ونیر مستقیم و غیر مستقیم

 در مقالات آموزشی دندانپزشکی ترمیمی, مقالات آموزشی دندانپزشکی زیبایی, مقالات آموزشی ونیر دندان, مقالات عمومی دندانپزشکی

آیا شما از ظاهر دندان های جلوی خود راضی هستید یا نقایصی دارند که دوست دارید آنها را پنهان کنید؟ اکثر ما از شکل ظاهری لبخند خود کاملاً راضی نیستیم و اینجاست که ونیرهای دندانی می توانند فوق العاده عمل کنند.

چه زمانی باید به فکر استفاده از ونیرها بود؟

برای پوشش دادن انواع مشکلات مربوط به ظاهر دندان ها، ونیرها می توانند نتیجه فوق العاده ای داشته باشند. به عنوان مثال، اگر لکه های روی دندان های شما داخلی است، نسبت به درمان سفید کردن دندان که معمولاً انجام می شود پاسخ نخواهد داد و باید به طور کامل روی آن پوشش داده شود.

لب پر شدگی های اندک، ترک ها، و قسمت هایی که ساییده شده اند اغلب به راحتی با ونیرها اصلاح می شوند. فاصله های ناخوشایند بین دندان ها را می توان بست یا آنها را به حداقل میزان ممکن رساند. اگر یکی دو دندان شما اندکی کج هستند یا پیچ خورده اند، نخستین گزینه درمان ارتودنسی مخصوص افراد بزرگسال است، اما ونیرها می توانند سریع تر شما را به نتیجه برسانند در حالی که مقرون به صرفه تر هم هستند. روی هم رفته، ونیرها غالباً می توانند به دندان های کج و نا زیبا که مشکل ظاهری دارند در مدت بسیار کوتاهی زیبایی ببخشند. به طور کلی ونیرها به دو دسته مستقیم و غیر مستقیم تقسیم می شوند.

ونیر مستقیم و غیر مستقیم

ونیر مستقیم و غیر مستقیم

ونیر های مستقیم

ونیرهای مستقیم از موادی به نام رزین کامپوزیت ساخته می شوند که، همانطور که از نام آنها بر می آید، مستقیماً روی سطح دندان ها قرار می گیرند. ابتدا سطح دندان ها با مایع اچ کننده خاصی آماده می شود که اندکی سطح آن را متخلخل می کند. متخلخل کردن سطح باعث می شود پیوند قوی تری بین رزین کامپوزیت و دندان ایجاد شود. وقتی رزین کامپوزیت روی سطح دندان قرار می گیرد سپس سفت می شود، شکل می گیرد و پولیش می شود و در دست های یک دندانپزشک مجرب و ماهر می تواند کاملاً طبیعی به نظر برسد.

ونیرهای مستقیم گزینه های خوبی هستند زیرا آماده سازی اندکی نیاز دارند و اغلب درمان طی یک جلسه مراجعه به دندانپزشک کامل می شود. این تأثیر جزئی است اما کاملاً قابل توجه است، و بسیار مقرون به صرفه و ارزان است. نکته ای که در مورد ونیرهای مستقیم باید در ذهن داشته باشید این است که ونیرهای مستقیم هم از جنس رزین کامپوزیت هستند و اگر به درستی از آنها مراقبت نشود، روی آنها لکه ایجاد می شود، مخصوصاً اگر تمایل زیادی به غذاها و نوشیدنی های حاوی مواد رنگی دارید یا سیگار می کشید. معمولاً، ونیرهای رزین کامپوزیت پس از چند سال به بازسازی و ترمیم نیاز دارند تا این اطمینان ایجاد شود که ظاهر آنها خوب باقی می ماند.

این درمان را می توان با فرایند دیگری به نام شکل دهی یا تراش مینای دندان ترکیب کرد، که در آن مقدار اندکی از مینای دندان از سطح آن برداشته می شود تا شکل دندان مقداری تغییر کند. به عنوان مثال، این می تواند در صورتی مفید باشد که دندان های شما مقدار اندکی کج باشند یا همپوشانی داشته باشند، یا اینکه تنها اندکی بلند باشند. شاید با اندکی زمان گذاشتن بتوانید صاحب لبخندی زیبا شوید.

ونیر مستقیم و غیر مستقیم

ونیر مستقیم و غیر مستقیم

ونیر های غیر مستقیم

ونیرهای غیر مستقیم خارج از دهان و با استفاده از مواد محکم و با دوام پرسلاین ساخته می شوند. ونیرهای پرسلاین به سطح آماده شده دندان ها چسبانده می شوند و می توانند تغییرات چشمگیری ایجاد کنند. اغلب افراد دوست دارند لبخندی داشته باشند که در اجتماع از نظر زیبایی فوق العاده به نظر برسد. وقتی چند ونیر روی دندان ها قرار داده می شود و همه یا تعداد زیادی از دندان های جلو پوشش داده می شوند، می توان حتی رنگ همه دندان ها را روشن تر انتخاب کرد و تغییری ایجاد کرد که سال ها جوان تر به نظر رسید.

آماده سازی برای ونیرهای غیر مستقیم در مقایسه با ونیرهای غیر مستقیم مقداری پیچیده تر است. معمولاً، دندانپزشک مجبور است ۵/۰ میلی متر از سطح دندان ها را بتراشد تا جای کافی برای قرار گرفتن ونیر روی دندان ایجاد شود. اگر این مقدار برداشته نشود برجسته بودن ونیر را هم بیمار احساس می کند هم مخاطب متوجه آن خواهد شد. با این حال، برخی از انواع ونیرها هستند که نیاز به آماده سازی ندارند (no-prep veneers یا  prep-less veneers) زیرا در آنها ونیر پرسلاین از لمینت های بسیار نازک تری استفاده می شود که عموماً ۲/۰ میلی متر ضخامت دارند. این نوع ونیرها به حداقل آماده سازی نیاز دارند، اما همه چیز به وضعیت و جای دندان و نوع تغییر مد نظر بیمار بستگی دارد.

برای برداشتن و تراشیدن سطح دندان، بی حسی موضعی تزریق می شود تا اطمینان حاصل شود که بیمار هیچ دردی نداشته باشد. پس از آن، از دندان های آماده شده قالب دقیقی گرفته و برای آزمایشگاه ارسال می شود. طی مدتی که ونیرها ساخته می شوند ونیرهای موقت روی دندان ها قرار خواهند داشت تا از آنها محافظت کنند. جلسه بعد ونیرهای موقت برداشته می شوند و ونیرهای دائم روی دندان ها قرار می گیرند و در صورت لزوم، قبل از قرار گرفتن روی دندان ها تنظیم می شوند.

یکی از مزایای ونیرهای پرسلاین دوام آنها است. بسته به نوع پرسلاینی که استفاده می شود، این نوع ونیرها قبل از نیاز به تعویض، می توانند ۱۰ یا ۲۰ سال یا حتی بیشتر هم دوام داشته باشند. از آنجا که برای قرار گرفتن روی دندان، باید دندان تراش داده شود، این درمان غیر قابل بازگشت است. با قرار گرفتن ونیرها روی دندان ها، شما همیشه به آنها نیاز خواهید داشت و سال های بعد برای تعویض آنها باید بودجه ای کنار بگذارید. برخلاف رزین کامپوزیت ها، روی ونیرهای پرسلاین لکه ایجاد نخواهد شد و تغییر رنگ نیز نخواهند داشت و ظاهر آنها مانند روز اول باقی خواهد ماند.

ونیر مستقیم و غیر مستقیم

ونیر مستقیم و غیر مستقیم

کدام نوع ونیر بهتر است؟ مستقیم یا غیر مستقیم؟

تصمیم گیری برای استفاده از ونیرهای دندان تصمیم بزرگی است و نگرانی که بسیاری از افراد دارند این است که پس از درمان، ظاهر آنها چگونه خواهد بود. به روش های مختلفی می توانید لبخند خود پس از قرار گرفتن ونیرها روی دندان ها را ببینید. یکی از این راه ها فناوری دیجیتالی است که با دستکاری تصاویر دیجیتال می توانمشاهده کرد پس از درمان دندان ها به چه شکل خواهند بود. می توان در آن تغییراتی ایجاد کرد تا به لبخند مطلوب دست پیدا کنید. راه دیگر گرفتن قالب از دندان ها است که از روی آن می توان نمونه درمانی را با تغییرات مد نظر ساخت تا از این طریق بتوانید ظاهر دندان های خود پس از تکمیل درمان را مشاهده کنید. وقتی به رضایت کامل از نمونه رسیدید، از آن برای ساخت ونیرها استفاده خواهد شد.

0/5 (0 نظر)
0/5 (0 نظر)
نوشته های توصیه شده

Leave a Comment