نیاز به پیوند لثه قبل از کاشت ایمپلنت

 در مقالات آموزشی جراحی و کاشت ایمپلنت, مقالات عمومی دندانپزشکی

بسیاری از افراد وقتی به جایگذاری ایمپلنت های دندانی فکر می کنند تنها در مورد جایگزینی ایمپلنت ها به جای دندان های از دست رفته خود فکر می کنند. به این ترتیب ممکن است آنها قبل و یا علاوه بر کاشت ایمپلنت دندانی تنها به فکر کشیدن دندانی باشند که یا به شدت آسیب دیده یا پوسیده شده است. در برخی موارد، ممکن است لازم باشد پیوند استخوان نیز انجام شود تا تحلیل استخوانی که با از دست رفتن دندان همراه است جبران شود. با این حال، برخی موارد دیگر نیز هستند که کشیدن دندان و پیوند استخوان تنها فرایندهای تکمیلی نیستند که همراه با جراحی کاشت ایمپلنت باید انجام شوند. در حقیقت، دندانپزشکی که فرایند کاشت ایمپلنت شما را انجام می دهد ممکن است تشخیص دهد برای شما جراحی پیوند لثه همراه با کاشت ایمپلنت لازم باشد. علاوه بر این، پس از کاشت ایمپلنت نیز ممکن است این تحلیل اتفاق بیفتد که با کمک پیوند لثه قابل حل است.

پیوند لثه برای ایمپلنت

پیوند لثه برای ایمپلنت

چرا لازم است قبل کاشت ایمپلنت پیوند لثه انجام شود؟

پیوند لثه برای بیمارانی انجام می شود که بواسطه بیماری لثه، لثه های آنها تحلیل رفته است و پوشش بافت نرم ریشه های دندان های آنها از بین رفته و ریشه دندان قابل رویت است. در طول جراحی پیوند لثه بافت نرم از محل دیگری داخل دهان برداشته می شود و به منطقه لثه ای پیوند زده می شود که تحلیل اتفاق افتاده است.

انواع پیوند لثه

سه نوع پیوند لثه مختلف وجود دارد، از جمله:

  • پیوند آزاد لثه: بافت مستقیماً از سقف دهان برداشته می شود و به منطقه مورد نهظر پیوند زده می شود.
  • پیوند بافت همبند: یک فلپ از سقف دهان بریده می شود و از زیر فلپ یک تکه بافت برداشته می شود. بافت برداشته شده تحت عنوان بافت همبند ساب اپیتلیال شناخته می شود و با بخیه به بافت های لثه محل مورد نظر متصل می شود. فلپ روی سقف دهان نیز مجدداً در جای خود بخیه زده می شود.
  • پیوند پدیکال (لترال یا جانبی): بافت مورد نیاز از بافت لثه اطراف منطقه ای برداشته می شود که نیاز به پیوند دارد.
پیوند لثه برای ایمپلنت

پیوند لثه برای ایمپلنت

علل تحلیل لثه و نیاز به پیوند لثه قبل از کاشت ایمپلنت

شرایط ایده آل برای کاشت ایمپلنت های دندانی داشتن لثه های سالمی است که محکم به دندان ها متصل شده اند. متأسفانه، بسیاری از افراد تحت تأثیر بیماری لثه قرار دارند و اغلب مقداری تحلیل لثه را تجربه کرده اند. حتی افرادی که تحلیل لثه هم ندارند ممکن است هنوز در نتیجه عوامل دیگری مانند محکم مسواک زدن، یا استفاده از مسواک های دارای فرچه های سفت، موقعیت دندان ها، فشردن یا ساییدن دندان ها روی یکدیگر (براکسیسم یا دندان قروچه)، ژنتیک، یا آسیب به لثه ها ممکن است تحلیل لثه را تجربه کنند. صرف نظر از علت بروز تحلیل لثه، این مشکل می تواند خطر شکست ایمپلنت های دندانی را افزایش دهد.

به همین دلیل، اگر تحلیل لثه دارید، به احتمال زیاد دندانپزشک شما ممکن است قبل از فرایند کاشت ایمپلنت های دندانی برای شما پیوند لثه را انجام دهد. اگر لازم باشد قبل از کاشت ایمپلنت های دندانی یک یا چند دندان شما کشیده شوند، احتمالاً دندانپزشک شما پیوند لثه را همزمان با آن انجام خواهد داد.

مزایای پیوند لثه قبل از کاشت ایمپلنت های دندانی

انجام پیوند لثه بلافاصله پس از کشیدن دندان از بیشتر تحلیل رفتن بافت لثه جلوگیری می کند و به حفظ توده استخوانی موجود کمک می کند. هر دوی این کارها برای کاشت موفق ایمپلنت های دندانی ضروری است و این راهکار باعث خواهد شد نتایج درمان در انتها بهتر باشند.

پیوند لثه، علاوه بر اینکه این اطمینان را بوجود می آورد که بهبود صحیح ایمپلنت های دندانی صورت خواهد گرفت، به منظور حفظ زیبایی لبخند پس از کاشت ایمپلنت های دندانی نیز انجام می شوند. یکی از اصلی ترین مزایای ایمپلنت های دندانی این است که آنها شبیه دندان های طبیعی هستند و روشی فوق العاده زیبا برای جایگزینی یک یا چند دندان هستند. با این حال، هنگامی که لثه ها تحلیل می روند و اتصال بین قطعه زیبایی (روکش ایمپلنت یا پروتز مصنوعی) و اباتمنت در معرض دید قرار می گیرد، زیبایی ایمپلنت دندانی می تواند از بین برود. با انجام پیوند لثه مقدار کافی از بافت لثه حفظ می شود به گونه ای که این اتصال به خوبی زیر خط لثه پنهان می شود. این فرایند نه تنها جذابیت ظاهری را حفظ می کند، بلکه از تجمع باکتری ها درون این اتصال نیز جلوگیری می کند.

همانطور که مشاهده می کنید، پیوند لثه فرایندی ضروری است که برای بیمارانی انجام می شود که تحلیل لثه داشته اند و قصد دارند کاشت ایمپلنت های دندانی را انجام دهند. پیوند لثه به حفظ توده استخوانی کمک می کند و از تحلیل بیشتر لثه جلوگیری می کند. این باعث می شود خطر شکست ایمپلنت دندانی کاهش پیدا کند، و نیز از بروز مشکلات همراه با قابل رویت بودن ایمپلنت های دندانی پیشگیری می کند. اگر لثه های شما تحلیل رفته اند و به فکر کاشت ایمپلنت های دندانی هستید، با دندانپزشک خود صحبت کنید تا بدانید آیا پیوند لثه برای شما خوب است یا خیر.

بهبود پیوند لثه چه مدت زمان می برد؟

جایگذاری یک پیوند بافت همبند اطراف ایمپلنت دندانی فرایندی زمان بر و در عین حال ضروری است. پس از این فرایند، ممکن است مقداری ناراحتی تجربه کنید، از جمله تورم پوست و خونریزی خفیف از دهان، که معمولاً به سرعت بهبود پیدا می کنند. علاوه بر این، تا زمانی که دهان شما بهبود پیدا می کند به خوردن غذاهای نرم محدود خواهید شد.

0/5 (0 نظر)
0/5 (0 نظر)
نوشته های توصیه شده

Leave a Comment