تفاوت ونیر پرسلاین و روکش دندان

 در مقالات آموزشی دندانپزشکی زیبایی, مقالات آموزشی لمینیت دندان, مقالات آموزشی ونیر دندان, مقالات عمومی دندانپزشکی

به منظور بهبود ظاهر لبخند، خواه از روکش های دندان استفاده می کنید یا از انواع ونیرها، حقیقت موضوع این است که هیچ کس نباید متوجه شود شما کاری روی دندان های خود انجام داده اید و تنها باید دندان های شما خوب به نظر برسند. مخاطب باید تنها متوجه شود در ظاهر شما تغییر چشمگیری بوجود آمده است، چیزی که مخاطب نمی تواند به طور مطمئن روی آن انگشت بگذارد. در نهایت، تنها این شما هستید که از بالا رفتن اعتماد به نفس خود لذت می برید.

با این حال، از دید بیمار، مطلع بودن از اینکه چه گزینه هایی در دندانپزشکی مدرن وجود دارند، از اهمیت ویژه ای برخوردار است. در این مقاله روی دو تکنیک و استراتژی جدید برای بهبود لبخند فرد تمرکز خواهیم کرد. در برخی موارد نتایج این دو تکنیک ترمیمی از نظر زیبایی می توانند تقریباً مشابه یکدیگر باشند، هرچند از نظر ساختاری متفاوت هستند. وقتی محدودیت ها کنار زده می شوند تا دغدغه های زیبایی برطرف شوند، بایستی آخرین ابداعات در فناوری سرامیک هم در ونیرهای لمینت پرسلاین و نیز روکش های پرسلاین به کار گرفته شوند.

تفاوت ونیر پرسلاین و روکش دندان

تفاوت ونیر پرسلاین و روکش دندان

شبیه و در عین حال متفاوت

هم برای ساخت ونیرها و هم برای ساخت روکش ها از پرسلاین های دندانی برای خلق دندان هایی کاملاً مشابه دندان های طبیعی استفاده می شود. هرچند مشخصه های ظاهری آنها کاملاً شبیه دندان های طبیعی است اما، بسته به موقعیت، ممکن است تکنیک یکی مناسب تر از دیگری باشد. دندانپزشک، به عنوان یک متخصص مراقبت های دهان و نیز یک هنرمند، باید چندین فاکتور مهم را مد نظر قرار دهد تا تصمیم بگیرد کدام تکنیک، ظاهری ایده آل برای دندان بوجود خواهد آورد.

تفاوت ونیر پرسلاین و روکش دندان

تفاوت ونیر پرسلاین و روکش دندان

ونیر های فوق العاده

ونیرهای لمینت پرسلاین از یک لایه بسیار نازک سرامیک تشکیل شده اند که از نظر ظاهری و زیبایی جایگزین مینای دندان می شوند. ونیرها مانند لنزهای تماسی که روی چشم قرار داده می شوند به سطح خارجی دندان ها چسبانده می شوند. ابتدا باید تا جای ممکن، تنها مقدار بسیار اندکی از ساختار طبیعی دندان، تقریباً ۱ میلی متر یا کمتر از مینای دندان، برداشته شود. این کار اجازه می دهد ونیرها برای به جا گذاشتن اثر جادویی خود جای کافی داشته باشند و ظاهر دندان به شکلی طبیعی ترمیم شود و درخشندگی و زیبایی استثنایی دندان ارتقاء پیدا کند. ونیرهای پرسلاین راهکارهایی فوق العاده برای بسیاری از مشکلات ظاهری دندان ها از قبیل رنگ و شکل بد، عدم تناسب، شکستگی دندان، قرار گرفتن آنها در جای نامناسب، و نیز برخی مشکلات جزئی مربوط به بایت هستند. علاوه بر این، برای پوشاندن لکه های سطحی روی دندان ها که با سفید کردن و بلیچینگ قابل درمان نیستند، گزینه ای فوق العاده هستند.

تفاوت ونیر پرسلاین و روکش دندان

تفاوت ونیر پرسلاین و روکش دندان

روکش ها برای پوشاندن روی دندان

روکش های دندان که مانند تاج پادشاهی به طور کامل، دور تا دور دندان را پوشش می دهند، شاید نتوانند به طور کامل جایگزین مینای دندان شوند اما تا حدودی می توانند این کار را انجام دهند. اصطلاح “کلاهک” مترادف با تاج یا همان روکش دندان است. روکش دندان جایگزین کل سطح خارجی دندان از بالا تا کنار لثه ها می شود. هر چقدر هم که از قسمت مرکزی دندان باقی مانده باشد، با “قرار گرفتن روکش روی دندان”، دندان شکل و نیز عملکرد (نحوه تماس آن با دیگر دندان ها) طبیعی خود را باز می یابد. خواه دندان در اثر پوسیدگی تخریب شده باشد، یا در اثر آسیب و صدمه ناشی از تصادف بخش بزرگی از ساختار دندان از دست رفته باشد، یک روکش دندان جایگزین این قسمت های از دست رفته می شود. قرار دادن روکش روی دندان می تواند بهبود چشمگیری در ظاهر دندان های بیمارانی بوجود بیاورد که در نتیجه براکسیسم (دندان قروچه) یا ساییدگی مینای دندان بخش زیادی از دندان های آنها از بین رفته است.

روکش ها نیز مانند ونیرها برای تغییر رنگ و شکل دندان ها فوق العاده هستند؛ و در برخی موارد می توانند موجب تسهیل این تغییر شوند. عموماً استفاده از روکش های پرسلاین زمانی ضروری است که مقدار بیشتری از ساختار دندان از بین رفته باشد، درنتیجه مواد بیشتری برای جایگزینی آن نیاز خواهد بود. بر عکس، در صورتی که نیاز باشد بخش بزرگ تری از دندان روشن تر شود (در نتیجه لکه های عمیق تر) و/ یا استحکام آن افزایش یابد، روکش دندان به عنوان ترمیم انتخاب خواهد شد. برای دندان های عقب که فشار زیادی از بایت به آنها وارد می شود، ممکن است روکش های جدیدتر و قوی تر “تمام سرامیکی” گزینه های بهتری باشند.

تفاوت مواد ونیر و روکش دندان

تفاوت اصلی بین ونیرهای پرسلاین و روکش دندان در مقدار حجمی از ساختار دندان طبیعی است که باید جایگزین شود. به طور کلی، ضخامت پرسلاین مورد نیاز برای روکش دندان بیشتر است. برای قرار دادن روکش پرسلاین روی دندان، حداقل باید ۲ میلی متر از ضخامت ساختار دندان طبیعی کاسته شود. برای هر دو نوع این ترمیم ها بایستی در ساختار مواد پرسلاین، ماده سرامیکی شیشه مانند، مقداری تغییر ایجاد کرد تا میزان استحکام آن افزایش یابد، مخصوصاً اگر قرار است برای دندان های عقب استفاده شود که در معرض فشار بیشتری قرار دارند.

تفاوت ونیر پرسلاین و روکش دندان

تفاوت ونیر پرسلاین و روکش دندان

نحوه قرار گرفتن ونیر و روکش روی دندان

قرار دادن و چسباندن ونیرهای لمینت و روکش ها روی دندان ها شبیه یکدیگر است. هر دوی آنها با کمک رزین، که دارای کمترین میزان حساسیت است روی دندان ها چسبانده می شوند و با استفاده از منبع نور آبی یا فوق بنفش سخت می شود. ونیرهای پرسلاین که بسیار نازک هستند زمانی که با کمک چسب به مینای دندان ها متصل می شوند به بیشترین میزان استحکام خود می رسند. علاوه بر این، استحکام کلی روکش های “تمام سرامیکی” زمانی که به جای عاج دندان، به مینای دندان متصل می شوند افزایش می یابد.

0/5 (0 نظر)
0/5 (0 نظر)
نوشته های توصیه شده

Leave a Comment