند، اما معمولاً نباید موجب نگرانی شوند. با این حال، افراد  مبتلا به هایپوپلازی مینای دندان بیشتر در معرض خطر آسیب مینا و پوسیدگی دندان هستند. اگر متوجه تغییر اندازه لکه های سفید روی دندان های خود، یا شروع درد دندان شدید، به دندانپزشک مراجعه نمایید. دندانپزشک با بررسی شرایط می تواند بهترین راهکار را پیش روی شما بگذارد.

4.5/5 (2 نظر)
1/5 (1 نظر)
Recent Posts

Leave a Comment