مراقبت بعد از جراحی کاشت ایمپلنت دندان

 در مراقبت های پس از درمان, مقالات آموزشی جراحی و کاشت ایمپلنت, مقالات عمومی دندانپزشکی

دریافت ایمپلنت دندان شبیه قرار دادن نگهدارنده ها در دهان نیست. این یک فرایند جراحی است که به مراقبت نیاز دارد. درست پس از دریافت ایمپلنت دندان، کارهای خاصی هستند که باید و نباید انجام شوند، مانند نوشیدن تنها مایعات سرد و عدم انجام ورزش های سنگین. در این مقاله قصد داریم با جزئیات بیشتر به بیان این نکات بپردازیم.

مراقبت بعد از جراحی کاشت ایمپلنت دندان

مراقبت بعد از جراحی کاشت ایمپلنت دندان

نحوه تمیز کردن ایمپلنت دندانی

تمیز کردن ایمپلنت های دندانی بهترین کاری است که می توانید در منزل انجام دهید تا مطمئن شوید که ایمپلنت شما برای مدت زمانی طولانی با سلامت کامل در جای خود باقی خواهد ماند. این کار در روزهای پس از جراحی از اهمیت ویژه ای برخوردار است. به همین دلیل در اینجا بهترین راهکارها و نیز ابزار های لازم برای تمیز نگه داشتن ایمپلنت ها را به شما معرفی خواهیم کرد.

مراقبت بعد از جراحی کاشت ایمپلنت دندان

مراقبت بعد از جراحی کاشت ایمپلنت دندان

نحوه پاکسازی ایمپلنت های دندانی در منزل

اساساً، پاکسازی ایمپلنت های دندانی مانند پاکسازی دندان های طبیعی به نظر می رسد. خیلی ساده، مسواک بزنید، نخ دندان بکشید، و حتی به صورت روزانه از دهانشویه های غیر الکلی استفاده کنید. اما از آنجا که اینها دندان مصنوعی هستند نکات خاصی هستند که باید به خاطر داشته باشید. ذرات غذا و باکتری می توانند اطراف منطقه ایمپلنت گیر کنند. این مشکل می تواند منجر به تشکیل پلاک شود که اگر درمان نشود، می تواند منجر به بروز عفونت شود. برای تمیز نگه داشتن دندان های مصنوعی تا حد امکان، باید به فکر ابزار مناسب برای پاکسازی آنها باشید.

مراقبت بعد از جراحی کاشت ایمپلنت دندان

مراقبت بعد از جراحی کاشت ایمپلنت دندان

مسواک بین دندانی

برای مسواک زدن ایمپلنت های دندانی می توانید از مسواک های معمولی استفاده کنید، اما معمولاً بیماران به این فکر می کنند که از چه نوع مسواکی استفاده کنند. اساساً هیچ تفاوت چشمگیری حین استفاده از مسواک های برقی یا دستی وجود ندارد، بنابراین استفاده از هر یک از آنها هیچ مشکلی ندارد. مهمترین نکته ای که باید مد نظر قرار گیرد این است که با مسواک زدن در اطراف ایمپلنت چه احساسی پیدا می کنید و استفاده از مسواک چقدر راحت است. از هر نوع مسواکی که استفاده می کنید باید فرچه آن نرم باشد.

نخ دندان

در داروخانه ها و فروشگاه ها شما با انواع مختلفی نخ دندان مواجه می شوید، انتخاب نوع درست آن از بین آنها دشوار است. به طور کلی، دندانپزشک ها استفاده از نخ های بدون موم یا نخ دندان هایی را پیشنهاد می دهند که مخصوص ایمپلنت هستند، تا این اطمینان بوجود بیاید که بافت های اطراف ایمپلنت به خوبی محافظت شده اند. اما باید بدانید که برای برخی از انواع دندان های مصنوعی باید از floss threader استفاده کنید. برای امنیت بیشتر راجع به نوع نخ دندانی که باید برای پروتز مصنوعی خاص خود استفاده کنید با دندانپزشک خود صحبت کنید.

مراقبت بعد از جراحی کاشت ایمپلنت دندان

مراقبت بعد از جراحی کاشت ایمپلنت دندان

دستگاه های شستشوی دهانی

دستگاه هایی که برای شستشوی دهان استفاده می شوند می توانند در کاهش پلاک دندان ها و التهاب لثه ها واقعاً کمک کننده باشند. واتر فلاسری با سر غیر فلزی خریداری کنید و آن را یک تا دو مرتبه در طول روز استفاده کنید و آن را با دهانشویه آنتی میکروبیال غیر الکلی که دوست دارید پر کنید.

دستگاه استیمولاتور

دستگاه های استیمولاتور می توانند واقعاً موجب تقویت بافت های لثه سالم شوند، که برای حفظ سلامت ایمپلنت دندانی از اهمیت ویژه ای برخوردار است. بهترین نوع این دستگاه ها، استیمولاتورهای با سری پلاستیکی هستند تا به لثه ها آسیب وارد نکنند.

مراقبت بعد از جراحی کاشت ایمپلنت دندان

مراقبت بعد از جراحی کاشت ایمپلنت دندان

پاکسازی تخصصی ایمپلنت های دندانی

بسیار مهم است که برای پاکسازی تخصصی ایمپلنت های دندانی خود، به طور منظم به دندانپزشک مراجعه کنید. دندانپزشک بایستی لا به لای خطوط برجسته ایمپلنت، بافت های اطراف و نیز دندان های طبیعی شما را با دقت و به خوبی پاکسازی نماید. این عمل کمک می کند هر نوع باکتری که ممکن است منجر به بروز عفونت شود دور بماند. بعلاوه، خوب است که دندانپزشک تمامی شرایط و نیز وضعیت صاف بودن ایمپلنت را مورد بررسی قرار دهد. احتمالاً متخصص بهداشت دهان و دندان جرمگیری دندان را پیشنهاد خواهد داد، روشی که در آن عمق بیشتری از سطح دندان و نیز زیر خط لثه تمیز می شود تا هر گونه پلاک تشکیل شده روی دندان برداشته شود. این کار بیشتر از یک پاکسازی ساده دندان است.

چند وقت یک مرتبه باید دندانپزشک ایمپلنت را پاکسازی نماید؟

زمانی که ایمپلنت خود را دریافت می کنید، در ابتدا باید به طور منظم به دندانپزشک مراجعه کنید. طی یک فرایند چند ماهه، احتمالاً چندین مرتبه مراجعه خواهید داشت. با این حال، پس از نخستین دوره جوش خوردن ایمپلنت با استخوان و سازگاری بدن با آن، شما باید با ایمپلنت خود مانند دیگر دندان ها برخورد کنید. به این معنا که برای پاکسازی دندان ها، هر شش ماه یک مرتبه باید به دندانپزشک مراجعه نمایید.

مراقبت و نگهداری از ایمپلنت های دندان

آگاهی از نحوه نگهداری و پاکسازی درست ایمپلنت های دندانی از اهمیت ویژه ای برخوردار است، در غیر اینصورت ممکن است با مشکلاتی مواجه شوید که ناشی از عدم توانایی شما در نگهداری درست ایمپلنت خواهد بود. در صورتی که به درستی از ایمپلنت های دندانی مراقبت و نگهداری نکنید، اطراف آنها دچار خونریزی خواهد شد، که تحت عنوان موکوزیت mucositis نیز شناخته می شود. در صورتی که این مشکل زود شناسایی شود، کاملاً بازگشت پذیر است، اما اگر خیلی پیشرفت کند می تواند منجر به عفونت و یا حتی تحلیل استخوان شود. این مشکل بازگشت پذیر نیست و ممکن است نیاز باشد ایمپلنت برداشته شود یا حتی پیوند استخوان انجام شود.

مراقبت بعد از جراحی کاشت ایمپلنت دندان

مراقبت بعد از جراحی کاشت ایمپلنت دندان

مراقبت از ایمپلنت دندان تا ۴۸ ساعت پس از فرایند کاشت آن

۴۸ ساعت نخست پس از جراحی کاشت ایمپلنت دندان از اهمیت ویژه ای برخوردار است. در این زمان است که نخستین علائم یا نشانه ها مشاهده می شوند. نخستین ساعت پس از جراحی، با دندان های خود فشار مداوم اما خفیفی روی گاز استریلی وارد کنید که روی محل جراحی قرار داده شده است، تا آن را در جای خود نگه دارید. تا یک ساعت پس از اتمام جراحی از تعویض گاز استریل خودداری کنید، مگر اینکه خونریزی شدید و مداوم داشته باشید. اگر خونریزی دارید که متوقف نمی شود، به مدت ۳۰ دقیقه گاز جدیدی روی آن قرار دهید و سپس آن را بردارید. پس از آن، گاز را هر ۳۰ تا ۴۵ دقیقه یک مرتبه تعویض کنید. اینها علائمی هستند که احتمالاً در روز نخست پس از جراحی مشاهده خواهید کرد:

  • وجود ترشحات
  • خونریزی مداوم
  • تورم
  • درد

مشاهده این علائم و نشانه ها به این معناست که بدن شما خود را بهبود می دهد. برای کمک به بدن در ادامه این روند و پیشگیری از هر گونه مشکلات؛ حتماً نکات زیر را دنبال کنید:

  • محل جراحی را دستکاری نکنید.
  • نخستین شب پس از جراحی با یک مسواک نرم دندان های خود را مسواک بزنید.
  • پس از ۲۴ ساعت نخست، دهان خود را ۲ تا ۳ مرتبه در طول روز با محلول آب و نمک شستشو دهید.
  • استراحت کنید.
  • در صورت لزوم، روی گونه خود کیسه یخ بگذارید.

 

روزهای دوم و سوم پس از جراحی، به مراقبت از کل دهان خود ادامه دهید. ممکن است متوجه تغییر رنگ یا کبودی منطقه جراحی شوید، این کاملاً طبیعی است و احتمالاً ۲ تا ۳ روز طول خواهد کشید. پس از چند روز، می توانید برای کاهش تغییر رنگ و کبودی از گرمای اندکی استفاده کنید. برخی بیماران ممکن است متوجه یک برجستگی شدید در ناحیه صورت خود شوند. اگر نگران آن هستید، با جراح خود تماس بگیرید. علائم دیگری که ممکن است مشاهده کنید عبارتند از خشکی لب ها، سوزش گلو، خشکی ماهیچه های فک، اما همه اینها از جمله عوارض جانبی استفاده از گاز استریل هستند.

مراقبت از ایمپلنت های دندانی در هفته نخست

در چند روز نخست پس از جراحی، باید مراقبت های خود را با استفاده از ابزارهای پاکسازی دندان که در بالا ذکر کردیم ادامه دهید و به طور منظم به دندانپزشک مراجعه نمایید. به تدریج که ایمپلنت بهبود پیدا می کند، مسواک زدن، کشیدن نخ دندان، شستشوی دهان با آب و نمک باید به عادات ثانویه شما تبدیل شوند. نکته دیگری که باید مد نظر قرار دهید تغییر رژیم غذایی و استفاده از غذاهای کمتر اسیدی، غذاهای نرم تر، و نیز غذاها و نوشیدنی های مقوی تر است. و باز هم تأیید می کنیم که از جمله مراقبت های ضروری برای حفظ سلامت ایمپلنت، مراجعه منظم به دندانپزشک پس از جراحی است تا دندانپزشک بتواند به طور کامل دندان ها و ایمپلنت ها را پاکسازی کند و از بروز هر مشکلی مطلع شود.

0/5 (0 نظر)
0/5 (0 نظر)
نوشته های توصیه شده
نظرات
  • محمد
    پاسخ

    سلام ببخشید آیا قسطی هم کار می کنید اوضاع دندانهایم خیلی خرابه

  • سوران
    پاسخ

    سلام اقای دکتر
    من خارج از کشور زندگئ میکنم، میشه بفرمایید چند مدت باید تو ایران بمونم از روزی که میخوام دندونهای خرابم را بکشم و جاشون را برام ایمپلنت کنی؟ در ضمن ممنون میشم اگر ایمیلتونو داشته باشم

    • دکتر سعید فروزش
      پاسخ

      سلام
      من دقیقا نمیتونم زمانی رو بگم‌. حتما باید معاینه بشید و پس از بررسی عکس های رادیوگرافی میشه زمان دقیق اعلام کرد

Leave a Comment